Vliegveld Sint Niklaas
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Vliegveld Sint Niklaas
Per toeval een mooie luchtfoto ontdekt
Deze zou dicht bij Sint Niklaas gelegen zijn... ?
Graag uw kommentaar !
Deze zou dicht bij Sint Niklaas gelegen zijn... ?
Graag uw kommentaar !
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Re: Vliegveld Sint Niklaas
Het zou hier kunnen gaan om het domein waar nu het recreatiepark De Ster is.
VZW Recreatiepark De Ster
Ontstaan:
Op 10 oktober 1939 werden de terreinen waar zich nu het recreatiepark bevindt, door de Belgische Militaire Overheid bestemd voor de aanleg van een vliegveld, dat in 1940 door de Duitse bezetter verder werd uitgebouwd. Er zijn echter weinig vliegtuigen opgestegen of geland.
Op 29 juli 1960 werd de bestemming gewijzigd in industrieterrein, doch in 1965 kreeg het zijn uiteindelijke bestemming: recreatiegebied. In de loop van de jaren 1968 en 1969 werd een Bijzonder Plan van Aanleg opgemaakt en uitgevoerd (onder meer met een aantal onteigeningen door de Intercommunale E17).
Voor de aanleg van de E17 werd circa 1.175.000m3 aarde uitgegraven. nadien werd door de stad nog eens 268.000m3 uitgegraven voor de taluds die het profiel van de vijver vormen.
De grote vijver heeft een oppervlakte van circa 20 Ha en de maximale diepte is 11 meter. De visvijver is 8 Ha en 8 meter diep.
[link2]Bron,http://www.gpdester.centerall.com/gallery2.php[/link2]
VZW Recreatiepark De Ster
Ontstaan:
Op 10 oktober 1939 werden de terreinen waar zich nu het recreatiepark bevindt, door de Belgische Militaire Overheid bestemd voor de aanleg van een vliegveld, dat in 1940 door de Duitse bezetter verder werd uitgebouwd. Er zijn echter weinig vliegtuigen opgestegen of geland.
Op 29 juli 1960 werd de bestemming gewijzigd in industrieterrein, doch in 1965 kreeg het zijn uiteindelijke bestemming: recreatiegebied. In de loop van de jaren 1968 en 1969 werd een Bijzonder Plan van Aanleg opgemaakt en uitgevoerd (onder meer met een aantal onteigeningen door de Intercommunale E17).
Voor de aanleg van de E17 werd circa 1.175.000m3 aarde uitgegraven. nadien werd door de stad nog eens 268.000m3 uitgegraven voor de taluds die het profiel van de vijver vormen.
De grote vijver heeft een oppervlakte van circa 20 Ha en de maximale diepte is 11 meter. De visvijver is 8 Ha en 8 meter diep.
[link2]Bron,http://www.gpdester.centerall.com/gallery2.php[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Re: Vliegveld Sint Niklaas
Klopt. Vooral het grote kruispunt ziet er vandaag nog identiek uit.
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Vliegveld Sint Niklaas
Had dit belgisch aangelegd vliegveld een nummer... ?
Re: Vliegveld Sint Niklaas
Dit vliegplein werd aangeduid als "Vliegveld 31 Nieuwkerken-Waas"georges-cdl schreef:Had dit belgisch aangelegd vliegveld een nummer... ?
De laatste 8 Fiat CR42b jagers van de IIde groep / 2 Reg Aé werden hier op 11 mei 1940 heen gestuurd; kregen hier op 14 mei versterking van enkele antieke Fairey Firefly toestellen en vertrokken er op 16 mei naar Frankrijk.
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: Vliegveld Sint Niklaas
Efkes tussendoor: De Belgische Fiat CR42 Falco's waren geen type B maar gewone CR.42's, de type B (Biposto) werd pas eind 1943 als prototype in de Augusta fabriek gebouwd en was een tweezits-lestoestel. Dit toestel werd later eind 1945/ begin 1946 gebouwd in de Caproni fabriek te Trento. Deze werden tot de jaren vijftig gebruikt door de 2° Gruppo Scuola te Brindisi.eaw458 schreef:
De laatste 8 Fiat CR42b jagers van de IIde groep / 2 Reg Aé werden hier op 11 mei 1940 heen gestuurd; kregen hier op 14 mei versterking van enkele antieke Fairey Firefly toestellen en vertrokken er op 16 mei naar Frankrijk.
Walter