2 oude foto's

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

2 oude foto's

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 15 Jun 2010 16:28
anthony schreef:Voor de geïnteresseerden 2 foto's uit de oude doos

6 soldaten bij een bos met 2 fietsen:
Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Anthony
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 oude foto's

Bericht door Paddy »

Grenadier schreef:Hallo Anthony, de fietsen zijn van het merk Husqvarna, prachtige dingen! Enig idee waar en wanneer deze foto's genomen zijn? Staat er misschien iets op de achterkant geschreven?

Groetjes,

Wim2
anthony schreef:Niets te zien op de achterkant Wim, jammer.
Op de foto van de zeeman staat een tekst die onleesbaar is.

Anthony
Vestingjager schreef:
piot1940 schreef:Rare toestand op die eerste foto,

de derde soldaat van links, een beetje op de achtergrond, heeft een riem met enkele doorn

die uiterst rechts heeft een britse lederen riem met bijgezette gespen.

De bottines van de twee uiterst rechts zijn ook van een eerder exeptioneel model.

De man rechts heeft een jas aan met semi-bolknopen met rand, eerder ongewoon voor een gewone soldaat uit die periode

Die soldaten zien er allemaal goed gevoed uit.

m vr gr, Jean
Mijn eerste idee deed me denken aan een re-enactmentfoto, die botinnes lijken op Britse WOII of Belgische naoorlogse..... :shock:
piot1940 schreef:Wel, wel

Ik ben blij dat er iemand dat zegt.
Die koppen komen me bekend voor. Niet dat ik ze ken van naam maar gewoon dat ik die ergens iets oproepen.
En die bottines zijn inderdaad van een brits model maar dan zonder "toe cap", ttz de versteviging over de tenen.

gr J
anthony schreef:Ik heb er geen idee van, heb hem ooit eens ergens gevonden..
Is dan ook totaal mijn periode niet.

Mvg,
Anthony
Grenadier schreef:En heeft er dan echt niemand gezien dat de voorste fiets platten band heeft??? :roll: :wink: . Het Belgisch leger gebruikte voor WO2 Belgische fietsen, geen Zweedse. Zover ik weet, heeft Duitsland tijdens WO2 Husqvarna's gekocht in Zweden, deze beide zijn waarschijnlijk op't eind van WO2 achtergebleven. (trouwens, de getten zijn van te blinkend leder gemaakt, ze lijken nogal erg op de getten van De Smaak Van!).

Groetjes,

Wim2

PS., toch nog altijd ne schone foto! 8)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 oude foto's

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Ik denk niet dat die band plat staat. Die zit gewoon in een inzinking in de grond. De rest zijn wat verdorde bladresten. :? :?
Soit, dat is hetgeen ik ervan maak.

Dat de Belgen voor de oorlog geen Zweeds fietsen hadden klopt.

Maar wanneer is de foto dan getrokken? jaren 60 70 80 of tijdens de smaak van Keyzer (denk ik niet, voor zover ik me herinner hadden de meeste soldaten toen kentekens van de forten van Luik,)


gr J
piot1940 schreef:Dit zijn gasten van het 3e Linie

Twee hebben op hun bonnet het cijfer 3, de spiegels zijn rood met blauwe bies (rood komt in zwart wit lichter over dan blauw) Bij de man uiterst rechts zie je vaag een 3 op de epaulet.

Heeft er iemand connecties bij re-enactment groepen die het 3e Linie voor hun rekening nemen?

gr J
piot1940 schreef:Nu is het wel zo dat volgens de reglementering van 1928 enkel het cijfer van het regiment op de bonnet de police werd weergegeven. In die periode waren dat vrij grote cijfers van 25 mm hoog

In de reglementering van 1939 evenwel wordt voor een linieregiment op de bonnet de police boven het cijfer nog een koningskroon aangebracht en zijn de cijfers van het kleinere model van 19 mm.

Dit hier lijken me de kleine te zijn

In beide reglementen (28 en 39) worden en het cijfer en de koningskroon op de epauletten aangebracht en die laatste ontbreekt hier. Je ziet wel een cijfer of een vermoeden van een cijfer op de epauletten maar niet de koningskroon.

gr J
Guy schreef:Gaan ze dergelijke foto's later als echt voor onze neus houden ?

Is dat het gevolg van re-enactment ?


guy
anthony schreef:Sorry Guy, ik had er geen idee van dat het om re-enactment ging.
Guy schreef:Hallo Anthony,

Daar gaat het niet om. Het is goed dat je dit heb geplaatst dan krijg je ook reactie met een duidelijke uitleg waarom, van mensen die er iets van kennen zoals Piot1940

Het gaat enkel over het feit dat de maker van dergelijke foto's beseft waarmee hij bezig is.

Ook loop ik niet hoog op als verzamelaar met re-enactment.

Want ooit zullen die dingen (en dit nu al bezig) op verkoopsite verkocht worden. Ik zeg niet door de personen zelf die met re-enactment bezig zijn.
Maar door verkopers die in het bezit van dergelijke zaken komen en enkel dit doen om geld te verdienen.

Als er dan nog wordt bij vermeld dat het copie of namaak is het ik hier ook geen probleem mee, maar meestal wordt dit vergeten en een leuk verhaaltje bij verzonnen om toch wat meer centen uit de brave man ( of de beginnende verzamelaar die nog goedgelovig is en geen ervaring heeft) zijn zak te halen.

guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 oude foto's

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Ik heb buiten het forum om nog een paar mensen gevraagd of ze een van die figuren op de foto kennen. Als het re-enactors zijn dan gaat hun "kop" ergens gekend zijn.

WANTED, with or without uniform, reward: een pint

Ik trek het hier nu in het grappige maar in hetgeen Guy zegt zit wel iets.
Het re-enacten op zich, als het goed uitgevoerd is, geeft volgens mij wel een extra cachet. 't Nadeel zit er inderdaad in dat binnen XXX jaar de goed gebruikte uniformen, mits een paar tussenverkopen op de vrije markt kunnen komen en dan zitten we echt in het Wilde Westen.

Kijk eens naar copy US uniformen, die zijn perfect, tot het label na. Kruip daar 5 jaar mee door weer in wind, op en in kamion, laat ze in een stal overwinteren en je kan je aankoopprijs recuperen met een flinke bonus.
Eigenlijk zou ik dat idee niet moeten aangeven maar iedereen weet dat toch al.

Bon, tot hier de bedenking en terug naar de basisfoto:
wie, waar en wanneer.

gr, J
Grenadier schreef:Wel, een "echte" foto (dus pre-WO2) zal het wel niet zijn. Er blijven enkele mogelijkheden open; een groep re-enacters, acteurs uit een of andere film, misschien nog enkele andere mogelijkheden. Om maar direct op re-enacters te schieten vind ik er een beetje over, er worden massa's uniformen (na)gemaakt voor filmopnames, theater, enz. Dikwijls zijn ze "gelijkend" zonder evenwel "perfect" te zijn. Vrij logisch, deze uniformen dienen niet lang te "dienen", en 99,9% van het kijkvee kent het verschil niet eens tussen een Brits, Belgisch of Frans (om enkel deze te noemen) uniform, of het nu uit WO1, WO2 of Korea/ Vietnam/ noemmaarop dateerd. Wat Belgische uniformen en namaak betreft, in 1930 ( Eeuwfeesten!) zijn er een hoop uniformen (vest/broek/hoofddeksel) gemaakt naar oorspronkelijk model. D.W.Z., uniformen vanaf 1830 tot 1930. Deze zijn ook niet altijd even correct, en wie heeft voldoende kennis om met zekerheid te kunnen zeggen dat een bepaalde jas nu origineel 1876 (ik zeg zo maar iets) of kopie 1930 is? 'T leven is helaas niet altijd even simpel voor een verzamelaar...

Groetjes,

Wim2
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 oude foto's

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Als ik hier het antwoord van Grenadier, van Lewis Gunner en van iemand die mij via privé mail geantwoord heeft dan zitten we mogelijks met een "echte" foto die genomen is in een kazerne ter gelegenheid van bvb. regimentsfeesten, maar dan in de jaren 60 70 80???

m vr gr, Jean
mickabbl schreef:Bonjour,

mes excuses, je vais me permettre de vous répondre en français, rapidement, le temps que je retrouve les documents.

C'est effectivement une photo de reconstitution.

De gauche à droite:

XX1, Stefane "panzer" Demeyer, XX2, un ami de Bart (propriétaire du side car FN), XX3, XX4.

Cette photo doit avoir près de 15 ans.

cdlt

Mick
Guy schreef:Merci Mick pour cette explication et le solution de ce problème.


cdlt

Guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 2 oude foto's

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Hoe een dubbeltje rollen kan.
Dit soort foto's kunnen in de toekomst wel voor problemen zorgen ....
8)

In alle geval thx Mickabbl
anthony schreef:Jammer dat het geen origineel is, maar toch een mooite foto
Guy schreef:Ben toch wel blij dat je de foto getoond hebt.

Dit toont nogmaals aan voor welke problemen de verzamelaars binnen xx aantal jaren komen te staan.

Als ze dan dergelijke foto's als bewijsmateriaal gaan gebruiken dan weet je dadelijk dat dit problemen gaat geven.

Sorry, maar ik heb bij dit allemaal toch vragen en bedenkingen uit het standpunt gezien van de verzamelaars hoor.
piot1940 schreef:Goede morgen,

Ik zou dat toch even relativeren.
De werking van het topic op dit forum bewijst toch dat foute informatie door de mand valt.
Ik ben oud genoeg om indertijd op de beurzen rondgezworven te hebben en de info die daar gegeven werd was soms ook ronduit misleidend. Al dan niet met de bedoeling om een "gefoefeld" stuk aan de man te krijgen.
Dit is van alle tijden.

Overigens, we zijn er nog niet ten volle uit met die foto.

grtjs, Jean
Guy schreef:Jean,

Ik zou er zou er nog niet op gereageerd hebben mocht die foto in kleur genomen zijn. Maar nu is het toch de bedoeling hem als oud te laten overkomen. (gewild of ongewild dat laat ik in het midden !!)

Het zijn niet de oude (met het woord van spreken) en de goed geinformeerde verzamelaars die ze bij hunne hoorn hebben, maar de mensen die zich vooraf niet ingelicht hebben en die lukraak kopen en luisteren naar de verhalen van de verkopers zoals je zelf zei.

Trouwens met de echte oude portretfoto's moet men soms ook oppassen want daar staan ook dingen op die soms niet kloppen.

bv een gids met een sabel van de lansiers en visa versa

Inderdaad het forum heeft zijn nut op dit gebied, daarom zie ik graag dat er meer leden hun ding posten en zo kan iedereen bijleren of een steentje bijdrahen
Maar daar wringt dikwijls het schoentje

Maar waarom doe ik dit toch ? Het is in feite niet echt in mijn verzamelsfeer meer, maar misschien om de beginnende verzamelaars een frustatie te ontnemen voor dat ze een pak geld hebben uitgegeven aan zaken die niet echt de werkelijkehid weergeven.

Guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”