Ik ben sinds enkele jaren bezig met uitstippelen wat mijn grootvader, Louis Wenderickx, heeft gedaan in zijn tijd tijdens wereld oorlog 2. Hij sprak heel graag over zijn dienstjaren, echter was ik nog zeer jong en mocht hij dit vaak niet wegens de grafische inhoud ervan. Tot mijn grote spijt is zijn verhaal me dus onbekend. Het enige dat me is bij gebleven, is dat hij zich bij het Canadese leger had aangesloten.
Dit heb ik ook in zijn uniform appendages kunnen terug vinden. Hierin zaten 2 baretemblemen van "The Calgary Highlanders" en "The Westminster Regiment".
Via het rijksarchief heb ik onlangs in zijn documenten kunnen kijken. Hierin blijkt dat hij bij de "Patriotische Milities" zat. Dit document omschrijft volgende:
- Uitdelen onder de arbeiders van vlugschriften die aanzetten tot sabotage
- Bij de bevrijding deelname aan de gevechten in en om de stad Antwerpen, Albertkanaal en Wijnegem
- In samenwerking met een Canadese eenheid sedert ongeveer einde september deelname aan de gevechten in het noorden van de provincie Antwerpen en in Nederland, tot Walcheren.
- Naderhand ingelijfd in het Belgische leger
Nu is mijn vraag: kan ik ergens een meer gedetailleerde inhoud vinden over zijn taken tijdens de oorlog? Zoals bijvoorbeeld een database die werd bijgehouden door de Patriotische milities zelf. Of zal ik met bovenstaande bullet points voldoening moeten nemen?
In bijlage ook nog zijn erkenningen.
Alvast bedankt!