Instructie sabel pré 1914?

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 332
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Instructie sabel pré 1914?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Dag iedereen

Ik vroeg me af of er Belgische handleidingen of instructieboeken bestaan van het oefenen of vechten met een sabel? Of hoe werd dat aangeleerd binnen het Belgisch leger? Medio 19e eeuw lijkt de sabel volgens mij nog een functionele rol te spelen op het slagveld.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Instructie sabel pré 1914?

Bericht door Obusje »

Dag Robrecht,

Een concreet antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar wellicht is het een idee om contact op te nemen met De Confrérie, het koninklijke
en ridderlijke Sint Michielsgilde te Gent. Dit gilde verzorgt al ruim 400 jaar trainingen met degen, floret en sabel.

Wellicht bevindt zich in hun archief de door jou gezochte info of kunnen zij je anderzins verder helpen. Website: https://confrerie.be/contact/

Succes!
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Instructie sabel pré 1914?

Bericht door Bram1940 »

Dag Robrecht,

Het aanleren van het hanteren van de sabel als slagwapen zal zeker in een reglement vervat zitten. Er bestond ook zoiets als de Ecole Normale de Gymnastique et d'Escrime, maar dat lijkt eerder een onderdeel van het leger om de fysieke paraatheid te bevorderen dan om krijgskunsten bij te brengen.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”