Jozef Van Ballaer nr 16450 Stalag XB

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
cocamog
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 feb 2024 19:22

Jozef Van Ballaer nr 16450 Stalag XB

Bericht door cocamog »

Dit familielid heeft ongeveer 5 jaar in Lager XB in Sandborstel verbleven.
Hoe kan ik meer info vergaren over dit feit.
Bestaan er ook lijsten waar ik kan vinden waarom hij überhaupt in dit kamp terecht gekomen is ?
In bijlage zijn eenvoudig graf op het kerkhof van Kasterlee

meer info : Josephus Maria Adolphus Van Ballaer is geboren op zaterdag 20 januari 1912 te Kasterlee, is overleden op donderdag 7 januari 1965 te Brussel, is begraven op maandag 11 januari 1965 te Kasterlee. Josephus werd 52 jaar. Jozef was tijdens de 2de wereldoorlog 5 jaar krijgsgevangene Stalag X B nr 16450. Hij kreeg na de oorlog verscheidene eretekens.
Overleden in het krijgshospitaal in Brussel
Josephus trouwt op dinsdag 26 september 1939 te Merksplas op 27-jarige leeftijd met de 38-jarige Anna Maria Catharina Van In, dochter van Isidoor Van In en Maria Catharine Geentjes

Alle info is welkom.

Ik heb op het forum dit adres gevonden maar dat was een post van 2011. Werkt dit nog steeds of is er een recenter?
Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78
e-mail : xavier.vantilborg@mil.be
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Jozef Van Ballaer nr 16450 Stalag XB

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Indien je het militaire dossier wil opvragen, kan je best de volgende post even lezen:

https://www.ablhistoryforum.be/viewtopi ... 024#p54407

In principe kan je ook de kaart van krijgsgevangene opvragen waarop meestal een foto staat van de militair in kwestie. Al weet ik niet of die mee verhuisd zijn vanuit Evere naar het Rijksarchief.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Jozef Van Ballaer nr 16450 Stalag XB

Bericht door jef »

Hallo Cocamog,
Er bestaat of bestond een vriendenkring Stalag X ABC. Deze vereniging reikte medailles en knoopsgatkentekens uit aan haar leden.
Als ik even google zie ik veel hits. Misschien kun je daar een aanknopingspunt vinden naar de archieven van deze vereniging? In bijlage een afbeelding van de (niet-officiële) medaille van de vereniging. Wellicht bleef deze vereniging een tijdje actief. Ik zag reeds twee varianten van de medaille.
Succes!
Jef
Stalag X ABC.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”