Uniform van mogelijk net na WOI

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
bartvdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2023 21:05

Uniform van mogelijk net na WOI

Bericht door bartvdb »

Wie weet welk uniform dit is en uit welke periode? Het situeert zich vermoedelijk net na de eerste wereldoorlog.
E46 Jef De Cnop 1909-1914.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Uniform van mogelijk net na WOI

Bericht door Bram1940 »

Dag Bart,

Moeilijk te zeggen. De epauletten zijn volgens de voorschriften van 1915. Een korte periode vanaf 1918 waren dat losse met aan ieder uiteinde een knoop. Ofwel is de foto van voor het einde van WOI, ofwel van na 1920. Mij lijkt dit toch een oorlogse foto te zijn.

Groeten,
Bram
bartvdb
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2023 21:05

Re: Uniform van mogelijk net na WOI

Bericht door bartvdb »

Bram, bedankt! Een beetje context: ik vermoed dat dit een oud-oud-nonkel is, die in augustus 1914 bij de verdediging van Namen krijgsgevangen genomen werd door de Duitsers, en vervolgens de hele oorlog heeft doorgebracht in krijgsgevangenkamp Friedrichsfeld in Duitsland. Ik heb zijn dossier opgezocht in de archieven van het legermuseum. Hij kwam pas terug naar België na de wapenstilstand; hij kreeg geen vergoeding voor zijn krijgsgevangenschap en eindigde in armoede. Na zijn terugkeer was hij formeel nog in het leger; ik weet niet wanneer dat eindigde.
De foto heb ik laten dateren door een foto-expert; die concludeerde "zeker te dateren 1915-1928. Waarschijnlijk eerder 1914-1920" en "Het uniform is van na 1914. Het is een bruin gekleurde ontwikkelgelatinezilverdruk (gewone zwart-wit foto) in een tint die je meestal pas na de eerste wereldoorlog ziet." Vandaar mijn vermoeden dat het toch pas in de periode 1919-1921 zou zijn (als het inderdaad deze persoon zou zijn, kan dat niet anders). Maar anderzijds verbaast het mij dat dergelijke foto, na krijgsgevangenschap en niet meer in actieve dienst, zou zijn genomen.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Uniform van mogelijk net na WOI

Bericht door Bram1940 »

Dag Bart,

Ook in krijgsgevangenschap kregen gevangenen soms een nieuw uniform. Je zou dat, met een beetje geluk, kunnen nagaan in het Brusselse Legermuseum (documentatiecentrum). Daar bestaan kaarten met vermelding van de colis die gevangenen ontvingen.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”