Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Bericht door Blastmaster1972 »

Even wat vragen over het gebruik van flecktarn camouflage bij de Belgische luchtmacht. Het enige wat ik tot nu toe weet is "It was issued to selected units in the Belgian Airforce", uit een youtube video over de geschiedenis van flecktarn in het Duitse leger.

- Welke eenheden hadden deze uniformen?
- In welk jaar werden ze in gebruik genomen?
- In welk jaar werden ze weer afgevoerd?
- Heeft er iemand fotos van ABL flecktarn in gebruik?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Met vriendelijke groeten,

Jos
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Bericht door tsjokke »

De Flecktarn gevechtskledij is voornamelijk iets van de negentiger jaren. Ik betwijfel,al ben ik er niet zeker van, dat ze voor de jaren negentig al in gebruik waren. Net voor mijn pensioen in 2002 was er al sprake van een nieuwe gevechtskledij. Maar die zal nog niet onmiddellijk algemeen
in gebruik genomen zijn. Mijn flecktarns dragen productie data 1995 en 1996.Ze werden gemaakt bij de firma Seyntex.Aangezien deze kledij in de eenheden enkel bij alarmoefeningen werd gedragen zijn er weinig actiefoto’s.Er was dan namelijk geen tijd om met een camera staan te zwaaien.
Eventuele actie foto's kunnen mogelijk te vinden zijn in het militaire maandblad VOX.
002.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Flectarn werd aan de Belgische luchtmacht uitgedeeld begin jaren 90 (vroegst gedateerd stuk dat ik gezien heb is van 1989) aan onder andere de VVE-UDA. Het jaar dat het weer werd afgevoerd weet ik niet, maar dat zal ergens begin/midden jaren 2000 zijn geweest, maar het Belgisch leger kennende zullen er altijd wel uitzonderingen zijn geweest op de regel. Naast uniformen bestond er ook een volledige uitrusting in flectarn Bestaande uit een emens grote (en onhandige) rugzak, een soort sporttasachtige zak voor de slaapzak. een webbing met 2 munitietassen voor de FNC, een drinkfles en een tas voor langs achteren. Ik heb een set liggen, alleen zal ik die ergens eens moeten opduiken. Er bestond ook een helmovertrek voor de kevlar helm en een petje.

En wat foto's betreft. U vraagt, wij draaien ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Bericht door ABLcollector50s60s »

Deel 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2012 21:18

Re: Flectarn uniformen Belgische Luchtmacht?

Bericht door Blastmaster1972 »

Bedankt voor de info en de fotos!

Groeten,

Jos
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”