Geassimilieerd - assimilé

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Geassimilieerd - assimilé

Bericht door Bram1940 »

Regelmatig kom je in teksten iets tegen als "geassimileerde sergeant", "geassimilieerde adjudant", ... Kortom een militair waarvan de graad gelijkgesteld werd met een hogere graad.

Hoe ging dat in zijn werk? Wie kon er aanspraak op maken en wat waren de gevolgen in de praktijk voor die persoon?

Was het misschein zo dat militairen die een bepaalde proef of examen hadden afgelegd om een verhoging in graad te krijgen, hun oude graad behielden indien er onvoldoende plaatsen opengesteld werden voor de hogere graad en daarom ermee gelijlgesteld werden tot er een plaats open viel?

Droegen deze minitairen dan de graadkentekens van de hogere dan wel de lagere graad?

Hieronder een foto van Albert Flagother (°Huy, 08/06/1913) die diende vanaf juli 1938 bij het Régiment de Forteresse de Liège (RFL) in het Fort van Aubin-Neufchâteau (Batterij Neufchâteau, matricule 290/5083). Aanvankelijk was hij Wachtmeester CSLR:

Sergent CSLR Albert Flagothier RFL (2).jpg

Wat later werd hij bevorderd tot Wachtmeerster CSLR geassimilieerd met de graad van Adjudant:

Sergent assimilé Adjudant CSLR Albert Flagothier RFL (2).jpg

Wellicht ben ik nu aan het freewheelen, maar de man draagt de uniformvest van een wachtmeester (sergeant) voorzien van de zilveren ster voor adjudant. Het was onderofficieren beneden de graad van adjudant verboden om hemd en das te dragen onder de vest. Flagothier draagt er geen. De adjudant naast hem wel. Of ga ik te ver in mijn redenering en zie ik spoken? Alleszins heeft hij de kepie met de onderscheidingstekens voor een adjudant op het hoofd.

Ik verwijs ook even naar https://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=2703

Groeten,
Bram

Bron: http://fort-aubin-neufchateau.be/fr/201 ... lagothier/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Geassimilieerd - assimilé

Bericht door Bram1940 »

Hieronder nog een foto van een adjudant in het uniform van een wachtmeester, Maurice Claeys van 2/I/13A, gesneuveld in 1940. In mei 1940 was hij Reserve-Onderluitenant. Niet onlogisch als je kijkt naar de behaalde graad van opleiding in de burgerij:

Ss-Lt rés Maurice Claeys (2).jpg

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Geassimilieerd - assimilé

Bericht door eaw458 »

Er was ook een verschil in soldij. In april 1940 trok een gelijkgestelde Adjt KROLt 4,70 Fr per dag, en een benoemde Adjt KROLt 8,70 Fr.

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Geassimilieerd - assimilé

Bericht door Bram1940 »

Walter,

In bepaalde gevallen werd de benoeming retroactief toch nog doorgevoerd, behalve wat de soldij betreft. Indien ze recht hadden op een “indemnité journalier de ménage”, werd die wel toegekend volgens de geassimileerde graad.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”