Identificatie en datering broek

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
degens
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 nov 2018 11:00

Identificatie en datering broek

Bericht door degens »

Hoi,

Iemand die me meer kan vertellen over onderstaande broek? Ze kwam samen met een helm (1949), kepie (1951) en veldfles (1948).

De broek is nergens gemarkeerd of heeft geen etiketten. Het is een lichtere kleur en stof. Heeft aan beide kanten vooraan een zak, beide een andere grootte. De knopen zijn gemaakt door Van Malderen Bruxelles.

Het lijkt me een werkbroek maar gezien de dunne stof, misschien een zomerbroek? Of eerder gebruikt in de kolonie? 🤷‍♂️

Kan het een broek gemaakt zijn pre-45 maar herbruikt na de oorlog ? Of toch eerder na oorlogs zoals de rest van de spullen?

Wie kan me meer vertellen?

Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Identificatie en datering broek

Bericht door ABLcollector50s60s »

Deze broek lijkt mij van net na de oorlog (periode 1946-50 schat ik). De leeuwenknoop is oude stock dat herbruikt werd en komt vaak terug in uniformen voor het ABL uit die periode. Er is ergens een hemdvestje met soortgelijke knopen op dit forum te zien. Ik kan de link momenteel niet terugvinden. Hopelijk heb ik u hiermee al wat geholpen.

Met vriendelijke groeten,

ABLcollector
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
t.kurt
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:58

Re: Identificatie en datering broek

Bericht door t.kurt »

Battle Dress uniformen (vest+broek) in deze stof en met de vooroorlogse leewenknopen werden geproduceerd ca. 1946 (heb al een 1946 gedateerd vestje tegengekomen). Ze werden gedragen als werk- en oefentenue (periode 1946-1948). In bijlage enkele foto's van het uniform in gebruik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”