Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

Baret Gevechtswagens - béret Chars de Combat

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)
Plaats reactie
Bram1940
Beheerder

Baret Gevechtswagens - béret Chars de Combat

Bericht door Bram1940 »

Momenteel staat er op 2dehands.be een baret te koop die wordt aangeboden als zijnde Chars de Combat. Het gaat om een blauwe muts met omschrijving: Très beau lot appartenant à un tankiste Belge béret typique 40 ( comme les cyclistes frontières ou chasseurs ardennais )
Dague coupée typique des chartiste et une photo trouvée au même endroit.

Nochtans staat in de JMO van 1923 zeer duidelijk dat het om een kakikleurige muts ging ... Foto's hieronder.

IMG_5308b.jpg
Foto 2dehands.be

IMG_5308.jpg
JMO, 1923, deel I, p. 138

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
airforce 3

Re: Baret Gevechtswagens - béret Chars de Combat

Bericht door airforce 3 »

Hey Bram

laat U daar niet aan vangen aan die muts...repro
Dolk wel origineel natuurlijk

grtjs
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023

Bericht door ABLcollector50s60s »

Da's straf! Ik zag gisteren nog dat er al 500 euro voor geboden is, hopelijk zullen de bieders hun fout inzien, want anders word dit een duur grapje...
Lid van het 3de Linie Reenactment Groep, wij beelden het leven van de Belgische soldaat uit tijdens de mobilisatie en mei '40.
Bram1940
Beheerder

Bericht door Bram1940 »

Men weze gewaarschuwd ;)
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023

Bericht door ABLcollector50s60s »

Waarschijnlijk zal er niet veel respons op komen, maar zeg nooit nooit...

Zijn er mensen die een origineel, kaki exemplaar hebben van zo'n baret/muts?
Voor reenactmentdoeleinden ben ik dus op zoek in welke tint kaki zo'n muts was, om dit dan zo juist mogelijk te representeren in de uitbeelding.
In de regelementen die ik al heb gelezen word er niet besproken welke tint er precies bedoeld word met kaki. Maar een wilde gok zou zijn dat het eerder naar het brui-achtig kaki zou zijn? Aangezien dat de uniformen en politiemutsen ook die tint hadden. De groene tint komt pas op in de 2de helft van de jaren 30, wanneer de Chars al zijn opgedoekt.

Alvast bedankt
Lid van het 3de Linie Reenactment Groep, wij beelden het leven van de Belgische soldaat uit tijdens de mobilisatie en mei '40.
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”