Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gesloten
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Dit is een licht bruine hard lederen koker van 60 cm lang.
De diameter van het lederen deksels 5,5cm en de onderzijde 2,5 cm
De koker heeft een gevoerde binnenzijde.
Er is ook een metalen clips aanwezig voor bevestiging aan een riem misschien.
Er staat ook nog iets onleesbaar in gegraveerd.(zie foto's)
Ik denk dat dit een beschermingskoker is van één of ander wapen onderdeel?
Graag had ik geweten van waar dit afkomstig en voor wat het juist diende.
Ik heb de foto's geplaatst op wo2forum.nl onder identificatie onbekende militaria
met als onderwerp "is dit een lederen sabelschede"
Hier lukt het me voor de moment niet om de foto bestanden toe te voegen.
Met vriendelijke groeten
Gino
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Om foto's te plaatsen, klik je op "Bijlagen" in de tap onder het berichtvak. Daar kan je klikken op "Bestanden toevoegen" om de foto op je computer te selecteren. Eens de foto opgeladen is, klik je op "Plaats in tekst".

Het formaat van de foto mag bepaalde afmetingen niet overstijgen om het forum niet nodeloos te belasten.

Veel succes bij het plaatsen van de foto's.

Groeten,
Bram
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Hallo Bram,
De foto's zijn jpeg tussen de 1,7 en 2,3 mb en dat is het probleem dat ik heb.
Ik weet niet in wat ik ze kan converteren om die bestanden kleiner te maken.
Mvg. Gino
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door RSMCI »

Kan inderdaad de houder zijn van een geweertelescoop zie :
Afbeelding
Links onderaan onder de elleboog van corporale.

W.
RES NON VERBA
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Beste Gino,

Ik gebruik Faststone Photo Resizer. Werkt snel en goed.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door RSMCI »

RSMCI schreef: 22 feb 2022 20:23 Kan inderdaad de houder zijn van een geweertelescoop zie :
Afbeelding
Links onderaan onder de elleboog van de corporal.

W.
RES NON VERBA
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Het is mijn gelukt om de foto's erbij te plaatsen.
Dit is een licht bruine hard lederen koker van 60 cm lang.
De diameter van het lederen deksels 5,5cm en de onderzijde 2,5 cm
De koker heeft een gevoerde binnenzijde.
Er is ook een metalen clips aanwezig voor bevestiging aan een riem misschien.
Er staat ook nog iets onleesbaar in gegraveerd waarschijnlijk het serienummer?(zie foto's)
Ik denk dat dit een beschermingskoker is van één of ander wapen onderdeel?
De koker is aan de binnenzijde gewatteerd.
Graag had ik geweten van waar dit afkomstig is en voor wat het juist diende.
Ik denk dat de lengte 60 cm te lang is voor een geweertelescoop
Met vriendelijke groeten
Gino
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Bevestiging typisch Duits WW 2 (of vroeger Reichswehr ) ...

Met Google Chrome ==> German leather tube case ==> afbeeldingen ==> Fife ==> Wehrmacht Fife in Leather Carrying Case ...

Mvg. Pierre .
fife.thumb.jpg.44cafe1d0294028ef3d29d178ae24f2a.jpg
24468_1_0x800.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Pierre scoort ook in 2022 😁

Goed begonnen, is half gewonnen!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Bram1940 schreef: 23 feb 2022 14:07 Pierre scoort ook in 2022 😁

Goed begonnen, is half gewonnen!
Schitterende determinatie van deze "fife" : dwarsfluit. Ik wist zelfs niet dat deze etui bestond in gestandaardiseerde legeruitrusting ...hoewel ikzelf muzikant ben.

Er zijn zoveel dingen die Pierre weet (en ziet !) en wij (nog) niet Bram. Echt een bron van wijsheid en deskundigheid voor dit forum. Soms zit hij er "boenk" op maar ook wel eens recht "ernaast". Vooral in het "lezen" en "interpreteren" van sommige wetten en reglementen ... maar .... ik heb hem wel graag.
Soms zou hij zichzelf eens moeten verplaatsen in het hoofd van de "onwetende" om zijn uitleg - heel kort - in telegramstijl - te laten doordringen met een beetje meer uitgebreide beschrijving van wat hij weet en/of wat hij wil zeggen want soms zijn zijn reply's voor de "onwetende" toch wat vaag ... we vergeven het hem en hopen alleen op wat beterschap.

Pierre, ga zo door en je mag ons steeds contacteren als jij eens "iets niet weet" of over "iets niet zeker bent".

Leve het ABL History forum !

groeten.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Jan,

Je hebt het wat beter verwoord dan ondergetekende.

Bram
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Bedankt voor de uitzonderlijke " lof " .

Dan de bedenking : Heb je iets nodig ?

Grapje ...

Op een ander forum gesproken van een "dwarsfluit " . Mis ... is een fluit die dwars gebruikt word , maar is geen dwarsfluit !

Dus zoek het maar zelf uit ==> Fife /Feifer / Fifre ...

Verder van de wetgeving , in verstane bewoording word er hier niet veel van gesproken ...op tijd ...

Van de laatste t.o.v. Demil . of Historisch vrije ...

Is van belang ...

Mvg. Pierre .
fbfcd568-f6c6-11eb-94b7-a693085d190a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Beste,
Ik moet jullie bedanken voor de hulp om het object te identificeren.
Ik had nooit gedacht dat dit een Duits WO2 Wehrmacht koker was voor een muziekinstrument.
Met vriendelijke groeten.
Gino
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Beste (Gino ) ,

Het kan ook een vroegere zijn , door de bruine leder kleur en die metalen ophanging .

Met de natte vinger over de "markering " gaan en dan wordt je misschien wijzer over wie en wanneer ?

Mvg. Pierre .
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

@ Jan & Bram ,

Hier de foto geplaatst van Johan :

Is de tweede maal dat hij " geviseerd " word , niet tegenstaande hij zich aan de wet probeert te houden .

Iedere maand was hij rond geraakt met WD 40 in alle granaten te doen en ontstekers los te draaien .

Om zeker te zijn bij controle dat er geen ene vast zit .

De meeste doen zelfs de controle niet van hun rookmelder maandelijks .


Verder een rek met Historisch Vrije = = > 9 lange zeldzame Comblains en 1 Albini Brandlin (de nog zeldzamere korte Belgen staan verder ).

Moest ik uitleg daarvan geven , dan liggen de meeste halverwege in slaap of komen met opmerkingen zoals " t' zijn al dezelfde " .

Ge moet gebeten zijn van oude wapentechniek om de uitleg te verstaan .

Die hebben maar een half (technisch ) woord nodig ...

De andere foto's en tekst , maar daar komt er ook geen reactie van .

Smijt er hier soms een foutje tussen ,om te zien of ze nog alert zijn en kenners aanwezig .

Een sabatjaar genomen omwille van de weinige respons .

Ga als het past eens alles overlopen en een hopelijk te begrijpen antwoord plaatsen .

Mvg. Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Beste Pierre,

ik ken Johan heel goed. Ik werd in bijstand geroepen door de PZ Polder zo'n 10-tal jaren geleden om een zoeking te helpen doen bij hem. Ik moet je zeggen dat hij toen niet "geviseerd" werd en dat enkel al het onwettige mee werd genomen. De toegelaten - de HFD's bestonden toen nog - werden op mijn advies ter plaatste gelaten omdat ze toegestaan waren. Zijn verzameling P08's (Marine - Artillerie - gewone : 5 stuks) allemaal zonder vergunning werden mee genomen. Ik heb de originele holsters ervan + de originele laders ter plaatse gelaten. Dat wapenrek op de foto heb ik ook gezien en nog vele andere op zijn zolder.
Ook werd een hele wandkast munitie (op originele clips en in originele doosjes) in beslag genomen. Op mijn bevel heeft DOVO (klaarblijkelijk tegen hun zin) alle clips los gemaakt en ook de doosjes achter gelaten bij hem want dit zijn geen verboden dingen.
Dat hij na 10 jaar opnieuw tegen de lamp loopt .... blijkt dat hij toch niet zo'n "heilige" is op gebied van de wapenwet. Nu werd alles mee genomen - volgens mij een groot deel ten onrechte.

Volgens mij gelden deze regels nog steeds :

De volgende vuurwapens blijven vrij verkrijgbaar (en zijn dus niet vergunningsplichtig):
- vuurwapens die, via het sluitstuk, via de loopmond of via de voorkant van de trommel uitsluitend met zwart kruit of met patronen met zwart kruit en afzonderlijke ontsteking geladen worden waarvan het model of het brevet dateert van voor 1890 en de vervaardiging van voor 1945;
- vuurwapens die uitsluitend gebruik maken van patronen met zwart kruit en met ingewerkte ontsteking, waarvan het model of het brevet dateert van voor 1890 en de vervaardiging van vóór 1945;
- vuurwapens die worden gedragen bij folkloristische optochten of historische reconstructies, voor zover het gaat om schouder- of handvuurwapens op zwart kruit met één schot, met een gladde loop en met afzonderlijke ontsteking door middel van een vuursteen of percussie, die via de loopmond worden geladen.
- vuurwapens die zijn vervaardigd voor 1895;
- vuurwapens gebruikt tijdens de gildenschietingen, voornamelijk in Limburg (onder bepaalde voorwaarden).


We zien wel wat de rechter zal beslissen...

Groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Als ik nog eens goed kijk naar die inscriptie die erin staat denk ik dat er "Wersa" 40438 in staat.
En Wersa was een Duitse lederfabriek in Munchen.
Waarvoor die 5 cijfers staan batis een raadsel
Mvg. Gino
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Gino ,

Vooreerst Welkom als nieuwe aanwinst . Hier vergeten bij het zoeken .

Dat nummer zal gelijk zijn met de fluit ( nummer gelijk ) = 40436 .

Ik zie er iets anders in of Wersa , maar ja met hier die 20 % foto's ...

Blijft altijd een gok zoiets ...

Mvg. Pierre .
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

@ Jan ,

Ga er al verschillende jaren vanuit dat dien datum zoals vervelens toe gezegd ==> voor 1897 is ...

Dus in mensentaal , een blaffer gemaakt 1896 is vrij (nu toch nog ) ...1897 niet ...

Voor de " Oude Belgische Wapens " is het wat moeilijk om er een datum op te plakken ...als die er niet opstaat ...


Mvg. Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Ik weet het Pierre ... zucht ...
Ze zijn er in Brussel nog steeds niet uit of het nu "voor 1897" of "voor 1895" is. Ze wijzigen een wettekst die nadien wordt opgeheven door een andere.

Ik stelde de vraag aan mijn ex-collega in Brussel - lesgever indertijd van "De Wapenwet" en een expert die nog steeds de nieuwe dingen betreffende de wapens van nabij volgt. Hij antwoordde me :



Jan,
In bijlage vind je het KB 20/9/1991 betreffende historische wapens, in officiële versie van FOD Justitie uit 2018. Daar staat nog in art.1.5° dat de datum 1897 is. In 2018 was het KB 8 mei 2013 nochtans al opgeheven door KB 15/7/2015. Je ziet wat een warboel het geworden is

20 SEPTEMBER 1991. - Koninklijk besluit betreffende de [vuurwapens met historische, folkloristische of decoratieve waarde en de vuurwapens die voor het schieten onbruikbaar zijn gemaakt] <Opschrift gewijzigd door KB 2006-12-29/30, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 09-01-2007> (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 01-03-1995 en tekstbijwerking tot 14-05-2018) Bron : JUSTITIE Publicatie : 21-09-1991 nummer : 1991010178 bladzijde : 20688 Dossiernummer : 1991-09-20/31 Inwerkingtreding : 01-10-1991

Artikel 1.Als (vrij verkrijgbare wapens in de zin van artikel 3, § 2, 2°, van de
Wapenwet), worden beschouwd de wapens met een historische, folkloristische of
decoratieve waarde : <KB 2006-12-29/30, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 09-01-2007>

1° die, via het sluitstuk, via de loopmond of via de voorkant van de trommel
uitsluitend met zwart kruit of met patronen met zwart kruit en afzonderlijke
ontsteking geladen worden (waarvan het model of het brevet dateert van voor 1890 en
de vervaardiging van voor 1945); <KB 1995-01-19/34, art. 1, 002; Inwerkingtreding
: 11-03-1995>

2° die uitsluitend gebruik maken van patronen met zwart kruit en met ingewerkte
ontsteking, waarvan het model of het brevet dateert van voor 1890 en de vervaardiging
van vóór 1945;

3° [1 ...]1; Lijst HFD afgeschaft

4° die worden gedragen bij folkloristische optochten of historische reconstructies,
voor zover het gaat om schouder- of handvuurwapens op zwart kruit met één schot,
met een gladde loop en met afzonderlijke ontsteking door middel van een vuursteen of
percussie, die via de loopmond worden geladen;) <KB 1995-09-26/32, art. 1,
004; Inwerkingtreding : 04-10-1995>

5° die zijn vervaardigd voor 1897 of waarvoor geen aangepaste munitie
meer wordt vervaardigd;) <KB 2006-12-29/30, art. 5,
005; Inwerkingtreding : 09-01-2007>


Dus : De Belgische mauser dateert van 1889 en is dus vrij. Indien ze geen jaartal hebben kan ook niet bewezen worden dat ze na 1897 gemaakt zijn en de twijfel is altijd in het voordeel van de verdachte. Het is trouwens absurd dat twee identieke wapens, de ene vrij en de andere niet zou zijn enkel omdat ze in een ander jaar gefabrikeerd zijn. Deze munitie wordt waarschijnlijk ook niet meer (courant) gemaakt, waardoor ze ook vrij zouden zijn (zelfde problematiek als het jaartal...).

en 't is nog niet gedaan :

Fabricatiedatum om vrij verkrijgbaar te zijn : 1895 of 1897?
Volgens KB 20 september 1991, artikel 1.5° was het 1897:
(ingevoegd door art.5.2° van KB 29 december 2006)
In artikel 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 19 januari 1995 en van 26 september 1995, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° ……
2° er wordt een 5° ingevoegd, luidende : « 5° die zijn vervaardigd voor 1897 of waarvoor geen aangepaste munitie meer wordt vervaardigd. »

Toen kwam KB 8 mei 2013, artikel 1.2° die het terugbracht naar 1895:
De woorden « voor 1897 of waarvoor geen aangepaste munitie meer wordt vervaardigd » in artikel 1 van KB 20/9/1991 en artikel 5.2° van KB 29/12/2006 worden vervangen door « voor 1895 ».

Toen kwam KB 15 juli 2015, artikel 3, die het KB 8 mei 2013 ophief:

« Art. 3. Het koninklijk besluit van 8 mei 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 september 1991 betreffende de vuurwapens met historische, folkloristische of decoratieve waarde en de vuurwapens die voor het schieten onbruikbaar zijn gemaakt, wordt opgeheven.”

Als het KB 8 mei 2013 werd opgeheven, mag men er van uit gaan dat het dus niet meer van toepassing is en dat men terugvalt op de reglementering die voordien gold, vóór de wijziging, in artikel 1.5° van KB 20/9/1991:
“Artikel 1. Als (vrij verkrijgbare wapens in de zin van artikel 3, § 2, 2°, van de Wapenwet),
1°……. enz…
5° die zijn vervaardigd voor 1897 of waarvoor geen aangepaste munitie meer wordt vervaardigd;) <KB 2006-12-29/30, art. 5, 005; Inwerkingtreding : 09-01-2007>

De Raad van State die een verzoek tot opheffing van KB 8 mei 2013 moest behandelen, maar daarmee ophield omdat het KB ondertussen opgeheven was door KB 15 juli 2015, besliste echter dat de wijziging van het jaartal in het KB 20/9/1991 definitief was, zelfs nadat het KB 8 mei 2013 werd opgeheven door het KB 15 juli 2015.

Arrest van de Raad van State is als volgt gemotiveerd:
“Aangezien de opheffing van een wijzigende bepaling niet tot gevolg heeft dat hierdoor de gewijzigde regeling in haar oorspronkelijke tekst in werking treedt indien, zoals te dezen, de voormelde wijzigingsbepaling uit het bestreden besluit in werking is getreden voor de opheffing ervan, blijft aldus artikel 1, 5° van het koninklijk besluit van 20 september 1991 gelden in de tekst zoals die is gewijzigd door het bestreden besluit.”

Dat arrest is onbegrijpelijk, want dat zou willen zeggen dat alle KB’s die opgeheven worden, toch geldig zouden blijven. Hetgeen absurd is.

Een bekende advocaat denkt dat het Hof van Beroep het niet eens zou zijn met dit arrest van de Raad van State. Bovendien is er het artikel 7 van de Europese conventie die eist duidelijkheid en leesbaarheid van wetteksten om ze toepasbaar te maken… Hij denkt ook dat de rechterlijke orde dit arrest ook niet zou aanvaarden…. Maar men is van niets nog zeker.
Beets van DAAA volgt in zijn advies het arrest van de Raad van State, dus 1895.


Conclusie:
Niemand weet het nog, 1895 of 1897. De logica zegt 1897, maar het arrest van de Raad vSt heeft het alleen onduidelijker gemaakt door voor 1895 te kiezen. De tendens van de provincies om zoveel mogelijk wapens af te pakken zal zeker voor 1895 kiezen. Op de website van de overheid staat de datum 1895 vermeld in het KB 20/9/1991 met verwijzing naar de wijziging aangebracht door het KB 8 mei 2013 (maar er staat niet bij dat dit opgeheven is).


Ik weet het dus ook niet meer. De politie zal de wet ter hand nemen en daar staat 1895, maar de datum 1897 kan verdedigbaar zijn met een goede advocaat, als je voet bij stuk houdt

Groeten !

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Klaar en duidelijk, Jan :mrgreen:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Ik snap hem hoor Bram ... klaar en duidelijk ?!?
Als ze er nog niet aan uit kunnen in Bxl wat zouden wij - povere maar "correcte" liefhebbers en verzamelaars - dan nog in de pap te brokken hebben ?
Ze doen maar ... en wij, als verzamelaar, moeten maar zien dat we alle wetten en reglementen stipt uitvoeren en kennen.
Ik weet dat ik met deze laatste tussenkomsten helemaal naast de fife koker zit, maar ja ... als Pierre iets vraagt wil ik er dan ook meteen op antwoorden hé !

DUS VOOR ALLE VEILIGHEID, ZONDER BEROEP TE MOETEN DOEN OP EEN "GOEIE ADVOCAAT" : "VOOR 1895" is alles vrij in bezit (tot nu toe ...).

't Is een grote soep.

groeten.

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Mijn voeten...

Wa zever is dat ...

Moet nu enkel weten wat er moet vermeld worden in de wapenboek om de uitgeschreven 1896 wapens terug in te schrijven ...

Errata 2022 ...bijvoorbeeld ...

Kwestie van de mensen die naar mij geluisterd hebben ,weer rustig te laten slapen ...

Ook van dien laatsten grap ==> Eur Demillitarisatie kortweg Eur Demil werd hier niets verteld of toch heel weinig ...

Mensentaal ...

Iemand heeft al tientallen jaren een demil .Luik aan zijnen wand in zijn " Mans Cave " ( z'n kot ) hangen ...

Met klimmend leeuwje erop en een 500 Bfr . vrijgeleide briefje Proefbank van Luik ...

Rustig slapen ... Vergeet het en nu kan ie er niets meer aan doen ...

Is een crimineel nu ...

En den allerlaatste klucht met de laders ...Weer zoiets ... en kunt er nu niets meer aan doen ...

Denk dat de mensen die ze ooit voor doel hadden (Bataclan & C° ) rustiger slapen ...

Wij met onze oude wapens die de geschiedenis van Belgie verhalen zijn meer gestraft of die echte gangsters ...

Unieke ,vroeger heel duur aangekocht zijn dus nu "vergunningsplichtig " en dus heel , heel, heel wat minder waard ...

Noot : er zouden hier uitroeptekens bijhoren maar dat is hier geluidsoverlast dus ...

Mvg. Pierre .
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Pierre,

Ik ken ook zo iemand die dacht in orde te zijn met zijn gedemilitariseerde Belgische Chauchat. Niet dus … Hij zal die voortaan in een heel donker hoekske moeten zetten.

Groeten,
Bram
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

@ Bram ,

De mijne is ingeschreven in den boek en dus nog verkoopbaar en dus nog een waarde ...

De " sans papiers " hebben een heel ,heel ,heel negatieve waarde ...

Een P.V. en aanslaan daardoor van vrije dingen ( niet alleen bewapening maar ook " gerelateerde " voorwerpen ) ...

Met een " strafblad " vervallen de vergunningen ...

Als je " rijp " bent , t'is te zeggen , dat het de moeite loont , maak je het meeste kans ...

En dan is het " doorgeverke " ... Van waar komt da ...

Doe je alles goed , dan zeggen ze ==> de wapens van de verzamelaars stijgen weer ( in aantal )...niet in waarde ...

Allez ...Inschrijven H.F.D. met veiligheidsnormen , de laders , de demils ... ook met veiligheidsnormen ???

En dan de toekomst ... Blanke wapens willen ze zelfs verbieden ...

En zijn we " in staat van beleg " dan moeten we ze inleveren bij de heer Gouverneur ...

Maar hij zal maar de loop ,grendel en grendelhuis krijgen ...niets meer ...

Misschien al beginnen met ontmantelen , want het kan rap gaan ...

Als " histoire ce répète " en weer ne " Blitzkrieg " ...

Maar ja we gaan er eens rustig over slapen ...de politiekers waken ...

Niet te veel " peinzen " ( nadenken ) zegt de vrouw ...

Komt wel goed ...

Mvg. Pierre.
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Krt »

Dus : De Belgische mauser dateert van 1889 en is dus vrij.
Los van het feit dat de productie van vóór 1895 (of 1897) is, gebruikte de belgische mauser geen patronen op basis van zwartkruit. Dus volgens mij toch niet vrij.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Goed lezen Krt !

Toen kwam KB 8 mei 2013, artikel 1.2° die het terugbracht naar 1895:
De woorden « voor 1897 of waarvoor geen aangepaste munitie meer wordt vervaardigd » in artikel 1 van KB 20/9/1991 en artikel 5.2° van KB 29/12/2006 worden vervangen door « voor 1895 »


en zelfs na het opheffen ervan besloot de Raad v St om het jaartal zo te laten ...

Geen vermelding meer over het soort munitie - enkel nog "voor 1895". Dus ... Belgisch Mauser 1889 is VRIJ IN BEZIT.

mvg
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef: 26 feb 2022 20:44

Niet te veel " peinzen " ( nadenken ) zegt de vrouw ...

Komt wel goed ...

Mvg. Pierre.

Zeer goede raad van de vrouw Pierre.

groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Jan,

Ik neem aan dat dat niet geldt voor de mausers van de contracten met de fabrieken van (Etat Belge) Birmingham en Hopkins and Allen in Connecticut. Nochtans quasi identiek aan de FN of MAE-mausers.

Of zie ik dat mis?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad Bram.
Als deze in BELGIE (FN - Herstal Liège) gemaakt zijn wel. VRIJ.
Die van Hopkins and Allen werden alleen TIJDENS WO 1 in U.S. gemaakt, dus NA 1895 ...
En die gemaakt in Birmingham was ook tijdens WO 1.
Het jaartal telt ... als het er niet opstaat geldt het jaartal van de "benaming" van het wapen : Belg Mauser 1889 ... en de logische fabricatie PLAATS zodat kan bewezen worden dat ze in België gemaakt werden.

Een ander vraagje : die kerel met zijn Chauchat ... die Chauchat is toch vanaf 1916. Als hij nog kan schieten : verboden voor de "gewone" burger. Enkel de personen met een Handelaars- of Verzamelvergunning mogen hem nog in schietende toestand voorhanden hebben.
Een geneutraliseerde met papieren van Luik was vrij tot vorig jaar. Je moest hem gewoon laten registreren met een Model 9 Ter tegen 14 maart 2021 ... Indien je dit niet hebt gedaan, tja, dan mag je hem eigenlijk niet meer voorhanden hebben ... maar daarom ben je nog geen crimineel ... maar je kan (zal) er wel een beetje last mee hebben.

Groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Jan,

Demil in Luik voogens de laatste reglementering maar geen model 9 Ter aangevraagd voor de deadline…

Ik heb die dan maar laten « schieten » 🥵

Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Misschien eens proberen bij Patrick Bertin op de provincie en uitleggen dat je die verplichte aangifte "helemaal uit het oog hebt verloren" ? Misschien mag je dan alsnog een Model 9 Ter invullen en opsturen ? Je weet maar nooit ... 't zijn ook niet niet de "kwaadsten" daar ... en als het lukt ben je geen "crimineel" meer ...(alle contact info terug te vinden op de website van de provincie - dienst wapens).

Is hij "EU BE" geneutraliseerd met Europees certificaat ?

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Eigenaar woont in Henegouwen. Hij zou een EU-certificaat hebben maar wil geen demarche meer doen op erger te voorkomen, naar eigen zeggen. Vlammendemper was wel wat doorgeroest aan één kant, dus heb ik niet verder aangedrongen.

Groeten,
Bram
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Ben niet op de hoogte van die Eur. Demils ... Ze waren en zijn vrij , maar met registratie in het wapenregister ,denk ik ...

Daarom hadden ze geen grote " aftrek " ...

Zit er mee " getrouwd " ...

Verder als er iets niet klopt ,zal je niet bij de Provincie geholpen worden ...

Bij twijfel nemen ze externe " experts " terhand ...En die liggen aan de basis van de huidige en nog te komen wetten ...

Is een beetje " Russische " roulette ... Aanslaan , P.V. , Vriendelijk huisbezoek ,enz. of niet ...

De mijne is oude Belg Demil. en aangegeven register , maar is geen Chauchat maar ook een " beest " , namelijk een FN Model 30 ...

Als die datum weer 1895 word ... of ...is ... komt er weer wat meer bijkijken bij de Belgische Model 1889 ...

Maar zoek dat zelf maar uit ...Al meerdere malen " boel " mee gehad ...

Mvg. Pierre.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef: 28 feb 2022 14:29 Ben niet op de hoogte van die Eur. Demils ... Ze waren en zijn vrij , maar met registratie in het wapenregister ,denk ik ...
Als ze niet EU BE geneutraliseerd zijn Pierre, kan je ze niet "overlaten" aan een ander persoon, zonder ze eerst te laten "herkeuren" volgens EU normen in de proefbank.
Ik heb dit reeds voor 19 niet-EU geneutraliseerde exemplaren uit mijn verzameling al aangevraagd in de Proefbank, maar daar weten ze blijkbaar nog van niets ... vraag gesteld om een datum af te spreken voor "herkeuring", maar nog steeds geen antwoord ontvangen. Enkel dat ze "al geneutraliseerd waren, weliswaar niet volgens EU normen en dat ze ze niet NOG eens konden neutraliseren". Van "herkeuren" weten ze blijkbaar niets ... of willen ze het niet weten.
De bedoeling hiervan is : niemand kan de niet EU geneutraliseerde dus ook "erven" als je het tijdelijke voor het eeuwige hebt gewisseld, en je kan ze ook niet meer van de hand doen aan een verzamelaar of handelaar ...

Als die datum weer 1895 wordt ... of ...is ... komt er weer wat meer bijkijken bij de Belgische Model 1889 ...
Belgische Mauser model 1889 is vrij in bezit, Pierre. Het bewijs van fabriek (in België) is voldoende. Nergens in de wet staat iets van merk- of keuringsstempeltjes, enz.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Een démil op de verzamelaarsvergunning kon in Vlaams-Brabant niet, volgens de provincie. Het is hier óf démil en op een Ter, óf niet-démil en dan op (verzamelaars)vergunning...

Ik weet dat ze in Luik wel al démil op de vergunning toegelaten hebben. Heb dat toen aangehaald, zonder succes.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

Bram1940 schreef: 28 feb 2022 17:45 Een démil op de verzamelaarsvergunning kon in Vlaams-Brabant niet, volgens de provincie. Het is hier óf démil en op een Ter, óf niet-démil en dan op (verzamelaars)vergunning...

Ik weet dat ze in Luik wel al démil op de vergunning toegelaten hebben. Heb dat toen aangehaald, zonder succes.

Groeten,
Bram
Ik bedoelde niet in mijn "verzamelingsvergunning", Bram, maar in mijn wapenverzameling (vrije, sportschutterslicentie, verzamelingsvergunning) ... Ik heb 29 geneutraliseerde waarvan 10 een EU BE certificaat hebben. Voor alle 29 heb ik een Model 9 Ter opgemaakt zoals voorzien. Enkel bij overdracht of wanneer je komt te sterven, en iemand wil ze overnemen, dan kan het enkel als ze EU geneutraliseerd zijn. De oude (niet EU) certificaten, en ook de Modellen 9 Ter gelinkt aan een oud certificaat zijn dan nutteloos. Niet overdraagbaar ... enkel indien je die "oude" laat herkeuren en van een EU BE stempel voorzien zijn ... Leuk hé ? :evil:
En eigenlijk MOETEN alle gouverneurs DEZELFDE maatregelen toepassen binnen het Rijk. Geen aparte beslissingen naar eigen goeddunken of eigen opinie van de gouverneur ... de Wet is de Wet ...

Wat een soep hebben ze ervan gemaakt ... :roll:

Groeten,

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

In al die soep , kom je plots , zonder dat je er iets kunt aan doen ...

Voor voldongen feiten ...

Niemand reageert ... of weet een oplossing ...Iedereen houd zich " laag " ende weet van niks ...

De " redelijke termijn van overgang " is bijna overschreden ...

Een " wapen " plots , die juist ervoor dat niet was ...Midden Januari komt dan ...

Dus inschrijven (in een andere kolom ) ==> IN ...Gewoon " Boere verstand " ... simpel ...

Kost mij en mijn zoon ieder 5 jaar meer en meer geld , maar we hebben toch een kleine kans om tussen de lijntjes te kleuren ...

Beklaag de mensen die van niets weten , en dus er niets meer kunnen aan doen ...

Ende moraal van dit lang verhaal ==> Bezint eer ge begint ( aan de Politiekers ende wetmakers )...

Wetten maken dat de uitvoerders nie meer juist weten hoe ze " fair " toe te passen ...

En die vrouwen of mannen in " Blauw " hebben het al moeilijk in tijd en om de wet " gewoon " toe te passen ...

Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door canadian2nd »

bupi schreef: 28 feb 2022 19:49 In al die soep , kom je plots , zonder dat je er iets kunt aan doen ...

Voor voldongen feiten ...

Niemand reageert ... of weet een oplossing ...Iedereen houd zich " laag " ende weet van niks ...

De " redelijke termijn van overgang " is bijna overschreden ...

Een " wapen " plots , die juist ervoor dat niet was ...Midden Januari komt dan ...

Dus inschrijven (in een andere kolom ) ==> IN ...Gewoon " Boere verstand " ... simpel ...

Kost mij en mijn zoon ieder 5 jaar meer en meer geld , maar we hebben toch een kleine kans om tussen de lijntjes te kleuren ...

Beklaag de mensen die van niets weten , en dus er niets meer kunnen aan doen ...

Ende moraal van dit lang verhaal ==> Bezint eer ge begint ( aan de Politiekers ende wetmakers )...

Wetten maken dat de uitvoerders nie meer juist weten hoe ze " fair " toe te passen ...

En die vrouwen of mannen in " Blauw " hebben het al moeilijk in tijd en om de wet " gewoon " toe te passen ...

Mvg. Pierre .

Sorry Pierre, maar ik heb er geen snars van begrepen ... en wellicht velen zoals ik.

Niet te veel van aantrekken en verder doen ... in Oekraïne gaat het anders nu ... zulke zorgen hebben we niet.

Vragen ? ... laat maar komen. Daarvoor zijn we hier. Elkaar helpen en raad geven en ... elkaar informeren.

Groeten.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Als je het nie verstaat ... jammer ...

Stop er hier mee ...

Hopelijk , als er een nieuwe wet komt of een oude anders toegepast , dat we hier op dit Forum ,ervan op de hoogte gebracht worden ...

Mvg. Pierre .
GinoT
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2022 17:22

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door GinoT »

Beste ,
Om nog eens terug te komen op mijn lederen koker.
De Originele Wehrmacht Hitler Jugend Dwarsfluit 1936-1945. WO2. had maar een lengte van 36cm
Zoals je ziet op de geposte foto's van Pierre is die lederen beschermingskoker niets langer o misschien twee cm langer.
Maar die lederen koker van mij is 60 cm lang dus veel langer.
Het zal ook wel voor een muziekinstrument geweest zijn maar de vraag is "Welk muziekinstrument"
Dit antwoord is nog wat "duister"...
Hierbij nog enkele foto's van de HitlerJugend dwarsfluit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door bupi »

Vooreerst bedankt voor de reactie , Gino T

Ik liet de deur nog open op vroeger ...

Gezien het ophangsysteem dat je tegenkomt voor b.v. bijlen WW1 , Reichswehr , vroege Nazi ...

En misschien erover , zoals ze hier zullen zeggen ...

Had een Gewehr 98 en later een Gewehr 98 Kurtz ...

Misschien een ouder langer en zwaarder model " dwarsfluit " ...

Ze bestonden ook in geel koper of brons ...

Mvg. Pierre .
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Is dit een lederen koker voor een geweer telescoop?

Bericht door Bram1940 »

Dag Gino,

Dir is een forum over het Belgisch leger. Aangezien jouw stuk gereedschap geïdentificeerd is als Duits, kan dit topic gesloten worden. Er is immers geen directe link met het ABL.

Bedankt voor je begrip.

Groeten,
Bram
Gesloten

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”