carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door ABL14-18 »

Halo,

Deze soldaat is op 3 april 1915 gestorven. Zijn regiment, 2 ième carabiniers was bij NOORDSCHOTE-STEENSTRAETE tussen 9 maart en 22 april 1915. (geleest in het historisch van het regiment ). Hebt u een idee van de gevechten in deze periode.
bedankt voor zijn herinnering.
Alvast bedank

Abl 14-18
Dor Jules dcd le 3 avril 15.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hun herinnering behouden
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door belg1914 »

zal eens nakijken in de boeken van de karabiniers (en dat zijn er wat) die ik heb;
toeval mijn grootvader was ook bij de 2de karabiniers op het moment dat deze man stierf.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door Paddy »

Gedurende deze periode bezette het 2é Karabiniers de ondersector Centrum, deze begon aan het punt "het schuitje" en eindigde aan het "veerhuis" (herberg Wit Huis).

PS. Wat is de naam van de soldaat?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door belg1914 »

vanaf 9 maart 1915 neemt het tweede karabiniers deel aan de bewaking van de sector Noordschote-Steenstraat. Veel heb ik niet gevonden, zeker niet over de 2de karabiniers rond 3 april (misschien was hij veel eerder gewond en pas op 3 april overleden)
Uit de kroniek van de karabiniers, deel 2 komt dit: rond die tijd waren er schermutselingen aan de Drie Grachten:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door Paddy »

Juist Rudi maar dat gaat over het Karabiniers ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door belg1914 »

iets anders over de karabiniers rond die periode heb ik niet gevonden, vandaar dat ik dit plaatste (het enige wat er te vinden is)
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: carabiniers bij Noordschote-Steenstraete

Bericht door ABL14-18 »

Goedendag aan beide,

ik bedank u voor uw antwoorden. Een opmerking van belg1418 is interessant ....misschien was hij veel eerder gewond en pas op 3 april overleden... en heb ik mijn documenten nog gekeken. Ik heb een fout in de data gedaan (? gemaakt). Op 3 april 1915, wordt de soldaat Dor Jules (zijn naam) naar het fransziekenhuis n°50 van Sint Malo ontruimd waar hij op 27 april is gestorven. Hij werd bij de gevechten op Yperlee op 3 april verwond.
Ik beoog informaties op 1 en 2 carabiniers en 1 en 2 grenadiers want deze regimenten waren vaak samen (bijna altijd) sinds Brussel, Brabant, Antwerpen, Werchter, tussen Antwerpen en Yser, en de gevechten op Yser. Er waren in deze 4 regimenten vele soldaten van mijn gemeente, en 4 zijn gestorven (3 grenadiers en 1 carabinier). Verschillende andere worden ernstig verwond maar komen terug op het front in 1916 en 1917.
als Belg1914 heeft inlichtingen over de gevechten op Yperlee naar 1, 2,3 april 1914…. Ik ben ik zeer geïnteresseerd
alvast bedank

Abl14-18
hun herinnering behouden
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”