Oorlogskruis WOII

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 12 Aug 2010 10:20
Vioxx schreef:Nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De bronzen palm met de letter "L" op? .. waar staat deze voor?

Hoe zit het tegenwoordig met namaak? Vooral bij Duitse medailles wordt er veel nagemaakt. Hoe zit dat bij Belgische medailles?

bedankt voor info alvast
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

Binkske007 schreef:De L staat voor Leopold en als er een sierlijke A op staat is voor Albert.
Leuk om alzo WOI en WOII uit elkaar te halen. 8)
Jentyyy schreef:
Guy schreef:Ook is er een verschil tussen het lint van de WW I en WW II oorlogskruis.

Voor het oorlogskruis 1940 bestaan er ook 2 verschillenden Leopold palmen

1.
Afbeelding

Deze werd tijdens WOII uitgegeven.

2.
Afbeelding

En deze na de oorlog, want toen moesten ze 'niets' meer weten van Leopold III.

:wink:
nick schreef:
Jentyyy schreef:
En deze na de oorlog, want toen moesten ze 'niets' meer weten van Leopold III.

:wink:

Beste,

=> Waar haal je dit in hemelsnaam vandaan?

=> Het monogram van Leopold III werd gemodifieerd naar een ronde hoofdletter L, ingesteld per Koninklijk Besluit van 26/11/1952.

=> Denk je dat de jonge Koning Boudewijn dit KB zou bekrachtigd hebben indien dit gestoeld zou zijn op jouw motief??

Jouw stelling getuigt volgens mij van weinig kennis van zaken, bovendien ervaar ik 't als een kaakslag voor de vele oudstrijders die Koning Leopold III een warm hart toedroegen.

Het is hier ook niet de bedoeling om een 'boompje' op te zetten over de koningskwestie... maar weet enkel dat je met zulke beweringen op zere teentjes kunt trappen...

Mvg,

Nick[/quote]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

jef schreef:Het oorlogskruis is inderdaad een prachtig ereteken. Ik denk niet dat Yentyyy verkeerde bedoelingen had.
Jef
love4history schreef:
maar weet enkel dat je met zulke beweringen op zere teentjes kunt trappen...
Als het lange teentjes zijn..... :roll:
Maar de stelling klopt inderdaad niet Jenty: De tweede palm draagt overigens nog steeds het monogram van Leopold, zij het met een andere schrijfwijze.
Dit gezegd zijnde vraag ik me wel af waarom men meende een "nieuwe" palm (andere schrijfwijze L) nodig te hebben in 1952?

We hebben dus Oorlogskruis WOI (gestileerde A op achterkant)(1915), WOII (1941) (gestileerde L III L op achterkant), en post WOII (1954) (Wapenschild achterkant)

Wat palmen betreft op het oorlogskruis WOI een palm met een A, op dat van WOII ofwel palm met LIII (ingesteld samen met het oorlogskruis zelf) of palm met L (uit 1952), op het post WOII een palm zonder enige aanduiding.


Wat jouw vraag over namaak betreft: denk dat het bij Belgische eretekens eerder gaat over het onderscheid "verleende" eretekens vs niet-verleende eretekens. Als een onderscheiding rechtstreeks van bij een officieel erkende medailleur komt waar ook defensie zijn contracten plaatst, maar het stuk werd nooit verleend aan een militair of burger, is die medaille dan namaak of echt volgens jou?

Belgisch is zo wie zo stukken veiliger dan Duits, maar ook bij de zeldzamere en duurdere Belgische stukken zijn er "naslagen". Maar meestal zal je je wel serieus gaan documenteren voor je duurdere stukken gaat aankopen en zit je ook wat verder op de "leercurve" die verzamelen is, toch? Je hoeft je dus daarover niet zoveel zorgen te maken. :wink:
Guy schreef:Wat de naslagen betreft

Als je gaat kijken op verschillende verkoop/veiling sites en je volgt de prijzen dat sommige naslagen (of zeg maar copies) halen, dan denk ik toch dat er vele niet weten waarmee ze bezig zijn.
Dan denk ik toch dat ze eerst kopen en dan gaan nakijken in plaats van eerst bestuderen en dan kopen.

Om maar enkele op te noemen :

- medaille van de Sao Paolo 1920
- medaille "Campagne Arabe"
- de Orde van de Leeuw
- de Orde van de Afrikaanse Ster
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

love4history schreef:Er zijn er inderdaad ook zo Guy. Waarschijnlijk meer geld dan tijd?
Ik vermoed dat de meeste van die verzamelaars na een tijd de verzameling weer op de markt gooien.
Om een mooie verzameling op te bouwen heb je niet alleen geld maar ook tijd nodig. Niet alle stukken verschijnen regelmatig op de markt. Er zijn er zelfs waarvan je redelijk kan aannemen dat je ze nooit zal te pakken krijgen. Neem nu de medaille voor de Arabische Campagne. Als je weet dat er maar 58 uitgereikt werden en dat er daarvan een 5-tal in het Koninklijk Leger Museum zitten. Vooropgesteld dat je alleen "originele" uitgereikte stukken wil, wat zijn dan je kansen om er een te pakken te krijgen en tegen welke prijs? Juist.....
(laatste originele (?) die ik zag verschijnen op een veiling had een price-estimate tussen 1500 en 2000 €, en dit voor een origineel stuk zonder bewijs van herkomst)


Enfin, elk zijn eigen manier van verzamelen natuurlijk. Maar zoals gezegd, de meesten die met geld gaan gooien houden het niet lang genoeg vol om een kwalitatieve verzameling op te bouwen. (tenzij je de Euromillions gewonnen hebt, dan kan je het wel wat langer volhouden, maar dat betekent nog niet dat je verzameling top is)
Guy schreef:Hallo L4H,

Ik kan je daar voor een gedeelte in volgen, maar ik bezie het uit het stanpunt van de verkoper.

IK neem nu bv de Orde van de Afrikaanse Ster.

Iedereen die in het verzamel wereldje zit weet waar deze op dit ogenblik nog worden (her)geslagen en kan kopen aan een schappelijke prijs

Het zijn ook dikwijls dezelfde verkoper die deze medailles aanbieden.

Kunnen we dan nog spreken over een onwetende verzamelaar die later is te weten gekomen dat hij "brol"heeft gekcoht en deze dan wil verder verkopen ?

Ik heb er geen probleem mee als de verkopers vermelden wat het is (naslag-/copie of origineel) maar een naslag laten blijken dat het een originele is dat is voor mij toch een stap te veel.

Luister dit is mijn persoonlijke vesie, ik kan best aannemen dat iemand een naslag in zijn verzameling steekt om een leeg gat op te vullen, maar dan moet hij het ook blijven onthouden dat het een naslag is.

guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
Jentyyy schreef:
Jouw stelling getuigt volgens mij van weinig kennis van zaken,
Toen ik 'oorlogskruis' gekocht heb dan zei de verkoper mij dat de L in een krul na de oorlog was en bla bla bla...

Weinig kennis van zaken, wil dat dan zeggen dat ik hier niet welkom ben op dit forum? Oké, ik ben misschien wel 14 jaar, en weet nog niet 'alles', moet daarom worden gezegd; Weinig kennis van zaken? Iedereen kan toch eens fouten maken, niet soms. Wat mensen zeggen, geloof ik snel soms, ik ben nu eenmaal zo.

Groet,
Jente
Als iedereen alles wist moest er geen forum zijn, en dank zij Jentyyy's opmerking heb ik, en waarschijnlijk ook anderen, weer wat bijgeleerd. De "snotneuzen" zijn hier meer dan welkom want het zijn zij die er voor zorgen dat ons klein beetje kennis niet verloren gaat!
Vioxx schreef::) ik ben zelf een "snotneus" van 24 maar je kan nooit genoeg leren....

graag zou ik nog antwoord krijgen op volgende vraag:

A) Hoe zit het met het "namaak" van Belgische medailles? komt dit courant voor?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogskruis WOII

Bericht door Paddy »

love4history schreef:Hoi Vioxxx, omtrent namaak zie ook mijn postje van gisteren 10:07
Wat jouw vraag over namaak betreft: denk dat het bij Belgische eretekens eerder gaat over het onderscheid "verleende" eretekens vs niet-verleende eretekens. Als een onderscheiding rechtstreeks van bij een officieel erkende medailleur komt waar ook defensie zijn contracten plaatst, maar het stuk werd nooit verleend aan een militair of burger, is die medaille dan namaak of echt volgens jou?

Belgisch is zo wie zo stukken veiliger dan Duits, maar ook bij de zeldzamere en duurdere Belgische stukken zijn er "naslagen". Maar meestal zal je je wel serieus gaan documenteren voor je duurdere stukken gaat aankopen en zit je ook wat verder op de "leercurve" die verzamelen is, toch? Je hoeft je dus daarover niet zoveel zorgen te maken.

Met andere woorden: "namaak" komt voor, maar meestal bij duurdere stukken en zeker niet in de mate zoals vb bij Duits (WOII) materiaal. Naast de echte "vervalsingen" heb je ook "restrikes" of officiële onderscheidingen, gemaakt door de erkende medailleurs. Meestal werden deze dus niet verleend maar zijn "winkelstock"

groetjes
Roel
Guy schreef:Roel,

Ik denk tcoh dat je het probleem van de naslagen een beetje onderschat hoor.

Het beste bewijs is het feit dat enkele verzamelaars (waarbij eentje met heel veel kennis omdat hij er dagelijks beroepshalve inzit) op een bepaalde medaille forum dit hebben aangeklaagt en het heeft niet lang geduurd voordat ze bedreigd werden en hun posten gewoon van het forum werden verwijderd.

Verder zal ik daar niet op dit forum over doorgaan maar indien iemand het wenst mag hij mij altijd contacteren over deze zaken.

Groeten

Guy
love4history schreef:Onderschatten Guy? Nee hoor, ik maak er helemaal geen inschatting van hoe groot het probleem is.

Mijn ervaring is dat het bij Belgisch materiaal nog vrij goed mogelijk is om weg te blijven van restrikes als je dat wil. Zolang je geduld hebt en een paar zaken in het achterhoofd houd (zoals dat stukken van een 80-90 jaar oud er niet als nieuw horen uit te zien, dat er een reukje is aan dealers die week na week erin slagen om zeldzame onderscheidingen te vinden en aan te bieden...) en vooral met een goede dosis gezond verstand. Resultaat is wel dat het een eind kan duren vooraleer je verzameling "compleet" is...

Zoals gezegd bestaan er naslagen. Maar als ik vb het Oorlogskruis WOI neem dan heb ik in m'n bestand (Guldenboeken Vuurkaart) 28 179 !! verleende oorlogskruisen. En dat zijn alleen maar de familienamen van A-N (!) Er zullen er daar een deel van nooit hun onderscheiding gekocht/gedragen hebben, maar dat blijft maar een percentage. Feit blijft dat er dus letterlijk 10.000en originelen van deze onderscheiding alleen al bij de oudstrijders terechtgekomen zijn.

Er zit nog héél veel mooi materiaal in familiebezit dat met het verstrijken van de tijd de verzamelmarkt opkomt.
Twee weken geleden een schitterende set van een 6-tal medailles, Belgisch verzetsman, neergeschoten op een geforceerde mars tussen twee concentratiekampen, ruim gedocumenteerd met papierwerk, foto's en certificaten. Is door de kleindochter van de hand gedaan voor een 300-400 € omdat er geen verdere generatie meer geïnteresseerd was.... Komt meer en meer voor trouwens met nieuw-samengestelde gezinnen waarbij er geen rechtstreekse emotionele band meer is met de verkrijger van de medailles.

Natuurlijk liggen de zaken een stuk moeilijke bij de zeldzamere stukken zoals reeds gezegd.
Restrikes (en zelfs ronduit namaak) bestaan inderdaad, maar je moet het nu ook niet gaan overschatten. Bij mijn weten gaat het er bij de Belgische onderscheidingen nog niet aan toe zoals bij de WOII Ijzeren kruisen waar ze ze met een paar 1000-tal namaak een paar weken in de grond stoppen om ze er ouder te laten uitzien...
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”