Bajonet Comblain ingekort

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Bajonet Comblain ingekort

Bericht door piot1940 »

Ik heb hier een ingekorte Comblain bajonet.
Door welke eenheden werd deze gebruikt? Garde Civique? Congo Belge?
Is het mogelijk dag deze nog in 1915 gebruikt werd op de Mauser 1889 mits een zijdelings aanpassingsstuk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door koen »

Zeer mooi stuk !
En de eerste keer dat ik een ingekorte Comblain zie.

Een antwoord heb ik -helaas- niet, maar ik zit al jaren met dezelfde vraag, maar dan met betrekking tot de niet-ingekorte versie.

De auteur van dit stuk http://christian.mery.pagesperso-orange.fr/baibelge.htm (en ook auteur van "De franse Fras bajonet model 1874 en de Belgische Gras bajonet model 1874/89 in dienst bij het Belgisch Leger / Militaria Belgica 2004) was er van overtuigd dat dit niét het geval is geweest.

Toch heb ik altijd mijn twijfels blijven hebben, ook al gezien het tekort aan bajonetten in de eerste oorlogsjaren.

Groeten,
Koen
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door Yente »

koen schreef:Zeer mooi stuk !
En de eerste keer dat ik een ingekorte Comblain zie.

Een antwoord heb ik -helaas- niet, maar ik zit al jaren met dezelfde vraag, maar dan met betrekking tot de niet-ingekorte versie.

De auteur van dit stuk http://christian.mery.pagesperso-orange.fr/baibelge.htm (en ook auteur van "De franse Fras bajonet model 1874 en de Belgische Gras bajonet model 1874/89 in dienst bij het Belgisch Leger / Militaria Belgica 2004) was er van overtuigd dat dit niét het geval is geweest.

Toch heb ik altijd mijn twijfels blijven hebben, ook al gezien het tekort aan bajonetten in de eerste oorlogsjaren.

Groeten,
Koen
Als het Gras bayonet model in het belgische leger gebruikt werd, werd dan ook het geweer zelf gebruikt door ons leger? Ik dacht van niet maar je mag me altijd helpen. :)
Sorry voor dit off topic.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door Bram1940 »

Beste Yente,

In 1914 werden Grasgeweren aan het Belgisch leger gegeven door de Fransen o.a. om de toevloed aan vrijwilligers te voorzien van een oefenwapen in de opleidingscentra. Echte frontdienst hebben ze wellicht niet gekend, gezien het afwijkend kaliber, maar zeg nooit nooit in de ABL.

Groeten,
Bram.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door Yente »

Merci.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door C/Gr »

"Les établissments d'artillerie belges" spreekt over een 10.000 cavaleriekarabijnen die werden aangepast om Franse Gras bajonetten te kunnen gebruiken. De originele cavaleriekarabijn was immers standaard niet uitgerust om een bajonet op te bevestigen. In theorie kan het gebeurt zijn dat ook Comblain bajonetten gebruikt werden, maar hier is geen indicatie voor. Welke diameter is de loopring? Om te passen op de Mauser 1889 is een diameter van 17,5mm nodig.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Bajonet Comblain ingekort

Bericht door piot1940 »

De ringdiameter is nipt 17,2 mm, te klein dus voor een mauser 1889
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”