Onbekend uniform Luchtmacht

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door gendarmeke »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een uniform van de luchtmacht in mijn bezit.
Ik zou hier graag wat meer over te weten komen.
Het lijkt enkele kentekens te missen en zou ook graag achterhalen welke deze waren, zodat ik het terug volledig heb.
Kan iemand mij helpen?

Afbeelding

Meer foto's vind je hier

Alvast bedankt voor de hulp!

Kenny
To protect and to serve
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door eaw458 »

gendarmeke schreef:Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een uniform van de luchtmacht in mijn bezit.
Ik zou hier graag wat meer over te weten komen.
Het lijkt enkele kentekens te missen en zou ook graag achterhalen welke deze waren, zodat ik het terug volledig heb.
Kan iemand mij helpen?

Afbeelding

Meer foto's vind je hier

Alvast bedankt voor de hulp!

Kenny
Welke kentekens ontbreken er volgens jouw? Waar zie je gaatjes?

Het gaat om een adjudant-chef (strepen op de mouwen) die de functie van korpsadjudant vervult (kroontjes) en het gewone trio ancienniteitsmedailles heeft.

Alleen het A-brevet para lijkt me wat onwaarschijnlijk, aangezien de opleiding in regel alleen aan paracommando's wordt aangeboden en je dus te maken moeten hebben met een para die van macht veranderd is en naar de LuM is overgegaan. Wat me bijzonder uitzonderlijk lijkt. Misschien door de verkoper opgenaaid? Of heb je de vest van de originele eigenaar?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door gendarmeke »

eaw458 schreef:Welke kentekens ontbreken er volgens jouw? Waar zie je gaatjes?

Het gaat om een adjudant-chef (strepen op de mouwen) die de functie van korpsadjudant vervult (kroontjes) en het gewone trio ancienniteitsmedailles heeft.

Alleen het A-brevet para lijkt me wat onwaarschijnlijk, aangezien de opleiding in regel alleen aan paracommando's wordt aangeboden en je dus te maken moeten hebben met een para die van macht veranderd is en naar de LuM is overgegaan. Wat me bijzonder uitzonderlijk lijkt. Misschien door de verkoper opgenaaid? Of heb je de vest van de originele eigenaar?

Walter
Op mijn Flickr heb ik nog enkele detailfoto's staan met mijn bedenkingen erbij.
http://www.flickr.com/photos/64659832@N ... 7493168051
Ik denk dat op de rechtermouw het A-brevet Commando mist. Wat er op de linkermouw was genaaid, is mij volledig onbekend.

Ik heb de vest bij enkele politionele spullen gekregen. De naam van de eigenaar staat er nog vaag in. Ik zal straks of morgen eens kijken.

Toch al bedankt voor deze info, Walter! :mrgreen:

Kenny
To protect and to serve
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door one_O_five »

Dat A brevet is niet zo onwaarschijnlijk, toen ik in de Pantserschool als KTOo verscheen waren er ook drie luchtmachters in ons peloton, en, een matroos van de Zinnia.
Het is dus heel aannemelijk dat de eigenaar van dat uniform ooit zijn loopbaan begonnen is als dienstplichtige bij de para's om dan bij te tekenen.
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door gendarmeke »

one_O_five schreef:Dat A brevet is niet zo onwaarschijnlijk, toen ik in de Pantserschool als KTOo verscheen waren er ook drie luchtmachters in ons peloton, en, een matroos van de Zinnia.
Het is dus heel aannemelijk dat de eigenaar van dat uniform ooit zijn loopbaan begonnen is als dienstplichtige bij de para's om dan bij te tekenen.
Dus het A-brevet Commando is best mogelijk op de rechtermouw?
Als ik naar de garen kijk (die er nog in steken), lijkt het wel op een omgekeerde driehoek.

Afbeelding
To protect and to serve
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door eaw458 »

gendarmeke schreef:
one_O_five schreef:Dat A brevet is niet zo onwaarschijnlijk, toen ik in de Pantserschool als KTOo verscheen waren er ook drie luchtmachters in ons peloton, en, een matroos van de Zinnia.
Het is dus heel aannemelijk dat de eigenaar van dat uniform ooit zijn loopbaan begonnen is als dienstplichtige bij de para's om dan bij te tekenen.
Dus het A-brevet Commando is best mogelijk op de rechtermouw?
Als ik naar de garen kijk (die er nog in steken), lijkt het wel op een omgekeerde driehoek.
Als het A-brevet para authentiek is, hoort er ook steeds een A-brevet commando bij.

Op de linkermouw (midden bovenaan) komt op de luchtmachtuniformen in regel nog een schildje dat het korps van de drager aanduidt.

Even door je Flickr foto's gekeken:

- op je vest van Kapt-Cdt van de LuM ontbreken de medaillelintjes en het korpsschildje op de linkermouw
- op je battledress staat een schouderkenteken van de logistiek, maar ontbreken de kraagspiegels
- je vest met het nummertje 91 is eveneens van de logistiek
- je kapitein-commandant is een uniform van de grenadiers, maar er lijkt me aan de kraagspiegels geprutst; op de linkermouw hoort normaal ook het schildje van de 16de pantserdivisie

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
gendarmeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mei 2011 12:14
Locatie: Putte
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door gendarmeke »

eaw458 schreef:Als het A-brevet para authentiek is, hoort er ook steeds een A-brevet commando bij.

Op de linkermouw (midden bovenaan) komt op de luchtmachtuniformen in regel nog een schildje dat het korps van de drager aanduidt.

Even door je Flickr foto's gekeken:

- op je vest van Kapt-Cdt van de LuM ontbreken de medaillelintjes en het korpsschildje op de linkermouw
- op je battledress staat een schouderkenteken van de logistiek, maar ontbreken de kraagspiegels
- je vest met het nummertje 91 is eveneens van de logistiek
- je kapitein-commandant is een uniform van de grenadiers, maar er lijkt me aan de kraagspiegels geprutst; op de linkermouw hoort normaal ook het schildje van de 16de pantserdivisie

Walter
Dat zal dan dat ronde naaisel zijn op de andere mouw :)
En bedankt voor de andere verduidelijkingen nu kan ik deze ook vervolledigen.
De medaillelintjes zijn er ondertussen terug oppgenaaid. Foto verschijnt nog op Flickr ;)
Inderdaad aan die kraagspiegels (Kapt-Cdt Grenadiers) lijkt geprutst, ik zou ze eens moeten goed erop naaien.

Kenny
To protect and to serve
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door RSMCI »

Beste,

de graad van het LuM uniform is inderdaad AdjtChef maar ....

- graad AdjtChef volgens het nieuwe stelsel : nelson + streep is juist
- echter is de "visgraat"-nelson AdjtChef volgens het oude stelsel
- echter is de witte streep Adjt volgens het oude stelsel
- beide zijn in principe ONVERENIGBAAR (oud en nieuw saman kan EN mag niet)

dus het beste is op zoek gaan naar een volledig witte nelsen (neiuwe stelsel) die samen met de witte streep AdjtCHef vormt

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door DirkL »

RSMCI schreef:Beste,

de graad van het LuM uniform is inderdaad AdjtChef maar ....

- graad AdjtChef volgens het nieuwe stelsel : nelson + streep is juist
- echter is de "visgraat"-nelson AdjtChef volgens het oude stelsel
- echter is de witte streep Adjt volgens het oude stelsel
- beide zijn in principe ONVERENIGBAAR (oud en nieuw saman kan EN mag niet)

dus het beste is op zoek gaan naar een volledig witte nelsen (neiuwe stelsel) die samen met de witte streep AdjtCHef vormt

W.
Dit is wel degelijk de oude officiële ADC rang. ;)
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door RudiS »

De kroontjes op de mouw zijn van het klein model en dus van CSM oftewel Adjt Opleider, niet die van Korpsadjudant.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door DirkL »

RudiS schreef:De kroontjes op de mouw zijn van het klein model en dus van CSM oftewel Adjt Opleider, niet die van Korpsadjudant.

MVG,
Rudi.
Klopt, van een Adjudant opleider ook bekend als Adjudant africhter :lol:
Gebruikersavatar
dkn9230
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2012 22:19
Locatie: Wetteren

Re: Onbekend uniform Luchtmacht

Bericht door dkn9230 »

Uniform is inderdaad van een Adjt Chef die de oude graadkentekens op de mouw heeft. Deze zijn 100% exact.
wat het Para A kenteken betreft zijn er 2 mogelijkheden:
1. Betrokkene heeft vooraf (bvb als milicien of als BV of als Oofr van de landmacht) zijn para A behaald, dit gaat inderdaad in bijna alle gevallen samen met het Cdo A (witte dolk in zwarte driehoek) hetgeen het restant van het stiksel op de rechter bovenmouw zou verklaren.
2. Betrokken onderofficier maakte bij de luchtmacht deel uit van de sectie "survie" en daar zijn er onderrichters die het para A brevet moeten afleggen zonder het Cdo A te doen.
Dus het is 100% origineel met het kleine zilveren kroontje van adjudant opleider van een smaldeel (er is er 1 per smaldeel) en met de staafles van zijn eretekens (nl 25 jaar,20 jaar en 15 jaar - van links naar rechts) en nog correct gedragen ook (komt niet vaak voor buj de vroegere luchtmacht). :D
Norbert
Invincibiles et Recti
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”