Douane

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Douane

Bericht door Yente »

Als je een bayonet koopt in amerika, komt deze dan zonder problemen door de douane of wordt deze tegen gehouden?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Douane

Bericht door jef »

Yente,
De bajo's die ik kocht werden door Armies of the Past opgestuurd als kampeermateriaal :shock: . Normaal geen problemen. Eenmaal is er in Zaventem controle geweest en heb ik moeten bijbetalen. Voor de minste misere heb ik betaald.
Jef
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Douane

Bericht door Yente »

Is dit dan veel dat je moet bijbetalen? Hoe moet dat dan betaald worden? Als ze het komen afleveren?
En bedankt.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Douane

Bericht door jef »

Veel? ca 20% van de aankoopprijs, invoerrechten , te storten of ik kon ernaar fluiten. Was een gezamelijke aankoop samen met vrienden.
In andere gevallen is het nooit gebeurt
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Douane

Bericht door one_O_five »

Invoertaks, de juiste toedracht weet ik niet meer maar een hele tijd terug heb ik eens gelezen dat dit afhangt hoe de verzending in de US aangegeven word als ze verstuurd word.
Ergens had dat iets te maken met het verschil tussen handelswaar en een persoonlijke zending.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Douane

Bericht door Yente »

Oké, bedankt.
Wanneer krijg je dan (moest het zijn) deze factuur? Bij levering dan waarschijnlijk.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Douane

Bericht door Grenadier »

Onlangs stuurde een Amerikaanse vriend mij een Coleman lantaren op (gratis!) en besloten onze goede vrienden van de douane dat "gratis" niet bestaat... :roll: Ik moest dus 10€ afdokken aan de postman voor ik mijn lantaren in handen kreeg. Dit is niet de eerste maal dat ik op zendingen uit de US 10€ moet afdokken (dit lijkt wel een vast bedrag te zijn). Op zendingen uit Europa (inclusief UK) en zelfs uit Hong Kong heb ik nog nooit moeten betalen.
Enkele jaren terug kocht ik een oude bayo in de US, en deze heeft blijkbaar enkele weken ergens op een bureel stof liggen vergaren. Na lang wachten kwam ze toch 'thuis', zonder opleg, wel volledig omwikkeld met witte tape met blauwe tekst "DOUANE DE POST LA POSTE". Waarschijnlijk wisten ze gewoon niet wat ermee aan te vangen, en hebben ze dan maar gewoon verder gestuurd 8-) :D

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Douane

Bericht door eaw458 »

Commerciele zendingen van buiten de EU met een waarde van meer dan 22 Euro en pakjes van een particulier naar een particulier met een waarde groter dan 45 Euro, zijn onderworpen aan BTW en aan invoerrechten. De BTW is natuurlijk het gekende tarief. De invoerrechten hangen af van de aard van de goederen.

In dat geval moet het pakje door de pakjesdienst bij de douane aangeboden worden. De pakjesdienst mag jou hiervoor ook een aanbiedingsvergoeding aanrekenen. Die verschilt van firma tot firma.

De waarde en de aard van de goederen wordt in eerste plaats bepaald door het douanevignet dat de afzender op het pakje kleeft, maar omdat er in de wereld toch zo weinig eerlijke mensen rondlopen en onze douaniers wakkere mensen zijn, wordt de bewoording van het vignet vaak getoetst aan de werkelijke inhoud. De douane kan daarbij de waarde van de zending herbepalen als ze vindt dat er op het vignet een hoop larie en apekool staat. Een bajonet van ebay.com die aangegeven staat als oud ijzer met een waarde van 1,25 euro pakt niet altijd.

Je enige waterdichte manier om de douane te vermijden, is het pakje laten opsturen van een particulier adres, op het douanevignet het vakje 'gift/cadeau' laten aankruisen en ervoor zorgen dat de aangegeven waarde lager is dan 45 euro. Dat moet de buitenlandse handelaar natuurlijk nog willen doen ook....

Anders heb je BTW + invoerrechten + aanbiedingsvergoeding aan je broek.

Tenzij de douane het druk heeft en je pakje zonder boe of ba doorgelaten wordt. Gebeurt soms en maakt een onverwachte rekening des te pijnlijker.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”