Adrian zonder leeuw

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Adrian zonder leeuw

Bericht door piot1940 »

Korte tijd geleden kreeg ik van een oud verzamelaar enige informatie binnen mbt Adrian M31 helmen zonder leeuwekopje en tevens zonder de voorzieningen om dit aan te brengen.
Ce n'est pas une erreur les casques qui n'avaient pas de trou pour l'insigne étaient destinés au marché civil. J'en ai eu plusieurs qui venaient de service'(usines) Ils avaient achetés des casques lors de la mobilisation pour les services de secours des usines en cas de bombardement. J'en ai eu couleur brun kaki belge et en brun. Les mêmes que l'armée mais sans insignes ( pas de trou pour insigne). Un de ces casques provenait d'une centrale électrique de Liège et était encore tout nouveau. Il était destiné au personnel de la centrale en cas de bombardement pendant la mobilisation
Deze helmen waren bedoeld voor civiel gebruik binnen firma's ed.
Evenwel deed dit bij mij een belletje rinkelen: ooit heb ik daar ergens foto's van gezien op een forum of heeft iemand mij dergelijke foto's van zo'n helm doorgestuurd. Mogelijks iemand van dit forum? Kan die mij terug contacteren aub.

m vr gr, Jean
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door langemarck »

de zwarte zonder gaatjes zouden kunnen bestemd geweest zijn voor de export, en de groene idd voor civiele doeleinden, doch heb ik onlangs een foto gezien waar een Rijkswachter en een Douanier opstond, en die Douanier leek ook een helm op te hebben zonder gaatjes??
Er is toch zo verdomd weinig terug te vinden over het gebruik van de Belgische helmen!!!
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door piot1940 »

Er is toch zo verdomd :evil: weinig terug te vinden over het gebruik van de Belgische helmen
:roll: :roll: :roll:
yep, en daarvoor levert dit forum hopelijk iets op.
Het is wel "ambetant" dat er wel kennis zit bij oudere verzamelaars, zeg maar zestigplussers en ouder, en dat die niet altijd internetminded zijn.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door patrouilleur »

Klopt zoals een bus Jean,
Maar een kat is een kat hoeveel verzamelaars willen hun kennis doorgeven zoals jij ?
IDD heel weinig.
greetz
Kris

piot1940 schreef:
Er is toch zo verdomd :evil: weinig terug te vinden over het gebruik van de Belgische helmen
:roll: :roll: :roll:
yep, en daarvoor levert dit forum hopelijk iets op.
Het is wel "ambetant" dat er wel kennis zit bij oudere verzamelaars, zeg maar zestigplussers en ouder, en dat die niet altijd internetminded zijn.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door Paddy »

En dan vind ik per toeval dit:
Een m15 Adrian die vanaf Januari 1917 werden geleverd aan de Nederlandse krijgsmacht.
[link2]Een Nederlandse m15 Adrian maat A,http://www.dutchhelmets.nl/index.php?op ... 32&lang=nl[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door patrouilleur »

Hallo,
Hebben de Fransen geen massa,s geleverd aan voormalige oostblok landen ? Of zelfs aan Italie....
Denk het wel , ik ga proberen links en rechts eens te informeren
Greetz,
Kris

Paddy schreef:En dan vind ik per toeval dit:
Een m15 Adrian die vanaf Januari 1917 werden geleverd aan de Nederlandse krijgsmacht.
[link2]Een Nederlandse m15 Adrian maat A,http://www.dutchhelmets.nl/index.php?op ... 32&lang=nl[/link2]
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door langemarck »

die Nederlandse helmen zijn idd geleverd door Frankrijk, net zoals oa ook de Belgische, Roemeense, Servische, Tsjechische en de Russische helmen. De Russische helmen zijn op hun beurt dan nog eens herbruikt na '18 door Estland, Letland, Litouwen,Bulgarije, en waarschijnlijk nog wel wat anderen.
Van de Italianen weet ik niet zeker of deze veel Franse helmen hebben overgenomen, die hadden vooral hun eigen produktie.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door patrouilleur »

langemarck schreef:die Nederlandse helmen zijn idd geleverd door Frankrijk, net zoals oa ook de Belgische, Roemeense, Servische, Tsjechische en de Russische helmen. De Russische helmen zijn op hun beurt dan nog eens herbruikt na '18 door Estland, Letland, Litouwen,Bulgarije, en waarschijnlijk nog wel wat anderen.
Van de Italianen weet ik niet zeker of deze veel Franse helmen hebben overgenomen, die hadden vooral hun eigen produktie.
De helm op de hier getoonde foto heeft de donkere bleu - horizon als ik me niet vergis zijn deze helmen in deze donkere kleur
vanaf 1917 gemaakt?
greetz Kris
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door ww_soldier »

Ik heb je ooit eens een helm getoond die geen gaatjes had vooraan, maar waarop een Ridder met schild staat afgebeeld. Ik heb wel nog steeds geen idee van wie of wat hij was. De helm zelf heeft een zwarte kleur.
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door Troyka »

ww_soldier schreef:Ik heb je ooit eens een helm getoond die geen gaatjes had vooraan, maar waarop een Ridder met schild staat afgebeeld. Ik heb wel nog steeds geen idee van wie of wat hij was. De helm zelf heeft een zwarte kleur.
Civiele bescherming... 'goudkleurig' kenteken met een latijns onderschrift?
Gebruikersavatar
lionman
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2011 15:04

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door lionman »

Hallo
Il verzamel Belgische zwaarden en riemgespen.
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door ww_soldier »

De ridder staat wijdbeens met rechts van hem het schild. De achtergrond is geel of goudkleurig. Maar ik kan geen onderschrift vinden.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door patrouilleur »

Hallo,
Er bestaat toch een boek over de Adrian?

Mvg,
Kris
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Adrian zonder leeuw

Bericht door piot1940 »

Ahbon, een boek?

Er staat wel heel veel info over de adrian in een boek over het Franse leger uit de eerste Wereldoorlog.
L'Armée Française dans la Première Guerre Mondiale, Laurent Mirouze et Stéphane Dekerle
m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”