Slag der Zilveren Helmen in Halen

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door foxy.jack »

Knap gedaan mannen.

Ik ben bezig om de legerloopbaan van de grootvader van mijn echtgenote te achterhalen.
Hij was in het 1° Bat Carabiniers-Cyclisten 3° Cie en heeft meegestreden in Halen en nadien in de Westhoek.
Als er over "den Oorlog" werd gesproken, werd het voor hem een grote stilte. Begrijpelijk.

Ik heb nu proberen te achterhalen welke de verliezen waren bij de slag van Halen (zowel langs Belgische als bij Duitse kant).
In het KLM lees ik in het Militair tijdschrift van meer dan 3000 Duitse gesneuveldenen langs Begische kant zo'n 1.100. Als ik andere bronnen raadpleeg dan spreek men van enkele honderden. Op een paar koppen na gaat men niet discuteren. Maar toch is het verschil wel enorm groot.
Maar kan iemand mij eens de juiste gegevens doorspelen.

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Paddy »

In het museum te Halen werd een boekje verkocht met als titel "De Belgische verliezen in Halen, 12 augustus 1914, samengesteld met oorspronkelijke gegevens" en geschreven door Vanthuyne H.J.
Hij komt tot het volgende besluit:
4é & 24é Linie: 122
4é Lansiers: 7
5é Lansiers: 4
Cyclisten: 30
4é Jagers te Paard: 2
onbekende: 5
Totaal: 170

Bij deze cijfers werd geen rekening gehouden met militairen die later overleden aan hun verwondingen die ze te Halen hadden opgelopen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Paddy »

Zie ook:
[link2]De Slag bij Halen 12 augustus 1914,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=18&t=294[/link2]

[link2]De naamlijst van de Belgische Militaire Begraafplaats Velpen,http://www.abl1914.be/bwg/halen.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door foxy.jack »

Bedankt Paddy voor de info
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Paddy »

Ook verkrijgbaar in bovengenoemd museum "De dag dat de cavalerie voor het laatst storm reed" ook van Vanthuyne H.J. vindt ik over de Duitse verliezen het volgende:
"De Duitsers hadden ongeveer 150 doden en verloren waarschijnlijk een 250 krijgsgevangenen. Verder bij de 600 paarden waarvan er 400 gedood zullen zijn. De 111 Duitsers die bij de IJzerwinning (Ehrenfriedhof 223) begraven lagen zijn in 1956 naar Vladslo en Langemark overgebracht"
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
zwarte duivel
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jun 2011 21:55

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door zwarte duivel »

Beste foxy.jack,
Misschien kunnen wij onze gegevens eens samen leggen. Ik denk dat we zowat de zelfde weg bewandelen. Mijn grootvader was ook soldaat bij het 1* Bat. Karabiniers-Cyclisten, de zogenaamde 'Zwarte Duivels" Hij echter in de 2* KIE. Paddy heeft
het bij het rechte eind als hij schrijft dat het boek" De dag dat de cavalerie voor het laatst storm reed" onmisbaar is, als je wat meer over de slag der zilveren helmen en de inzet der Cyclisten daarbij wil te weten komen.Ook wil ik je een bezoek aan het museum over der slag aanbevelen evenals de wandeling aan de verschillende strijdtonelen onder de leiding van de heer Julien Stroobants, inrichter van het museum en deskundige in het verloop van het gevecht. Reeds tweemaal was ik daar.
De na de slag van Halen heb ik de verplaatsingen en de gevechten van de Zwarte Duivels goed kunnen volgen dank zij opzoekingen op internet en ook het boek "Vlaanderen Niemandland " van Patrick Goossens en Lieve Meiresonne.Tot het begin van de slag aan de Ijzer is Bat. goed te volgen. Ik loop echter vast met mijn opzoekingen bij de slag aan de IJzer
en de daaropvolgend stellingoorlog. Alleen op welke plaats en op welke datum het Bat. was, is mijn mening niet zo interessant. Grootvader heeft in tegenstelling met de grootvader van uw echtgenote wel vele anekdotes vertelt over zijn loopgraven tijd.

Vriendeliik Groeten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Paddy »

Uit VOX n°29, 26 augustus 1982

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Commentaar bij bovenstaande foto: Op de Militaire begraafplaats Halen (Velpen) zijn 181 Belgische militairen begraven.
Na 68 jaar bleef men de feiten nog overdrijven :(
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door foxy.jack »

Hello,

Ik heb vandaag contact gemaakt met het Duits legermuseum Potsdam. De archivariste zal het nodig doen om vanuit Duitse zijde (ivm de verliezen) mij de gegevens door te spelen. Nog eventjes wachten.Wat ik ondertussen gevonden heb op Duitse sites:
17° Dragonders verloren op een half uur tijd 9 officieren - 159 ruiters en 165 paarden
2° Kurassiers 6 officieren - 71 soldaten 270 paarden
9° Ulanen: 4 officieren - 100 soldaten - 250 paarden
18°dragonders 6 officieren - 138 soldaten - 163 paarden
2° Eskadron slechts 15 op 90 ruiters kwamen levend terug

Van zodra ik deze binnen heb speel ik ze door.

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Paddy »

foxy.jack schreef:Hello,

Ik heb vandaag contact gemaakt met het Duits legermuseum Potsdam. De archivariste zal het nodig doen om vanuit Duitse zijde (ivm de verliezen) mij de gegevens door te spelen. Nog eventjes wachten.Wat ik ondertussen gevonden heb op Duitse sites:
17° Dragonders verloren op een half uur tijd 9 officieren - 159 ruiters en 165 paarden
2° Kurassiers 6 officieren - 71 soldaten 270 paarden
9° Ulanen: 4 officieren - 100 soldaten - 250 paarden
18°dragonders 6 officieren - 138 soldaten - 163 paarden
2° Eskadron slechts 15 op 90 ruiters kwamen levend terug

Van zodra ik deze binnen heb speel ik ze door.

Groetjes
Foxy
Ik veronderstel dat het hier om doden, gekwetsten en krijgsgevangen gaat?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door foxy.jack »

Men sprak een enkel van verlies. Geen verdere specificatie. Deze gegevens zouden in het boek "Les Belges - Defénse de Liege en ses environs, augustus 1914" staan. Deze gegevens werden terug gevonden op een Deens legerarchiefwebsite.
Ik wacht af op de Duitse legerarchiefbron. Misschien zullen zij eveneens hun doden erbij tellen die in Duitsland gestorven zijn en de gekwetsten die zij zelf afgevoerd hebben, waar wij geen weet van hebben.

Wat het verloop van de strijd was, komt dit wel overal overeen.

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
Peter L
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 21:06
Locatie: Tienen

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door Peter L »

Beste,

Misschien is langsgaan in het Koninklijk Legermuseum als ik me niet vergis, daar kan je alle gegevens vinden en kopieren, het noemt:
Guldenboek der vuurkaart.
Kijk ook eens op :
La Grande Guerre 1914-1918 / De Eerste Wereld Oorlog - Yser
www.yser.eu/
Hierbij de link GULDENBOEK DER VUURKAART.

Groeten,

Peter
Comme à Orsmael, Je tiendrai
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Slag der Zilveren Helmen in Halen

Bericht door foxy.jack »

Hello
Ziehier de gegevens welke ik via het Duitse legermuseum binnengekregen heb.
Artikel geschreven door Harald van Ness "Die Kavallerie-debatte und das Gefecht von Halen".
Samengevat:
Strijdkrachten:
- Duitse Calvalerie 5000 man - infanterie 1000 man - kanonnen 24 stuks - machinegeweren 18
- Belgisch Calvalerie 2400 man - infanterie 3200 man - kannonnen 24 stuks - machinegeweren 18

Verliezen:
- Duitse kant: 28 officieren - 544 manschappen - ongeveer 900 paarden
- Belgische kant: 18 officieren - 484 manschappen - 101 paarden

Vraag is nu wie heeft bij het rechte eind?

Groetjes
Foxy
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”