mobilisatie en mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Lisette
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2011 23:58

mobilisatie en mei 1940

Bericht door Lisette »

Mijn vader werd op 1 sept '39 gemobiliseerd en tot zijn thuiskomst 31 mei '40 heeft hij elke dag genoteerd waar ze waren, wat ze deden enz. Weliswaar heel beknopt maar toch... Ik heb altijd willen weten tot welk regiment hij behoorde maar zou het mogelijk zijn om dat te achterhalen?
[link2]Het dagboek staat op mijn website,http://www.dirksweb.be[/link2]
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Paddy »

Je kan eens ten rade gaan bij:
Xavier VAN TILBORG, Adjudant
HRG-A/N-Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat, 1
1140 EVERE
blok 6C
Tel : 02/701.31.78
e-mail : xavier.vantilborg@mil.be

Naast zijn eenheid kom je dan ook de volledige militaire carrière van jou vader te weten ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Lisette
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2011 23:58

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Lisette »

Hartelijk dank voor de reactie! Ben benieuwd wat ik allemaal te weten ga komen :D
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door eaw458 »

Nu is het wel zo dat in de persoonlijke dossiers in de allermeeste gevallen niet al te veel in staat over de mobilisatie, laat staan de achttiendaagse veldtocht. De papierwinkel werd immers vaak niet langer geupdated.

Je zal allicht wel zijn laatst toegewezen eenheid voor de mobilisatie terugvinden...

Laat het hier eens weten :)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Troyka »

Je kan ook de diverse locaties eens opzoeken op http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/ en trachten te correleren met de data - om zo een eenheid af te leiden. Volledige naam & geboortedatum meedelen aan Van Tilborg voor opzoeking.
Lisette
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2011 23:58

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Lisette »

Ik hou jullie op de hoogte ;)
Lisette
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2011 23:58

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Lisette »

Vandaag al een antwoord gekregen van mijnheer Van Tilborg en daarbij ook de documenten uit het dossier van mijn vader! Ik weet nu dat hij in 1932 milicien was bij "het 2de regiment du génie", heb zijn stamboeknummer en signalement en zie wanneer hij in en uit dienst is gegaan.
Bij de mobilisatie op 1 september was hij bij het 9de geniebataljon. Verder nog een verklaring en een handgeschreven brief van mijn vader gedateerd 9 juni 1966 waarin hij verklaart geen militaire documenten te hebben omdat alles tijdens de eerste oorlogsdagen werd opgeladen op kamions, niemand die er ooit nog iets van hoorde.
Nogmaals dank, zonder jullie hulp was ik dit nooit te weten gekomen :D
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Dag Lisette,

In het geniemuseum van Jambes (verbeter mij als ik het verkeerd voor heb, Patrick) kun je wat boekjes vinden over de geschiedenis van de genie. Misschien wel interessant voor u. Je kan ook naar Evere gaan, naar het Centrum voor Historische Documentatie van de Krijgsmacht. Zeer vriendelijk en behulpzaam personeel zal je daar helpen om eventueel overgebleven velddagboeken van de eenheid van je vader boven te halen. Ook de moeite waard om eens te proberen. Enkel geopend van maandag t/m woensdag van 8u30 (?) tot 16u (?), dacht ik. Eerst je wagen op de parking zetten en je gaan inschrijven in het wachtlokaal voorbij de slagbomen, tegen afgifte van je identiteitskaart.

Groeten,
Bram.
Lisette
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 aug 2011 23:58

Re: mobilisatie en mei 1940

Bericht door Lisette »

Zowel het Geniemuseum als het Centrum voor Historische Documentatie van de Krijgsmacht lijkt de moeite om te bezoeken, bedankt voor de tip!
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”