Frans Van Eycke

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Kennissen van mij vertelden aan mij dat hun grootvader in de eerste wereldoorlog een oorlogskruis heeft gekregen, dat hem is opgespeld geweest door koning Albert I zelf.
Ik weet niet of dit gebruikelijk was? Maar nu, ze hebben zijn dossier maar er staat niets in over de reden dat hij deze medaille heeft mogen ontvangen. (dus welke daad hij gedaan zou hebben)
Ik heb in het topic van 'vermeld in het dagorder' ook gezocht maar daar staat deze persoon niet in.
Zijn gegevens: Frans Van Eycke , diende in de 17e linie.
Indien meer gewenst( dorp, geboorte,..) vraag maar.
Alle info over deze daad is welkom en alvast bedankt!

Mvg Yente

Nog een klein vraagje, als je een oorlogskruis kreeg voor een daad, kwam je dan zowieso in het dagorder?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Troyka »

Alle dossiers WOI die ik ingekeken heb beschikken (meermaals) over papiertjes en lijsten met alle ontvangen eretekens. Dat moet daar normaal gezien instaan. Heb je het dossier ingekeken bij Defensie of een afschrift ontvangen?

Heeft er iemand weet van dossiers waar geen volledige lijst met ontvangen eretekens bijstak?
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

Zelf heb ik het niet ingekeken maar ze zeiden me dat ze wel weten dat hij het oorlogskruis heeft gehad maar dat de reden waarom, onbekend is.
En hij wou zelf nooit over de oorlog praten.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Frans Van Eycke

Bericht door patrouilleur »

Alle medaille groupings die ik heb is een oorlogskruis aanwezig. Vele kregen na de oorlog het oorlogskruis ' voor langdurige dienst'
Heeft iedere veteraan wo1 niet ht oorlogskruis gekregen na de oorlog?
Antoon Visser kreeg zijn oorlogskruis voor een patrouille in augustus 1918 en in september 1918 werd hij voorgedragen.
Op het lint van zijn oorlogskruis zit leeuwtje.
Er zou tevens een verschil zijn in de Britse makelij gemaakt tijdens wo1 en de naoorlogse makelij maar waar zit het verschil?????
Mvg Kris
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

Van die langdurige dienst was me ook bekend maar als je het opgespeld kreeg door Koning Albert 1, is dat dan niet voor een dappere daad?
Zeg het als ik me vergis he ;)
mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Frans Van Eycke

Bericht door patrouilleur »

Klopt volledig Yente ;-)
Heeft het 17de niet deelgenomen aan de slag Merckem?
Mvg Kris
Yente schreef:Van die langdurige dienst was me ook bekend maar als je het opgespeld kreeg door Koning Albert 1, is dat dan niet voor een dappere daad?
Zeg het als ik me vergis he ;)
mvg yente
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

Merci :)
Dat van die slag weet ik niet :oops:
Maar als je die medaille kreeg voor een daad, werd je dan zowieso vermeld in het dagorder? Of hoe zit dat vermelden juist?
Sorry voor de vele vragen. ;)
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Frans Van Eycke

Bericht door patrouilleur »

Yente ik ben geen expert in Medailles,
Wat ik wel weet, is dat je in het dagorder van het regiment kan komen en in dagorder van de divisie.
Het verschil zou zijn een leeuwtje op het lint = dagorder regiment. En een palm op het lint als je het geciteert bent op het dagorder van de divisie.
Ma sla me dood als het niet klopt :oops:
Slag rond Merckem was in het voorjaar van 1918 de Belgen hebben daar serieus weerstand geboden!!!! :twisted:
Yente schreef:Merci :)
Dat van die slag weet ik niet :oops:
Maar als je die medaille kreeg voor een daad, werd je dan zowieso vermeld in het dagorder? Of hoe zit dat vermelden juist?
Sorry voor de vele vragen. ;)
Mvg yente
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

Bedankt :)
patrouilleur schreef:Yente ik ben geen expert in Medailles,
Wat ik wel weet, is dat je in het dagorder van het regiment kan komen en in dagorder van de divisie.
Het verschil zou zijn een leeuwtje op het lint = dagorder regiment. En een palm op het lint als je het geciteert bent op het dagorder van de divisie.
Ma sla me dood als het niet klopt :oops:
Slag rond Merckem was in het voorjaar van 1918 de Belgen hebben daar serieus weerstand geboden!!!! :twisted:
Yente schreef:Merci :)
Dat van die slag weet ik niet :oops:
Maar als je die medaille kreeg voor een daad, werd je dan zowieso vermeld in het dagorder? Of hoe zit dat vermelden juist?
Sorry voor de vele vragen. ;)
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Troyka »

patrouilleur schreef:Alle medaille groupings die ik heb is een oorlogskruis aanwezig. Vele kregen na de oorlog het oorlogskruis ' voor langdurige dienst'
Heeft iedere veteraan wo1 niet ht oorlogskruis gekregen na de oorlog?
Neen, mijn overgrootvader heeft bij mijn weten geen oorlogskruis gekregen...zat geïnterneerd in NL.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Frans Van Eycke

Bericht door guerramundial1 »

Ik zou een mailtje sturen naar dirk.vanginderhuysen@mil.be

Hij werkt in de ondersectie notariaat van het Ministerie van Defensie en behandelt de attesten van eervolle onderscheidingen. Naam, voornaam en geboortedatum zijn voldoende. Het attest wordt per post opgestuurd (kan een paar weken duren). Normaal gezien staat daar de reden op waarom je grootvader het Oorlogskruis heeft gekregen. Het feit dat die door Koning Albert zelf werd uitgereikt zal waarschijnlijk "toevallig" zijn bij de een of de andere troepenschouwing.

Niet iedere veteraan kreeg zomaar een Oorlogskruis. Daarvoor diende eigenlijk het Vuurkruis voor. Het is wel een feit dat vele veteranen een Oorlogskruis met Palm kregen toegekend voor langdurige aanwezigheid aan het front.

Mijn grootvader bijvoorbeeld kreeg zijn Oorlogskruis (zonder palm of leeuw) pas toegekend op 21 juli 1954!

Veel geluk

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Frans Van Eycke

Bericht door marcbrans »

patrouilleur schreef:Alle medaille groupings die ik heb is een oorlogskruis aanwezig. Vele kregen na de oorlog het oorlogskruis ' voor langdurige dienst'
Heeft iedere veteraan wo1 niet ht oorlogskruis gekregen na de oorlog?
Antoon Visser kreeg zijn oorlogskruis voor een patrouille in augustus 1918 en in september 1918 werd hij voorgedragen.
Op het lint van zijn oorlogskruis zit leeuwtje.
Er zou tevens een verschil zijn in de Britse makelij gemaakt tijdens wo1 en de naoorlogse makelij maar waar zit het verschil?????
Mvg Kris
Kris,

Een Britse versie is mij niet bekend, voor sommige WOII eretekens (Maritieme Medaille bvb, of Kruis van Ontsnapte) wel maar niet voor WOI, de medaille van Koningin Elisabeth als uitzondering misschien. Wel zijn me modellen van eretekens bekend die in Frankrijk vervaardigd zijn geweest, zowel orden als eretekens als medailles, tot burgerlijke eretekens voor dienstjaren toe.
Wat het Oorlogskruis betreft, daar zit het hem geloof ik in de kroon. Vraag me geen afbeelding want die heb ik niet. Het "volstaat" (nou ja) oude catalogi van Franse fabrikanten te vinden.
Nogmaals, slechts voortgaand op mijn bevindingen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Yente »

guerramundial1 schreef:Ik zou een mailtje sturen naar dirk.vanginderhuysen@mil.be

Hij werkt in de ondersectie notariaat van het Ministerie van Defensie en behandelt de attesten van eervolle onderscheidingen. Naam, voornaam en geboortedatum zijn voldoende. Het attest wordt per post opgestuurd (kan een paar weken duren). Normaal gezien staat daar de reden op waarom je grootvader het Oorlogskruis heeft gekregen. Het feit dat die door Koning Albert zelf werd uitgereikt zal waarschijnlijk "toevallig" zijn bij de een of de andere troepenschouwing.

Niet iedere veteraan kreeg zomaar een Oorlogskruis. Daarvoor diende eigenlijk het Vuurkruis voor. Het is wel een feit dat vele veteranen een Oorlogskruis met Palm kregen toegekend voor langdurige aanwezigheid aan het front.

Mijn grootvader bijvoorbeeld kreeg zijn Oorlogskruis (zonder palm of leeuw) pas toegekend op 21 juli 1954!

Veel geluk

Wim
Bedankt. Zal ik zeker doen!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Frans Van Eycke

Bericht door jef »

Hallo,

Ik denk Yente dat je in de eerste plaats de officiele instanties moet raadplegen zoals aangegeven door Wim. Wat het opspelden door Albert I betreft, heb er ook geen goed oog in, Indien dit waar is zal het ook toeval zijn zoals Wim eerder sugereerde. Het staat wel buiten kijf dat het OK toegekend werd voor moedige daden, daarvoor diende het trouwens .

Ik heb oud strijders gekend zonder OK

Het OK werd ingesteld in 1915, Belgie was bezet, de oorlogskruisen moesten ergens gemaakt worden. Het is gekend dat de firma Louis Leleu uit Le Havre Belgische eretekens vervaardigde, daarvoor verwijs ik naar een studie van Pat Van Hoorebeke. Ik heb me te pletter gezocht naar Britse aanmaken maar niets gevonden, toch met een 8-tal Britse firma's in contact geweest. Spink kon ook niets aanbrengen. Dus geen positieve info gevonden, toch is het niet onmogelijk. Tal van Britse firma's zijn opgehouden te bestaan.
Wat de kroontjes betreft, er is altijd wel een miniem verschil, kwestie van fabrikant maar ik heb er nog geen gezien met een kroontje zoals bij de Leo II orde. Ze bestaan misschien wel. Aan U om tekijken naar jullie oorlogskruisen
kroontjes.jpg
kroontjes2.jpg
de 2 linkerkroontjes van de bovenste foto verschillen toch heel wat van de rechterkroontjes. OK het is een andere medaille, maar zouden de kroontjes niet door elkaar gebruikt geweest zijn???? Ik weet het niet.
het Leo II ridderkruis met palm in volgens mij toegekend aan een gesneuvelde.... tijdens of kort na de oorlog ( Marc?) misschien nog gemaakt in Frankrijk of de UK????
Het spijt me dat mijn bericht jullie niets wijzer gemaakt heeft. Ik tast ook in het duister wat de fabrikanten van oorlogskruisen betreft.
Beste groeten,
Jef
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Frans Van Eycke

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In principe werd alleszins voor het Oorlogskruis een KB opgemaakt. Veel kans dat je daarin leest waarvoor ze toegekend werd. Het is inderdaad zo dat het kruis aan waarde inboette na de oorlog omdat ze nog veelvuldig toegekend werd. De datum van uitreiking is dan ook een belangrijke indicatie mbt de morele waarde. De kruisen die na 1918 uitgereikt werden, werden meestal begeleid van een standaardtekst (lang verblijf aan het front en dergelijke).

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Frans Van Eycke

Bericht door patrouilleur »

Als ik Mijn materiaal heb uitgepakt ( verhuis) kijk ik eens naar het oorlogskruis van Antoon Visser dit is aan hem uitgereikt in september 1918.
groeten Kris
Bram1940 schreef:Hallo,

In principe werd alleszins voor het Oorlogskruis een KB opgemaakt. Veel kans dat je daarin leest waarvoor ze toegekend werd. Het is inderdaad zo dat het kruis aan waarde inboette na de oorlog omdat ze nog veelvuldig toegekend werd. De datum van uitreiking is dan ook een belangrijke indicatie mbt de morele waarde. De kruisen die na 1918 uitgereikt werden, werden meestal begeleid van een standaardtekst (lang verblijf aan het front en dergelijke).

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Frans Van Eycke

Bericht door jef »

Ben heel erg benieuwd, Kris.
Jef
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Frans Van Eycke

Bericht door marcbrans »

jef schreef:Hallo,

Ik denk Yente dat je in de eerste plaats de officiele instanties moet raadplegen zoals aangegeven door Wim. Wat het opspelden door Albert I betreft, heb er ook geen goed oog in, Indien dit waar is zal het ook toeval zijn zoals Wim eerder sugereerde. Het staat wel buiten kijf dat het OK toegekend werd voor moedige daden, daarvoor diende het trouwens .

Ik heb oud strijders gekend zonder OK

Het OK werd ingesteld in 1915, Belgie was bezet, de oorlogskruisen moesten ergens gemaakt worden. Het is gekend dat de firma Louis Leleu uit Le Havre Belgische eretekens vervaardigde, daarvoor verwijs ik naar een studie van Pat Van Hoorebeke. Ik heb me te pletter gezocht naar Britse aanmaken maar niets gevonden, toch met een 8-tal Britse firma's in contact geweest. Spink kon ook niets aanbrengen. Dus geen positieve info gevonden, toch is het niet onmogelijk. Tal van Britse firma's zijn opgehouden te bestaan.
Wat de kroontjes betreft, er is altijd wel een miniem verschil, kwestie van fabrikant maar ik heb er nog geen gezien met een kroontje zoals bij de Leo II orde. Ze bestaan misschien wel. Aan U om tekijken naar jullie oorlogskruisen

de 2 linkerkroontjes van de bovenste foto verschillen toch heel wat van de rechterkroontjes. OK het is een andere medaille, maar zouden de kroontjes niet door elkaar gebruikt geweest zijn???? Ik weet het niet.
het Leo II ridderkruis met palm in volgens mij toegekend aan een gesneuvelde.... tijdens of kort na de oorlog ( Marc?) misschien nog gemaakt in Frankrijk of de UK????
Het spijt me dat mijn bericht jullie niets wijzer gemaakt heeft. Ik tast ook in het duister wat de fabrikanten van oorlogskruisen betreft.
Beste groeten,
Jef
Jef


die linkse twee ridder Leopold II zijn als het ware "hybride" modellen, de kroon is nog type Onafhankelijke Kongostaat, de centers van het tweede type. Ik heb een foto en heb er al meerdere gezien van een militair tijdens WOI die zulk een kruis draagt, wat wil zeggen dat het niet iets is van na de oorlog.
Mogelijk een Franse leverancier die zijn oude stock van kronen nog opmaakt. Voor die fabrikant is dat zijn commerce, maakt niet uit of het conform is of niet, het is oorlog en hij heeft tenminste nog werk. Goed het ook eens van die kant te bekijken.
De enige mogelijkheid om met zekerheid te zeggen welke bepaalde kroon van wanneer dateert, is er dus één vinden waarvan men absoluut zeker is dat die "in de periode" uitgereikt is geweest... daarom hoop ik dat Kris rap uitgepakt is ;)
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Frans Van Eycke

Bericht door jef »

Dank Marc voor de info ivm de Leo II ridderkruisen. Opnieuw wat bijgeleerd. Terloops gezegd de medaille met zilveren middenstreep zat in een doosje van Fonson&Cie, Bruxelles, maar dit wil niets zeggen. Niets wijst erop dat het doosje en de medaille samenhoren.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”