Klaroen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Klaroen

Bericht door Echobravo »

Voor een prikje deze klaroen op de kop getikt op de plaatselijke rommelmarkt.
Van het Huis Mahillon, leverancier bij ons aller ABL.

Geen markeringen aanwezig op deze klaroen, welke volgens mij zouden kunnen verwijzen naar gebruik door het ABL.
De bevestigingsoren aan deze zijn niet rond zoals op het exemplaar dat ik me herinner van in het KLM.

Kunnen jullie deze klaroen dateren ?

Op prentkaarten valt op dat er twee soorten signaaltrompetten in gebruik zijn, een korte en een langere versie.
Misschien is korte versie voor grondtroepen en de langere versie voor cavalerie ?
Was het ook bij de ABL gebruikelijk dat het wapen van het regiment op de klaroen werd aangebracht ?

Mvg



Eric

Afbeelding

Afbeelding
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Klaroen

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Duidt de G boven de ster niet op de eenheid?

Groeten,
Bram.
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Klaroen

Bericht door BERNIE01 »

Hoi
Ik heb zo'n een gelijk aardige klaroen liggen,die letter G die bij u erop staat is volgens mij van de stad Gent
maar dan in het frans geschreven Gand,op deze van mij is dit zo.
Grt Bernard
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Klaroen

Bericht door Echobravo »

Bedankt Bram en Bernard.

Bernard : wordt op jouw exemplaar de naam ' Gand ' voluit geschreven ?

En die zespuntige ster ? David-ster ?

Grts,



Eric
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Klaroen

Bericht door BERNIE01 »

Inderdaad Gand wordt voluit geschreven,de davidster staat bij mij onder Gand, nog onder die ster staat brevetes met opnieuw een ster eronder,
ik maak weleens een foto van gans die gravure.
Grt Bernard
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Klaroen

Bericht door eaw458 »

Misschien is het gewoon de grondtoon - een klaroen in G?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: Klaroen

Bericht door sprotje »

De gravures zijn de instrumentenmaker, waarvan het brevet bij het leger en het conservatorium van Brussel berust.
Enkel de nummer zou belangrijk kunnen zijn. De grote zegel is versiering.
Het verleden mag men niet vergeten
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Klaroen

Bericht door Paddy »

In principe was een klaroen korpsmateriaal en zo dus voorzien van de nodige "nummering" een klaroen pre 1922 had een letter en een reeks cijfers, net zoals een wapen, rugzak etc.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
beltrpt
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2011 14:18

Re: Klaroen

Bericht door beltrpt »

Hallo EchoBravo,

Dateren van Mahillon instrumenten (en van de Belgische koperen blaasinstrumenten in het algemeen) is moeilijk gezien het ontbreken van serienummers.

Eventuele bijkomende graveringen kunnen bijkomende informatie verschaffen omtrent de datering.
Bijvoorbeeld "Schenking van .... 1927". Maar zelfs dat geeft twijfel... stel dat een instrument gemaakt werd in 1910 en pas geschonken in 1927 (in oorlogsperiodes werden de koperen instrumenten nogal eens weggestopt). Als er geen bijkomende graveringen zijn kan men zien naar het medaillon, hoewel het precieze overgangen tussen de verschillende medaillons niet gekend is : dood van Charles Mahillon in 1887, dood van Victor-Charles Mahillon in 1924...

De Mahillon koperen blaasinstrumenten kunnen 3 verschillende medaillons hebben :
- de oudste : een medaillon met "Wereldtentoonstelling 1878"... van 1878 tot 1887 ?
- een medaillon Belgisch wapenschild met 3 leeuwen onder een baldakijn... zoals te vinden op jou instrument dus.... van 1887 tot 1924-1937 ?
- de recentste : een medaillon met gekleurd Belgisch wapenschild (2 gekleurde driekleurvlaggen)... vanaf 1924-1937 ?

In 1937 is de firma Mahillon overgenomen door J.Smits. Een gravering "succ.J.Smits" is dan ook terug te vinden.
Van 1970 tot het failliet in mei 1999 wordt dit dan Mahillon - Steenhuysen.

Verder zou de letter bij (of ook in) de zespuntster een aanduiding zijn voor het jaar van produktie: hier weerom grote onzekerheid...

Ik hoop je hiermee iets wijzer gemaakt te hebben,... je klaroen dus uit periode 1887 tot 1924-1937 ?

mvg,
Luc
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Klaroen

Bericht door patrouilleur »

Hallo EchoBravo,

Weer wat bijgeleerd ;-)

beltrpt schreef:Dateren van Mahillon instrumenten (en van de Belgische koperen blaasinstrumenten in het algemeen) is moeilijk gezien het ontbreken van serienummers.

Eventuele bijkomende graveringen kunnen bijkomende informatie verschaffen omtrent de datering.
Bijvoorbeeld "Schenking van .... 1927". Maar zelfs dat geeft twijfel... stel dat een instrument gemaakt werd in 1910 en pas geschonken in 1927 (in oorlogsperiodes werden de koperen instrumenten nogal eens weggestopt). Als er geen bijkomende graveringen zijn kan men zien naar het medaillon, hoewel het precieze overgangen tussen de verschillende medaillons niet gekend is : dood van Charles Mahillon in 1887, dood van Victor-Charles Mahillon in 1924...

De Mahillon koperen blaasinstrumenten kunnen 3 verschillende medaillons hebben :
- de oudste : een medaillon met "Wereldtentoonstelling 1878"... van 1878 tot 1887 ?
- een medaillon Belgisch wapenschild met 3 leeuwen onder een baldakijn... zoals te vinden op jou instrument dus.... van 1887 tot 1924-1937 ?
- de recentste : een medaillon met gekleurd Belgisch wapenschild (2 gekleurde driekleurvlaggen)... vanaf 1924-1937 ?

In 1937 is de firma Mahillon overgenomen door J.Smits. Een gravering "succ.J.Smits" is dan ook terug te vinden.
Van 1970 tot het failliet in mei 1999 wordt dit dan Mahillon - Steenhuysen.

Verder zou de letter bij (of ook in) de zespuntster een aanduiding zijn voor het jaar van produktie: hier weerom grote onzekerheid...

Ik hoop je hiermee iets wijzer gemaakt te hebben,... je klaroen dus uit periode 1887 tot 1924-1937 ?

mvg,
Luc
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Klaroen

Bericht door Echobravo »

@beltrpt !

Hartelijk dank Luc.

Zulk een toelichting is een echte aanwinst.
Jouw info is - voor mij althans - goud waard.

Mvg


Eric

@patrouilleur

Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd :D

Mvg


Eric
belgoman
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mar 2012 18:16

Re: Klaroen

Bericht door belgoman »

dag allemaal, bij het lezen van oude posts las ik de reacties ivm de klaroen van Mahillon.
Enkele opmerkingen :
klik "MAHILLON" op Google en je vindt interessante sites over deze familie.
Ook vele photos van Mahillon intrumenten zijn er te vinden, gezien ze niet enkel klaroenen fabriceerden maar ook vele andere instrumenten in koper enz tot trommels!
Ook voor het buitenland.

De letter G van getoont klaroen duidt niet op Gent maar is de musicale sleutel. Men vindt intrumenten met sleutels F (fa) enz...

Zo, hoop dat dit iemand kon interesseren.
mvg,
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Klaroen

Bericht door nick »

belgoman schreef:dag allemaal, bij het lezen van oude posts las ik de reacties ivm de klaroen van Mahillon.
Enkele opmerkingen :
klik "MAHILLON" op Google en je vindt interessante sites over deze familie.
Ook vele photos van Mahillon intrumenten zijn er te vinden, gezien ze niet enkel klaroenen fabriceerden maar ook vele andere instrumenten in koper enz tot trommels!
Ook voor het buitenland.

De letter G van getoont klaroen duidt niet op Gent maar is de musicale sleutel. Men vindt intrumenten met sleutels F (fa) enz...

Zo, hoop dat dit iemand kon interesseren.
mvg,

Klopt hoegenaamd niet....

=> Deze klaroenen zijn gestemd in Si b en dit wordt weergegeven als Bes.

=> Cavalerietrompetten staan gestemd in Mi b en dit wordt weergegeven door Eb.

=> G staat voor Sol. De eerste klaroen die in Sol gestemd staat moeten ze nog maken.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Klaroen

Bericht door canadian2nd »

Hier mijn klaroen, vorig jaar gekocht in Ursel tijdens Wings and Wheels voor 60 euro en .... een supergoed insturment ! Speelt als een ..... klaroen !
Is ook gemaakt door Mahillon en gestemd in Bes (Si-b). Klaroenen zijn inderdaad gestemd enkel in Bes (Si-b) zonder ventiel en Es (Mi-b) met ventiel.
Ik weet ook niet wat die letter "G" wil zeggen, evenmin als die ster. Heeft ook geen enkele nummering.
Heeft nog de originele draagriem die ik wegens zijn ouderdom wel op enkele plaatsen hersteld heb. De koord en "flochen" werden door mij vervaardigd.
Zal te horen zijn tijdens de kleine herdenkingsplechtigheid in Ursel - Wings and Wheels 2013 op zaterdag namiddag rond 14:00 u. Daar zal na een kleine eredienst door onze Padré (een echte lekenpriester) door mij de "Last Post" geblazen worden.
beste groeten en misschien toe dan ?!

canadian
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Klaroen

Bericht door nick »

canadian2nd schreef:Klaroenen zijn inderdaad gestemd enkel in Bes (Si-b) zonder ventiel en Es (Mi-b) met ventiel.

Dag Jan,

=> Moet toch genuanceerd worden...

=> Cavalerietrompetten hebben geen ventiel, hun grondtoon is gewoon Es. Natuurlijk bestaan er trompetten met één ventiel doch hun uitvoering noch gebruik in militair milieu voor 1940 is mij onbekend.

=> Bij gelegenheid maak ik eens enkele foto's van mijn klaroencollectie. Ik heb er zo'n tiental schat ik...

Mvg,

Nick
beltrpt
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2011 14:18

Re: Klaroen

Bericht door beltrpt »

Hallo klaroeners,

Ik had het er bij eerdere post al over; datering van Mahillon instrumenten is moeilijk.

Een aanwijzing voor het dateren is de letter die in de zespuntster staat, of ook los ervan.
Het is een cyclische codering; van A tot Z en dan herbeginnen van A tot Z enz...
Maar wanneer is men begonnen met A ? Er zijn slechts 26 letters...

Een andere aanwijzing zijn de schildjes die op de instrumenten zijn aangebracht.
(Zie eerdere post hieromtrent).

mvg,
Luc
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Klaroen

Bericht door RAL »

Wij wachten nog steeds of de foto's van Nick... .
beltrpt
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2011 14:18

Re: Klaroen

Bericht door beltrpt »

Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”