Mills uitrusting

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Mills uitrusting

Bericht door farthingbowl »

In hoeverre is de Mills uitrusting werkelijk in het veld gedragen in 1914-1918 ?

Tim
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Mills uitrusting

Bericht door patrouilleur »

Ai Ai Ai, Het grote vraagteken van het ijzerleger.

Volgens mij is de Mills 1915 NOOIT in zijn geheel gebruikt tijdens tijdens de stellingsoorlog aan het ijerfront.
Nog nooit heb ik één foto gezien waar men met 100% kan aantonen dat het Mills equipment ( patroontassen) in zijn geheel gebruikt is voor 11 november 1918.
ik hoop ooit één te zien maar twijfel er sterk aan of dat er zo een foto bestaat.
Wel zie je foto's begin 1919 met Belgische soldaten waar je zowel de Mills15, Gommez, Franse patroontassen als je de pre 1914 buikpatroontas op ziet.
Hopelijk levert dit wat op ;-)

Mvg
Kris
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Mills uitrusting

Bericht door Paddy »

patrouilleur schreef:Ai Ai Ai, Het grote vraagteken van het ijzerleger.

Volgens mij is de Mills 1915 NOOIT in zijn geheel gebruikt tijdens tijdens de stellingsoorlog aan het ijerfront.
Nog nooit heb ik één foto gezien waar men met 100% kan aantonen dat het Mills equipment ( patroontassen) in zijn geheel gebruikt is voor 11 november 1918.
ik hoop ooit één te zien maar twijfel er sterk aan of dat er zo een foto bestaat.
Wel zie je foto's begin 1919 met Belgische soldaten waar je zowel de Mills15, Gommez, Franse patroontassen als je de pre 1914 buikpatroontas op ziet.
Hopelijk levert dit wat op ;-)

Mvg
Kris
Ik weet dat dit een discussiepunt is maar ooit kreeg ik deze foto op een CD toegestuurd:

Afbeelding

En het piepjonge soldaatje draagt volgens mij "Mills"
MillsDetail.jpg
Onderschrift bij deze foto "Duitse Krijgsgevangenen"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: Mills uitrusting

Bericht door farthingbowl »

Dank voor de reactie's, de foto is zeer interessant !

Tim
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Mills uitrusting

Bericht door patrouilleur »

Patrick,
IDD is een Mills maar is deze foto voor of na 11 november genomen?, in iedere geval zeker na oktober 1916 (bonnet de police).Hopelijk duiken er ooit echte front foto's op met de Mills 1915 van voor 11 november 1918.
Ik ben nog niet overtuigd Patje of deze foto genomen is voor of na 11 november 1918. Hoelang hebben ze de Duiters de boel niet laten opkuisen.Ik dacht de Duitsen zijn ingezet als werkkracht na 11 november 1918 ;-))))
Toch leuk he een forum. :D

Kris :-)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mills uitrusting

Bericht door Bram1940 »

Patrick,

't Is inderdaad een mooie foto maar moeilijk te dateren. Wat gebeurde er met de krijgsgevangenen in geallieerde handen na 11/11/1918? Werden die van vandaag op morgen plots allemaal huiswaarts gestuurd of nog een tijdje in België ingezet om de aangerichte schade mee op te ruimen? Ik neem aan dat laatste. Vraag is dan alleen hoe lang?

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mills uitrusting

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Om over de Mills verder te gaan. Heeft het Belgisch leger alle Mills in één batch gekocht, of gespreid over meerdere jaren? Staat in een Belgische Mills steeds 1915? Ik heb namelijk een broodzak met 1919 als datum. Werden deze Mills patroontassen in België gemaakt?

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Mills uitrusting

Bericht door patrouilleur »

Bram,
Misschien kan Jean of etappe Gent nog meer info geven.
Maar ik vermoed dat dit niet kan door de simpele redenen, was er een productie in 1919 in België i.v.m miltair materiaal? en gaat de firma Mills die het patent had over de Mills 1915 het toelaten dat hun ontwerp buitenhuis gefabriceerd werd?
De Mills 1915 is ook voor Portugal gemaakt geweest......
Mvg Kris
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Mills uitrusting

Bericht door piot1940 »

Ik ben ook de mening toegedaan dat die Mills 15 niet aan het front geraakt is maar pas ergens vanaf 1919 werd gebruikt.
Zelf kijk ik hierbij even naar mijn gebuur Etappe Gent die mogelijks wel weer meet wat ze met de Duitse KGF gedaan hebben na het beëindigen van de vijandelijkheden en alvorens en wanneer ze gerepatrieerd werden.
De firma Mills heeft tientallen sets gemaakt voor verschillende landen. Ook voor Frankrijk tijdens WOI. Helaas bestaat de firma niet meer en zijn dus alle papieren sporen verdwenen.
Wel is een deel van de Mills 15 uitrusting, ttz de rugzak in de jaren 30 nog geproduceerd geweest voor Britse officieren. Dat verklaart misschien waarom ik er eentje heb met de markering MECo. 1940.
[link2]Voor meer info over British Mills equipment,http://www.karkeeweb.com/index.html#home[/link2]

gr, J
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mills uitrusting

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Hieronder een foto van de bewuste broodzak. De riem is gemarkeerd Mills 1915, de broodzak zelf Mills APR. 1919. Er staat ook een "Belgische" naam in (ik laat in het midden of dat origineel is of niet).

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Mills uitrusting

Bericht door piot1940 »

Terug naar de foto van toen. Dat piepjonge soldaatje lijkt me een recruut te zijn van de nieuwste lichting "1919".
In 1918 waren er geen jonge recruten meer. Alle belgische militairen waren hoofdzakelijk van de lichting 1914 en ouder, buiten de paar die achter het IJzerfront woonden en dus nog konden opgeroepen worden. De leeftijdscategorien die tijdens de eerste wereldoorlog oud genoeg waren om te worden opgeroepen woonden immers in bezet gebied.
Die foto is volgens mij van op zijn vroegst 1919.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Mills uitrusting

Bericht door patrouilleur »

Sluit ik me volledig mee aan Jean,

piot1940 schreef:Terug naar de foto van toen. Dat piepjonge soldaatje lijkt me een recruut te zijn van de nieuwste lichting "1919".
In 1918 waren er geen jonge recruten meer. Alle belgische militairen waren hoofdzakelijk van de lichting 1914 en ouder, buiten de paar die achter het IJzerfront woonden en dus nog konden opgeroepen worden. De leeftijdscategorien die tijdens de eerste wereldoorlog oud genoeg waren om te worden opgeroepen woonden immers in bezet gebied.
Die foto is volgens mij van op zijn vroegst 1919.

m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”