Armoured Cars Squadron

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Armoured Cars Squadron

Bericht door tim s »

Hallo,

ik ben de afgelopen tijd bezig met bij te lezen over het Armoured Cars Squadron van de Brigade Piron.
De boeken die ik hierover kon vinden hebben mij al heel wat informatie bezorgd, maar vroeg mij af of er nog meer over te vinden is.
Misschien dat er iets van officiële verslagen bestaat hierover, bijvoorbeeld in het KLM (maar heb er totaal geen idee van hoe iets opzoeken daar in zijn werk gaat).

Iemand die mij hier verder mee kan helpen?

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Tim,
Er bestaan twee vrij goede boeken het laaste deel 'Le dernier galop des hussards' heb ik in mijn bezit.
Het eerste deel uitgeleend en idd.... nooit terug gekregen.
Er zijn verschillende artikelen door de vrienden van het KLM uitgegeven deze gaan overal over de troop van Dewandre.
Wat wil je weten? Ik ken nog verschillende veteranen van het Armoured Cars Squadron.
Mvg Kris
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Bram1940 »

Moet je voor dergelijke archieven niet eerder in Evere zijn? Daar helpen ze je zonder meer verder. Zeer vriendelijk personeel die hun vak kennen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Bram, In Everen ben ik al geweest en de 'war diaries' van de Brigade zijn er ooit ontleend geweest door een Kolonel op rust die aan de negen delige reeks ' fidelitas et superbia' werkte en idd ...... ze zijn nooit terug geraakt.
Dit is wat men in de archieven meedeelde.
Hier en daar zit nog een dagboek bij familieleden van een oud-officier van de brigade.
Maar in Everen nope daar is bij mijn weten bijna niets meer :-(

Mvg Kris
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door tim s »

Hallo Kris

alvast bedankt voor je reactie. Het boek waarover je het hebt is nog wel ergens verkrijgbaar, misschien moet ik me dat dan ook maar aanschaffen.
Ik heb zitten lezen in het boek van Dewandre. Heel interessant en nuttig. Heb ook de dagboeken van de 6AB Recce doorgenomen en enkele kleine tegenstrijdigheden enzo gevonden. Of bvb waar zich de doorgang bevindt waar de 2 Troop van gebruikt maakte tussen Pont-l'Evêque en Vieux-Bourg?
Ik ga in september weer naar Normandië en dacht daar een beetje sightseeing te doen.
Als ik het goed begrijp kan je voor de geschiedenis van de Brig Piron dus niet terugvallen op officiële verslagen?

Mvg
Tim

P.S.: Proficiat met je tentoonstelling in de Batterie van Merville. Wij waren er tijdens het herdenkingsweekend in 2009. Echt mooi, zo'n stukje Belgische geschiedenis in Normandië.
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Tim,
De war diaries van het HQ 6AB ook nalezen eveneens de Airlandings brigade van de 6AB je zal merken dat regematig de Belgische groepering, vooral de Blinde's vermeld word.
De Blinde's hebben echt wat werk verzet voor de 6AB.
Het is overigens vandaag 67jaar geleden dat het 5de peloton van de eerste compagnie ( Belgische groepering)
Merville-Franceville bevrijdde om 19h15 om juist te zijn :D .
Troop 4 was die dag in de namiddag aan de DEVONS aangehecht en kwamen in de avond Merville binnen nadat de Duitse bemanning van de Merville batterij op vlucht geslagen was. De Duitse bemanning zal begin september gevangen genomen worden in Brussel.
greetz Kris

tim s schreef:Hallo Kris

alvast bedankt voor je reactie. Het boek waarover je het hebt is nog wel ergens verkrijgbaar, misschien moet ik me dat dan ook maar aanschaffen.
Ik heb zitten lezen in het boek van Dewandre. Heel interessant en nuttig. Heb ook de dagboeken van de 6AB Recce doorgenomen en enkele kleine tegenstrijdigheden enzo gevonden. Of bvb waar zich de doorgang bevindt waar de 2 Troop van gebruikt maakte tussen Pont-l'Evêque en Vieux-Bourg?
Ik ga in september weer naar Normandië en dacht daar een beetje sightseeing te doen.
Als ik het goed begrijp kan je voor de geschiedenis van de Brig Piron dus niet terugvallen op officiële verslagen?

Mvg
Tim

P.S.: Proficiat met je tentoonstelling in de Batterie van Merville. Wij waren er tijdens het herdenkingsweekend in 2009. Echt mooi, zo'n stukje Belgische geschiedenis in Normandië.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Bram1940 »

patrouilleur schreef:Bram, In Everen ben ik al geweest en de 'war diaries' van de Brigade zijn er ooit ontleend geweest door een Kolonel op rust die aan de negen delige reeks ' fidelitas et superbia' werkte en idd ...... ze zijn nooit terug geraakt.
Dit is wat men in de archieven meedeelde.
Hier en daar zit nog een dagboek bij familieleden van een oud-officier van de brigade.
Maar in Everen nope daar is bij mijn weten bijna niets meer :-(

Mvg Kris
Kris,

Nog nieuws van Vlaeyen (Bekkevoort/Diest)? Als ik het goed begrepen heb, dachten ze in Evere hem te kunnen helpen. Geen idee hoe ver het ermee staat.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Bram,
Sorry ik val uit de lucht, ik ben een heel jaar uit het wereldje geweest door omstandigheden......
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Bram1940 »

Kris,

Geen probleem. Even het geheugen wat opfrissen. Tijdens een bezoekje aan een klant, vertelde die plots dat zijn vader en nonkel bij de Armoured Cars en/of de SAS zaten in Engeland. Het ging om de familie Vlaeyen. Ik heb die man toen in contact met jou gebracht, meende ik toch. De man die mij aansprak wou het verhaal achter hun tocht reconstrueren en had daartoe een schrijfster aangesproken, maar die fantaseerde er te veel op los naar zijn goesting. Ik liet toen jouw naam vallen en heb je hierover kort gecontacteerd. Ondertussen heb ik niets meer van gehoord en vraag mij dus af of die man geholpen kon worden. Als je wil, bezorg ik je nogmaals de gegevens.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

IDD, was juist net voor mijn mutatie naar het museum.
Ik heb hem wat op weg gezet ivm de zijn vaders dossier in Peutie, daarna niets meer gehoort.
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door tim s »

Hey Kris.

Die gasten van de batterij waren dan van de 1716 Artillerie-Regiment? Dat van die latere gevangenname in Brussel wist ik niet, leuk om zo'n dingen te horen.
Pelsmaekers en de zijnen hadden die dag het kasteel van Merville tot doel dan waarschijnlijk?
De Winklers bevonden zich overigens rond die periode toch in de Ferme du Buisson? Werd de boerderij dan ingenomen door de 2e compagnie in haar opmars naar de kust?
Ben afgelopen juni nog bij de Moulin du Buisson geweest. Moelijk in te beelden wat een hindernis dit moet geweest zijn in 1944 als je het nu ziet...

Grt
Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Tim,
Welke Duitse artillerie éénheid het juist was weet ik niet van buiten.
De Winklers zaten idd eerst in Ferme de Buisson. (de boerderij is er nog overigens)
Piron liet de Belgische pantsers oprukken richting Franceville, ze moesten zich terug trekken.
en de infanterie nam het over.
De Winklers kregen in de namiddag het bevel een stormloop uit te voeren op de bunker 'molin du buisson' dit was rond 16 u15
Nadat een franstalige sectie van de compagnie genie de weg had vrijgemaakt van landmijnen.
De genie verloor op de weg twee man, Adjudant Harboort door een 'S mine' Harboort was ancien 1940 .Hij was reeds kader in 1940 bij de opbouw van het nieuw belgisch leger in GB.En tot 1943 was hij zelfs RSM .,De sectiecommandant van de genie Sgt Gilbert raakte gekwetst op de zelfde baan door een tellermine 42 enkele tientalle meters van de bunker.
De winklers hadden geen verliezen bij de sormloop, het kanon dat op de bunker stond was reeds was uitgeschakeld door Belgisch mortier of artillerie vuur . De Duitse bemanning had zich richting Franceville terug getrokken.
Troop vier: Voor zover ik me kan herinneren kregen de Devons te veel weerstand en werd terug getrokken. In de namiddag van 17 augustus 1944 kwamen de belgen moeizaam vooruit troop vier werd aan de DEVONS aangehecht de Belgische troop 4 beet de spits af richting Merville . De genie ruimde hier voor hen de weg Korporaal De Quicker liet hierbij het leven bij het onschadelijk maken van een'S mine'.
Een veteraan van troop vier heeft nog zijn motojas geschonken aan me, :P. nabij Merville raapte hij in 1944 een Britse parahelm op dit leek hem handiger om te dragen als dispatch rider. 'Mijn helm hem knelde te veel aan de oren'. Enkele maanden voor de aankondiging van de opbouw en mijn doel een bunker voor de brigade in te richten had hij de helm reeds geschonken aan een verzamelaar me niet gekend :?
Mag wel niet klagen wat schenkingen betreft 8-)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Bram1940 »

Adjudant Harboort heeft een straat naar hem genoemd gekregen aan de rand van Leuven (haaks op de Tiensesteenweg aan de spoorwegbrug). Zijn broer diende in 1940 bij het 18e Artillerieregiment en was nadien lange tijd stadssecretaris in Leuven.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik was net wat oude mails aan het opkuisen en stootte daarbij op een mail van het Leuvense stadsarchief. De archivaris liet mij in december 2010 weten dat Emilie Harboort, de dochter van adjudant Pierre Harboort, een velddagboek van haar vader aan het stadsarchief geschonken heeft in 2000. Misschien interessant voor de liefhebbers. Ik ben er al verscheidene malen geweest. Het personeel is er zeer vriendelijk en behulpzaam. Ik heb geen idee of de stukken er zich nog bevinden. Misschien best vooraf eens contact opnemen via marika.ceunen@leuven.be.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

Klopt zoals eem bus Bram,
Het archief zelf heeft meer dan een jaar bij mij thuis geweest voor het schrijven van mijn manuscript ;-0
Bram1940 schreef:Hallo,

Ik was net wat oude mails aan het opkuisen en stootte daarbij op een mail van het Leuvense stadsarchief. De archivaris liet mij in december 2010 weten dat Emilie Harboort, de dochter van adjudant Pierre Harboort, een velddagboek van haar vader aan het stadsarchief geschonken heeft in 2000. Misschien interessant voor de liefhebbers. Ik ben er al verscheidene malen geweest. Het personeel is er zeer vriendelijk en behulpzaam. Ik heb geen idee of de stukken er zich nog bevinden. Misschien best vooraf eens contact opnemen via marika.ceunen@leuven.be.

Groeten,
Bram.
tim s
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2011 20:41
Locatie: Bornem

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door tim s »

Hallo,

kan er mij iemand vertellen waar de blindés juist aan land zijn gekomen in Normandië? Ik lees hier en daar dat de voertuigen in Arromanches aan land zijn gekomen en de manschappen bij Courceulles.
Dewandre spreekt ervan dat de pantserwagens rechtstreeks op het strand zijn gezet (Gold Beach). Ik ben dus geneigd om te denken dat ze buiten de Mulberry geland zijn... Maar weet iemand waar precies?

Alvast bedankt!

Tim
Fear knocked at the door
Faith opened it
And there was no one there
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door Gepard »

De strijd om gans Normandië wordt vaak verkeerdelijk gesymboliseerd door de eerste dag van de ontschepingen, namelijk D-day, 6 juni 1944. Feitelijk gaat het hier over een lange periode van aanhoudende en bloedige gevechten die doorgingen tot eind augustus. De ergste gevechten vonden plaats vanaf 10 juni en zouden duren tot eind augustus. De invasie van Frankrijk ging gepaard met de ontscheping van ongeveer 2.500.000 manschappen op de Normandische kusten tussen 6 juni en 20 augustus 1944. De eerste dag ontscheepten 136.000 man, nog twee en een halve maand zou de ontscheping duren. De Brigade Piron is aan de beurt gedurende de eenste dagen van augustus, samen met de Nederlandse brigade "Prinses Irene" van LtCol de RUYTER van STEVENICK, de 2de Franse Pantserdivisie "Leclerc", maar ook de 1st Pools Tankdivisie van Generaal-majoor MACZEK en de Tsjechoslowaaks Tank Brigade van Generaal-majoor LISKA.

De Groepering was onderverdeeld in drie onafhankelijke eenheden. Zij werd gesteund door een artilleriebatterij, een eskadron pantserwagens, een geniecompagnie en een logistieke steuncompagnie met de nodige voertuigen om een onafhankelijke operatie te kunnen voeren. Engeland zette de Belgische Groepering in om de vijandelijke elementen te achtervolgen langs de Normandische kust, tussen de kanalen van Orne en Seine.

De avond van 31 juli 1944 gaat een peloton van elke gemotoriseerde eenheid scheep in een landing ship tank te Tilbury (het Pl van Lt THUMAS van de 3de Eenheid, het Pl van Lt ROGGE van de 2de en het Pl van Lt LUYCKX van de 1ste Eenheid). Zij steken het kanaal over en ontschepen in de haven van Arromanches. Deze mannen maken deel uit van de Advanced Party ten einde de aankomst van de Groepering voor te bereiden.

Op 2 augustus verlaten Kapitein DIDESHEIM (inlichtingenofficier), Kapitein HOWELL (Artilleriebatterij) en dertien manschappen op hun beurt Engeland. Om 11 uur 30 landen zij te Amblie, een landingszone een 10 kilometer ten zuiden van Courseulles en op een honderdtal meter van de Staf van het 1ste Canadese Leger. Hun opdracht bestaat uit verkenning en contactname.

Op 4 augustus worden de 500 voertuigen van de Belgische groepering geladen en de 2200 manschappen gaan aan boord van vier Liberty Ships van elk 10.000 Ton (de Gladstone, de Paul Benjamin, de Henry Austin en de Finlay).
In de loop van de avond worden de motoren gestart en vervoegen zij het convooi dat zich vormt in de monding van de Theems.

Op 6 augustus om 8 uur 15 wordt het anker gelicht voor de oversteek van het Kanaal.

Op 7 augustus, rond 10 uur is het langverwachte ogenblik eindelijk aangebroken. De ontscheping van de Groepering begint, in Arromanches voor de voertuigen en in Courseulles voor het personeel.

[link2]BRON,http://www.brigade-piron.be/campagnes_nl.html[/link2]
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Armoured Cars Squadron

Bericht door patrouilleur »

De groepering kwam in Ranville aan het front ( ik heb een Enfield revolver van een veteraan die hij daar opgeraapt heeft van een Brits Para die hem in zijn putje vergeten was :P ) de infanterie verhuisde vrij snel naar Sallenelles,waar ze hun eerste nachtelijke patrouilles uitvoerden.
De genie en andere steun eenheden bleven in de de buurt van Amfreville.
Op 17 augustus nam de hele groepering deel aan operatie ''Paddle''
Mvg,
Kris
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”