overzicht van de 18daagse veldtocht?

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
mikosevar
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 aug 2011 08:25

overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door mikosevar »

Hallo

dit is mijn eerste post, en ik hoop dat ik hier ergens aan het juiste materiaal kan geraken.
Ik verhuisde vijf jaar geleden naar Australie, en mijn oudste zoon moet een (in mijn ogen nogal groots aangepakt) werk over WOII maken.
Aangezien ik zelf ook een grote interesse voor WOII heb, en hij iets 'unieks' wou doen (hier in Australie), koos hij voor de achtiendaagse veldtocht.
Ik ben zelf van plan om een korte samenvatting van deze periode te maken voor een strategisch wargame (ik deed hetzelfde al voor de Brigade Piron een paar jaar geleden) en we zijn nu dus op zoek naar een (liefst zo objectief mogelijk) samenvatting over deze veldtocht.
We vonden al tamelijk wat materiaal, maar spijtig genoeg zijn de meeste werken de we gevonden hebben geschreven vanuit duits/engels of frans perspectief.
Bibliotheken hier in de omgeving van Sydney hebben om de een off andere reden ook heel weinig materiaal over deze periode. :roll:

alle hulp is welkom, moesten er ook personen zijn dier er niet om geven dat we enkele foto's voor zijn schoolproject en mijn pdf gebruiken, zou dat zeker geapprecieerd worden!

Alvast bedankt voor alle hulp!

Sven
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door piot1940 »

Het enige boek dat ik als overzicht ken is "De veldtocht van het Belgisch Leger in 1940", (de Fabribeckers).
Mogelijks is dat nog wel in boekhandel "De Krijger" te verkrijgen.
Misschien heeft een van de forumleden een dubbel of weet die eraan te komen.

Een andere optie, dag per dag, en met een kaart per dag. is "De veldtocht van Me 1940", uitgegeven door de Historische Dienst van het Leger. Misschien nog aan te geraken in het Koninklijk Legermuseum.
Indien niet verkrijgbaar kan het ingescand worden. Helaas is het een formaat tussen A3 en A4. Dat wordt dus knip en plakwerk of een forumlid met een A3 scanner.

M vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door one_O_five »

In Australië zal het inderdaad niet eenvoudig zijn hier in de bibliotheek iets te vinden, die vochten pas later mee op andere fronten.

Betreft het formaat tussen A3 en A4, buiten het scannen is er nog een optie, namelijk digitaal fotograferen, de meeste digitale camera's bieden voldoende kwaliteit hier toe, bovendien gaat het ook veel sneller dan scannen.
Het bekomen materiaal kan dan met het gratis verkrijgbare programma PDFCreator samengevoegd worden tot een enkel document in pdf formaat wat dan gebruik en verzending vereenvoudigd.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door one_O_five »

De uitgaves van Then and Now moet men in Australie via [link2]After the battle,http://www.afterthebattle.com/index.html[/link2] in de online store kunnen bestellen.
Indien nog verkrijgbaar moet die uitgave ergens tussen de 153 magazines staan.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door Exjager »

"De veldtocht van het Belgisch Leger in 1940", (de Fabribeckers) kom je nog wel eens tegen op veilingsites allerhande, dus dat moet volgens mij nog te vinden zijn.
Succes!
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door eaw458 »

of de fabribeckers neutraal is, wil ik nog wel eens betwisten ;)

het werkstuk van luc de vos en frank decat over ons land in wo2 kan je gratis op het net raadplegen (google op beide namen) en neemt mijns inziens een minder gekleurd standpunt in

walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door C/Gr »

Een werk waar ik juist op gestoten ben:

"Belgium. The official account of what happened. 1939-1940" Uitgegeven in 1941 in opdracht van "Belgian Ministry of foreign affairs, London".
Zeker niet neutraal, en in 1941 is het onwaarschijnlijk een duidelijk correct beeld te hebben van wat er allemaal juist gebeurt is, maar toch interessant. Redelijk bondig (50 pagina's waarvan een 30 tal over de veldtocht zelf)
Met kaarten en diverse Bijl waaronder de orders die gevonden werden toen het Duitse vliegtuig een gedwongen landing maakte! (Speeches van Leopold III, toespraken in de senaat, verklaringen, telegrammen, etc)
Te bekijken en op te slaan:
http://ia700408.us.archive.org/26/items ... 0/BOA2.pdf
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door one_O_five »

Op het eerste zicht wel interessant, later te lezen dus.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door piot1940 »

@ one_o_five
Betreft het formaat tussen A3 en A4, buiten het scannen is er nog een optie, namelijk digitaal fotograferen, de meeste digitale camera's bieden voldoende kwaliteit hier toe, bovendien gaat het ook veel sneller dan scannen.
Het bekomen materiaal kan dan met het gratis verkrijgbare programma PDFCreator samengevoegd worden tot een enkel document in pdf formaat wat dan gebruik en verzending vereenvoudigd.
Volgende week spring ik eens binnen in een fotokopij shop waar ik "ooit" eens patriote en soir illustré heb ingescand.
Indien de prijs doenbaar is scan ik het daar. Anders ga ik over tot het manuele fotowerk en photoshop. Pdf creator heb ik al vele malen gebruikt voor de verschillende reglementen die op www.abbl1940.be te downloaden zijn.
Er kan er gerust nog eenjte bij.

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door Exjager »

eaw458 schreef:of de fabribeckers neutraal is, wil ik nog wel eens betwisten ;)

het werkstuk van luc de vos en frank decat over ons land in wo2 kan je gratis op het net raadplegen (google op beide namen) en neemt mijns inziens een minder gekleurd standpunt in

walter
http://www.dbnl.org/tekst/vos_066belg01_01/colofon.php bedoel je denk ik.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: overzicht van de 18daagse veldtocht?

Bericht door piot1940 »

Een overzicht, drietalig, met kaarten, dag per dag. Kan je hier downloaden

http://www.mediafire.com/file/0r2wbd54c ... 201940.pdf

m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”