tiendaagse veldtocht

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jerre
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:38

tiendaagse veldtocht

Bericht door jerre »

Dag iedereen,

omdat ik geïnteresseerd ben in de Belgische Revolutie zou ik graag wat informatie te weten willen komen over de tiendaagse veldtocht en ik hoopte dat jullie mij hierbij zouden kunnen helpen.
ik heb gelezen (denk in dit forum) dat ons Belgisch leger niet alleen uit Maas- en Scheldeleger bestond maar uit nog twee andere delen, klopt dit?
bestaat er dan enige informatie over de verschillende legers die wij in de periode van 1831 hadden en uit wat waren deze legers opgebouwd? vrijkorpsen?
bestaat er misschien ook een overzicht over hoe het Belgisch leger zich 'gedragen' heeft tijdens deze veldtocht? (hiermee bedoel ik wat hun troepenbewegingen waren enzo.)

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: tiendaagse veldtocht

Bericht door Paddy »

In de periode voorafgaand aan de Tiendaagse Veldtocht bestond het Belgische leger uit 4 zogenaamde legers nml.:
1. Het Leger van Vlaanderen (Generaal de Wauthier) HK te Gent, bewaakt de grens van Zeeuws-Vlaanderen, tussen het Zwin en het Vlaams Hoofd.
2. Het Scheldeleger (Generaal de Tierken de Terhove) HK te Schilde, Gelegerd te Antwerpen en de streek er rond.
3. Het Leger van de Maas (Generaal Daine), HK te Hasselt.
4. Het Leger van Luxemburg (Generaal Goethals) HK te Namen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
farthingbowl
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 aug 2011 18:37

Re: tiendaagse veldtocht

Bericht door farthingbowl »

een alleraardigst boek is

De tiendaagse veldtocht - De Belgische opstand 1830-1831 van Johan P nater, 1980 uniebook , klein beetje vanuit NL oogpunt geschreven maar absoluut niet slecht vind ik..
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”