Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

Vriendenkring van de Wolfenbüttel slachtoffers

Op zoek naar een persoonlijk dossier, oorkonde etc.? Misschien vindt je hier het juiste adres!
Plaats reactie
Gastoneken

Vriendenkring van de Wolfenbüttel slachtoffers

Bericht door Gastoneken »

Dag allen,

Bij deze vraag ik of er mij iemand kan verwijzen naar deze vereniging :

Het gaat om de vriendenkring van de Wolfenbüttel slachtoffers Rue de Suède 36 in Brussel
Weet iemand of ik deze groep mensen nog kan bereiken ? Bestaat deze groep vrienden nog ?
Exjager
Sponsor 2022-2023
Contacteer:

Re: Vriendenkring van de Wolfenbüttel slachtoffers

Bericht door Exjager »

Ik vroeg aan een AI-robot wat info, en kreeg dit :

Vriendenkring van de Wolfenbüttel-slachtoffers
De specifieke eigen vereniging bestaat niet meer als zelfstandige organisatie, maar het erfgoed wordt vandaag door andere instanties gedragen.

De oorspronkelijke vereniging. In 1948 richtten voormalige Belgische politieke gevangenen van Wolfenbüttel de Amicale des Prisonniers Politiques Rescapés de Wolfenbüttel op. Deze vriendenkring diende als ontmoetingsplaats, belangenverdediger en steunpunt bij de claims voor schadevergoeding (Gedenkstätte Wolfenbüttel, Projekt EZU). Deze amicale zelf is vandaag niet meer als aparte, actieve vereniging terug te vinden.

De overkoepeling bestaat nog wel. De moederorganisatie, de Nationale Confederatie van Politieke Gevangenen en Rechthebbenden van België (NCPGR/CNPPA) — opgericht op 28 september 1946 in Brussel — bestaat nog steeds en is actief (ncpgr-cnppa.org, Belgium Battlefield). Zij telt 14 regionale gewesten (o.a. West-Vlaanderen, Gent-Eeklo) en vertegenwoordigt vandaag vooral de rechthebbenden (nabestaanden). Het hoofdkantoor zit in het Jubelpark 3, 1000 Brussel; nationaal voorzitter is Edmond Eycken.

Wie herdacht vandaag nog? De herdenking van de Wolfenbüttel-slachtoffers wordt nu gedragen door de Duitse herdenkingsplaats Gedenkstätte in der JVA Wolfenbüttel (sinds 2004 beheerd door de Stiftung niedersächsische Gedenkstätten) en door lokale Belgische initiatieven zoals de jaarlijkse herdenking in Lichtervelde, waar 13 inwoners in Wolfenbüttel werden onthoofd (9 Städte, DURF Lichtervelde).

Kortom: de oorspronkelijke Wolfenbüttel-vriendenkring zelf is opgegaan in het verleden, maar de overkoepelende confederatie van politieke gevangenen bestaat nog, en de herdenking wordt lokaal en in Wolfenbüttel zelf voortgezet.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gastoneken

Re: Vriendenkring van de Wolfenbüttel slachtoffers

Bericht door Gastoneken »

Beste Exjager,

Van harte dank voor je antwoord. Inderdaad Lichtervelde WVL , Iemand is bezig nu met een boek aan het schrijven daaromtrent.
We zijn naar Wolfenbüttel geweest en alle documenten werden ons overhandigt van de slachtoffers tot zelf hun volledige afscheidsbrief , die kleeft aan de ribben komt hard aan. We zijn ook onlangs naar Esterwegen " Concentratiekamp " geweest maar daar krijg je bijna geen info omwille er daar ook mensen gevangen waren uit West Vlaanderen. Ook heb ik een video gemaakt van de dertien slachtoffers voor onze schrijver van het boek en medemensen . Die staat online op YouTube - Herdenking aan " ONZE HELDEN VAN HET VERZET TE LICHTERVELDE , als deze info niet mag verwijder dit maar dan. We zijn ook nog op zoek naar foto's van de Oude gevangenis van Roeselare en zoveel mogelijk info als het maar kan. De eerste struikelstenen in Lichtervelde zijn geplaatst volgend jaar komen er nog bij. Respect hebben we voor onze helden en nabestaanden als ook voor onze vaderlandse strijders zowel uit het verleden maar ook voor de nu nog Militairen respect voor allen.

Met heel veel vriendelijke groet.
Plaats reactie

Terug naar “De officiële instanties - les pouvoirs officiels”