Hallo iedereen,
Ik heb recent dit mooie uniform van de luchtmacht aangeschaft:
Ik heb al (met hulp van een kennis) kunnen vinden dat de papegaai het embleem is van de vliegschool, maar nu vroeg ik mij af wat die witte bandjes rond de epauletten betekenen? Ik heb een vermoeden dat het iets gelijkaardigs is zoals wat men kan vinden bij de landmacht, namelijk de groene en gele bandjes voor KROO etc.
Kleine kanttekening: er waren oorspronkelijk mouwgraden op het uniform, deze waren van korporaal of korporaal-chef. Ze zijn er echter afgehaald. Wat ook raar is, is dat de baret een kenteken van een officier draagt, terwijl de twee eerder vernoemde graden niet in de buurt kwamen van officier zijn.
Alvast bedankt aan zij die mij kunnen helpen.
Groeten,
Jules.
Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.
Vraagje over de luchtmacht
Vraagje over de luchtmacht
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Adversor et admorsus
Re: Vraagje over de luchtmacht
kandidaat beroepsonderofficier.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Mijn website,http://www.legerdienst.be
- one_O_five
- Admin
Een Soldaat Milicien, SM, die bevorderd werd tot korporaal en zich kandidaat Onderofficier stelde, behield zijn muts met goudkleurig embleem, moest op het ogenblik dat hij de school OOffr binnen kwam wel zijn graadkentekens van korporaal verwijderen, dus het uniform zo als afgebeeld kan zo wel juist zijn.
Een opmerking bij de foto.
Is de kleur van de vleugels goud of brons? Brons is de kleur voor sdt en kpl.
De badge op de mouw is inderdaad opleiding en training wat samengaat met de witte lintjes.
Wel vraag ik mij af waarom de papagaai niet op een hanger bevestigd is maar rechtstreeks op de borstzak.
Welk jaartal staat er inde vest en in de muts?
mg,
Patric
Is de kleur van de vleugels goud of brons? Brons is de kleur voor sdt en kpl.
De badge op de mouw is inderdaad opleiding en training wat samengaat met de witte lintjes.
Wel vraag ik mij af waarom de papagaai niet op een hanger bevestigd is maar rechtstreeks op de borstzak.
Welk jaartal staat er inde vest en in de muts?
mg,
Patric
Dag Patric,
- Het mutskenteken is goud, waar ik mij ook wel vragen bij stel, sinds deze persoon 'in opleiding' zou zijn. Kregen die meteen hun nieuwe mutskentekens? Dat lijkt mij raar sinds ze de graden nog niet op hun mouwen mogen dragen.
- Het uniform is van 1958, muts is 'ontmaagd', dus geen jaartal in te zien. De persoon van wie ik het kocht wist mij wel te vertellen dat de drager het gebruikt heeft van 1960 tot 1964.
mvg,
Jules.
Adversor et admorsus