In het dossier van de Britse aalmoezenier Ealand van de Mission to Seafarers te Antwerpen lees ik dat hun gebouw tijdens het beleg werd gebruikt als hospitaal. Een Brits krantenartikem (helaas zonder datum en titel van de krant) stelt dat er op het moment van het bezoek van de journalist aan het geïmproviseerde hospitaal 16 gewonde Belgische soldaten zijn opgenomen.
Deze informatie was nieuw voor mji. Waar kan ik meer informatie vinden over veldhospitalen in Antwerpen tijdens het beleg in 1914?
Of is er al over dit geïmproviseerd hospitaal geschreven?
Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.
Hospitaal Mission to Seafarers Antwerpen
Re: Hospitaal Mission to Seafarers Antwerpen
Van begin augustus 1914 tot en met 10 oktober 1914 bevond zich aan de Leopoldboulevard
te Antwerpen het British Field Hospital For Belgium. Na laatstgenoemde datum is dit
hospitaal, via Engeland, naar Veurne verplaatst.
Of dat hospitaal destijds in het pand van de Mission to Seafarers gevestigd was, is mij
niet bekend. Maar dat zou via de archieven van deze organisatie te verifiëren moeten zijn.
Voor zover mij bekend, werd gedurende het beleg verder uitsluitend medische zorg aan Britse
en Belgische militairen en burgers verleend door het Militair Hospitaal Antwerpen en de civiele
hospitalen in de stad. Ter (tijdelijke) vergroting van de beddencapaciteit werden met hulp van
het Rode Kruis 22 'hulpgasthuizen' ingericht die onder supervisie van de bestaande hospitalen
stonden. In 1915 sloot de Duitse bezetter deze hulpposten.
te Antwerpen het British Field Hospital For Belgium. Na laatstgenoemde datum is dit
hospitaal, via Engeland, naar Veurne verplaatst.
Of dat hospitaal destijds in het pand van de Mission to Seafarers gevestigd was, is mij
niet bekend. Maar dat zou via de archieven van deze organisatie te verifiëren moeten zijn.
Voor zover mij bekend, werd gedurende het beleg verder uitsluitend medische zorg aan Britse
en Belgische militairen en burgers verleend door het Militair Hospitaal Antwerpen en de civiele
hospitalen in de stad. Ter (tijdelijke) vergroting van de beddencapaciteit werden met hulp van
het Rode Kruis 22 'hulpgasthuizen' ingericht die onder supervisie van de bestaande hospitalen
stonden. In 1915 sloot de Duitse bezetter deze hulpposten.
Vriendelijke groet / Cordialement / Mit freundlichen Grüßen
Obusje
Obusje