Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.

Wie kent deze officier (generaal)?

Informatie over personen, van generaals tot soldaten.
Plaats reactie
Edwin Defour

Wie kent deze officier (generaal)?

Bericht door Edwin Defour »

Ik heb onlangs een schilderij gekocht waarop een militair staat en heb het aangeschaft uit interesse voor de schilderes Marie Terlamen. Vermoedelijk is het schilderij gemaakt tussen 1950 en 1965.
Behalve de naam van de schilder, weet ik jammer genoeg niets over de afgebeelde persoon zelf. Vandaar mijn vragen:
- Welke nationaliteit heeft deze militair (kan dit bepaald worden op basis van de kledij)?
- Tot welke eenheid, divisie, ... behoorde deze militair?
- Wat is de rang van deze man? Ik vind het vreemd dat er 2 sterren op het hoofddeksel staan, terwijl maar één ster op de schouders. Daarnaast lijken de sterren goudkleurig.
- Kent iemand de naam?
En indien we op dit forum er niet uit raken, zijn alle tips welkom om andere bronnen te raadplegen. Ik ga er voorlopig van uit dat het zowel een Amerikaans, Brits, Canadees als Belgisch officier kan zijn.
Bedankt alvast voor iedere tip.
Edwin
IMG_3944.JPEG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Obusje
Sponsor 2022-2023

Re: Wie kent deze officier (generaal)?

Bericht door Obusje »

Dit is de Franse generaal Edouard Antoine Bénédict DURIEU DU SOUZY.
Geboren in 1894 en overleden in 1988.

Bron: archief Saint Cyr, Ecole Spéciale Militaire, Guer, Frankrijk.
Vriendelijke groet / Cordialement / Mit freundlichen Grüßen
Obusje
Edwin Defour

Re: Wie kent deze officier (generaal)?

Bericht door Edwin Defour »

bedankt voor je reactie.
Ik had in januari van dit jaar dezelfde vraag gesteld op een Frans forum, namelijk
https://2db.forumactif.com/t5505-une-legende-corrigee
Daar wist iemand bij toeval meer over deze persoon en hij kon mij een link doorsturen waar ik zijn biografie kon downloaden. Ik was zeer verheugd dat ik uiteindelijk een naam kon plakken op deze man. Blijkbaar logeerde hij af en toe op het kasteel van Terlamen in Heusden-Zolder om er deel te nemen aan jachtpartijen.
Leuk om via deze kanalen positieve reacties te krijgen. Bedankt.
Edwin
Plaats reactie

Terug naar “Het Appèl”