Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

Grootvader 2de wereldoorlog

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.
Plaats reactie
Kris1986

Grootvader 2de wereldoorlog

Bericht door Kris1986 »

Hallo

Ik ben opzoek naar meer info betreft mijn grootvader in wereldoorlog 2. Hij ging nog naar school maar was lid van het geheim leger regio duffel lier. Lidkaart is in ons bezit. Helaas is hier zeer weinig tot niets over geweten aangezien niemand deze naam terug vind in de archieven. Al is er een dame van rond de 100 wiens vader in het verzet zat regio duffel. Zij zou in bezit zijn van een boek waar alles zou instaan over mijn grootvader. Alleen weigert zij hierover iets te zeggen. Is er een mogelijkheid om via een andere weg toch aan wat meer info te geraken? Zijn naam is nergens gekend maar bezit wel een lidkaart.

Alvast bedankt!
Bram1940
Beheerder

Re: Grootvader 2de wereldoorlog

Bericht door Bram1940 »

Dag Kris,

Kan je zijn naam delen? In welke regio was hij actief?

Groeten,
Bram
Kris1986

Bericht door Kris1986 »

Hallo Bram. Zijn naam was Jos Pieter Van Saet. Hij woonde in Duffel. Het lijkt als er toen iets gebeurd is waar niemand over wil praten. In bijlage zijn lidkaart.

Grtjes kris
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Jos Van Saet diende in "Zone II" van het Geheim Leger. "Schuiloord Duffel" viel vermoedelijk in de "Sector Mechelen". Indien er in Evere geen dossier bestaat van hem, maak je het beste kans door de archieven te gaan inkijken van de Zone II in Evere (blok 15). Van de meeste sectoren of zones zijn "Ordres de batailles" beschikbaar waarop de meester namen met hun functie voorkomen van de verzetslieden. Het zal wel even zoeken zijn op die lijsten want die zijn niet altijd alfabetisch opgesteld.

Geef hier gerust de resultaten weer van je verdere opzoekingen. Dat is altijd leerrijk voor anderen die een zoektocht starten of nieuw leven willen inblazen.

Groeten,
Bram
Kris1986

Bericht door Kris1986 »

Al enorm bedankt Bram! Je hebt me op de goede weg gezet. Ik post zeker mijn resultaten hier. Ik hoop meer te weten te komen over hem. Heb hem jammer genoeg nooit gekent. Op deze manier hoop ik toch een beetje dichter te komen bij hem.
Kris1986

Bericht door Kris1986 »

Hallo

Ik heb gemaild naar Evere i.v.m. mijn grootvader. Blijkbaar bewaart defensie geen persoonlijke dossiers meer. Mss eens proberen in het rijksarchief Belgie ? Of weet iemand anders nog een optie om meer te weten te komen. Via via kom ik sporadisch wel iets te weten. Bv dat hij gewapend was. Dat tijdens een razzia op school een vriend/klasgenoot zijn revolver heeft overgenomen. Die jongen is daarmee betrapt en zou daarna verdwenen zijn.
Zelf heeft hij nooit gepraat over die periode. Mijn vader en mijn nonkel weten zelf zo goed als niets over hem tijdens die periode. Ook zij zijn natuurlijk benieuwd wat mijn speurtocht oplevert.

Alvast bedankt en hoop op tips,trics, hulp naar mijn grootvader.
jef
Sponsor 2022-2023

Bericht door jef »

Hoi Kris,
Stuur eens een mail naar Eva.Muys@mil.be met je vraag. Ik ben er zeker van dat je positief een antwoord krijgt.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”