Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.

Mortieren

Plaats reactie
Mongoose

Mortieren

Bericht door Mongoose »

Weet er iemand welke type mortieren het Belgisch leger gebruikte in de jaren 60-70-80 ? ..en heeft er eventueel foto's van in gebruik...

De 81mm mortier heb ik wel al vermeld zien worden maar kleinere types zoals 60mm niet meteen.
PowerRaccoon493

Re: Mortieren

Bericht door PowerRaccoon493 »

Ik heb enkele foto's voor je!

Het Belgische leger had 3 types mortieren tijdens de periode '60-'80.

- 60mm; Hotchkiss model 1961 en M2/M19 (van begin jaren '50 tot rond de jaren '90/2000)
- 81mm; M29 (vanaf 1952 t.e.m. jaren '90)
- 120mm; Brandt MO-120 RT (werd later ook op M113's gezet als mobiele mortieren) (van begin jaren '60 tot in de jaren '90)

A_Belgian_commando_battery_loads_an_M29_81_mm.jpg
Schermafbeelding 2025-05-27 220856.png
Van de 60mm mortieren bezit ik geen foto's dus daar kan ik u helaas niet me helpen.
ik hoop dat dit allesinds toch een beetje geholpen heeft!

MVG
PR493
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Krt

Bericht door Krt »

Wat is uw bron van de 1e foto? Dit lijken mij eerder engelse militairen te zijn?
Ook van de 2e foto heb ik zeer mijn twijfels of dit belgische militairen zijn gezien de camouflage, Garand...
PowerRaccoon493

De eerste foto zouden wel degelijk Belgische commando's moeten zijn, het beeld zou genomen geweest zijn in april '87 tijdens een oefening (Ardent Ground '87). Ik denk dat je de foto makkelijk terug zou moeten vinden als je de naam van de oefening intikt in google. Ik heb de foto ook van Wikipedia gehaald. Toen u begon over de mortieren moest ik meteen aan deze afbeelding denken.

De tweede foto zijn zeker en vast geen Belgen, maar ik heb dit ook nergens vermeld. Ik heb deze afbeelding gebruikt omdat ik deze had zitten op mijn computer en heb de afbeelding er maar ingezet om het mortier te tonen.
Mijn excuses om het niet te vermelden en voor de mogelijkse verwarring!

MVG
PR493
canadian2nd
Sponsor 2022-2023

Bericht door canadian2nd »

Krt schreef: 28 mei 2025 14:06 Wat is uw bron van de 1e foto? Dit lijken mij eerder engelse militairen te zijn?
Ook van de 2e foto heb ik zeer mijn twijfels of dit belgische militairen zijn gezien de camouflage, Garand...
zelfde mening toegedaan Krt !
1e foto 100 % Brits (helm en camouflage)
2e foto zeker geen Amerikaanse. De helm klopt niet. Wel uitgerust met een Garand.

raar ...

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
PowerRaccoon493

Mijn excuses, ik ga enkel af op wat ik vernomen en gelezen heb, ik ben zeker geen expert op dit vlak!
Ik ken ook niet al te veel van de uniformen tijdens de Koude Oorlog, maar aangezien de titel van de afbeelding zelf aangaf dat het Belgen waren ging ik er toch van uit.

Nogmaals mijn excuses! Ik hoop dat dit mij geloofwaardigheid in toekomstige gesprekken niet schaadt...

MVG
PR493
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023

Bericht door ABLcollector50s60s »

De 2de foto zijn Franse militairen. De camouflage is Franse 'lizard'. De helmen lijken inderdaad op Amerikaanse M1 helmen, maar zijn Franse M51 helmen. Frankrijk had ook na de oorlog de M1 garand in dienst.

Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden:
De Gids van de Onderofficier uit 1958 vermeld de volgende mortieren die gebruik zijn bij het Belgisch leger. Voornamelijk exemplaren uit de Tweede Wereldoorlog (uitgezonderd van de M30). De namen zijn eerst genoteerd zoals ze letterlijk in het handboek voorkomen, gevolgd met hoe ze officieel worden genoemd.

- Mortier 3 duim (brits) -> officieel de ML 3-inch mortar genoemd
- Mortier 81mm (USA) -> officieel de M1 Mortar genoemd
- Britse zware mortier (4,2") -> officeel de ML 4.2-inch mortar genoemd
- Zware mortier USA -> officeel de M2 4.2-inch mortar genoemd
- De mortier 4,2 duim USA M30 (nieuw materieel) -> officieel de M30 mortar genoemd
- De mortier 60mm M2 -> kortweg de M2 mortar genoemd

Normaal kan je een ingescande versie raadplegen op de website van het Kamp van Vogelsang, maar die is momenteel offline.
Hopelijk helpt dit overzicht een beetje. Voor de jaren 60 zal dit lijstje hoogstwaarschijnlijk nog kloppen. Voor later perioden ontbreekt momenteel mij het naslagwerk.
Groeten, Michiel
Lid van het 3de Linie Reenactment Groep, wij beelden het leven van de Belgische soldaat uit tijdens de mobilisatie en mei '40.
Obusje
Sponsor 2022-2023

Bericht door Obusje »

PowerRaccoon493 schreef: 28 mei 2025 19:19 Nogmaals mijn excuses! Ik hoop dat dit mij geloofwaardigheid in toekomstige gesprekken niet schaadt...
Natuurlijk niet, MVG. Niet geschoten is altijd mis. Een mens leert dagelijks bij. Ook een militaria-mens.
Voortaan wat minder blind vertrouwen op Wikipedia. Bevat veel zever.
Vriendelijke groet / Cordialement / Mit freundlichem Gruß
Obusje
Mongoose

Bericht door Mongoose »

ABLcollector50s60s schreef: 28 mei 2025 20:29 De 2de foto zijn Franse militairen. De camouflage is Franse 'lizard'. De helmen lijken inderdaad op Amerikaanse M1 helmen, maar zijn Franse M51 helmen. Frankrijk had ook na de oorlog de M1 garand in dienst.

Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden:
De Gids van de Onderofficier uit 1958 vermeld de volgende mortieren die gebruik zijn bij het Belgisch leger. Voornamelijk exemplaren uit de Tweede Wereldoorlog (uitgezonderd van de M30). De namen zijn eerst genoteerd zoals ze letterlijk in het handboek voorkomen, gevolgd met hoe ze officieel worden genoemd.

- Mortier 3 duim (brits) -> officieel de ML 3-inch mortar genoemd
- Mortier 81mm (USA) -> officieel de M1 Mortar genoemd
- Britse zware mortier (4,2") -> officeel de ML 4.2-inch mortar genoemd
- Zware mortier USA -> officeel de M2 4.2-inch mortar genoemd
- De mortier 4,2 duim USA M30 (nieuw materieel) -> officieel de M30 mortar genoemd
- De mortier 60mm M2 -> kortweg de M2 mortar genoemd

Normaal kan je een ingescande versie raadplegen op de website van het Kamp van Vogelsang, maar die is momenteel offline.
Hopelijk helpt dit overzicht een beetje. Voor de jaren 60 zal dit lijstje hoogstwaarschijnlijk nog kloppen. Voor later perioden ontbreekt momenteel mij het naslagwerk.
Groeten, Michiel

Hier kan ik wel al wat mee. Bedankt!
De website van kamp Vogelsang was mij ook bekend maar inderdaad offline momeneel.

In elk geval iedereen bedankt voor zijn bijdrage!

Ik heb hier zelf nog wel een foto van para's in Kolwezi met naar wat ik vermoed een 81mm mortier is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1952- tot heden, UNO of US stijl - les modèles ONU ou US”