Hallo iedereen,
Op http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Kl ... wmodel.jpg wordt het tentzeil getoond dat jaren in gebruik was in het Belgisch leger. In een licht aangepaste versie werd die ook door gebruikt na WOII. Deze tenten worden niet aan de mannen persoonlijk toebedeeld, maar bij de eenheden afzonderlijk bewaard en geboekt. De tentzeilen werden uitgereikt voor manoeuvres en in oorlogsomstandigheden. In principe kreeg de militair het tentzeil dus nooit mee naar huis.
Bestonden er richtlijnen om dit zeil op te plooien:
- om mee te dragen op of in de uitrusting of op de materiaalwagen en/of
- om ordelijk op te bergen in een lokaal van de eenheid van de dienstplichtige en/of
- om te stockeren in de uitrustingsmagazijnen?
Week men in de praktijk af van wat er aangeleerd of voorgeschreven werd?
Uitleg en/of foto's van de (verschillende) toegelaten methoden zijn welkom.
Groeten,
Bram
Correct opplooien tenzeil
- one_O_five
- Admin
Re: Correct opplooien tenzeil
Bram
Als SM ... Soldaat Milicien klas 68 heb ik zo een tentzeil gehad.
Dit tentzeil was opgeplooid in een soort tas uit hetzelfde materiaal, tas was aan een zijde dichtgeknoopt met twee aluminium knopen identiek aan deze van het zeil.
Achteraan was een systeem van een, of twee ''litsen'' ook met aluminium knopen zodat het ganse aan de web gordel kon hangen.
In het midden van het zeil was een opening, waar men zijn hoofd kon doorsteken en het zeil in feite een poncho werd.
De bovenkant van deze tas was breder uitlopend en kon omgedraaid over het hoofd gedragen worden als regenkap.
Als wederdienstnemer in 78 werd het zeil nog enkel gegeven als grondzeil, dat kon dan gebruikt worden bij het toen nog vrij nieuw persoonlijk half tentje.
Dit item behoorde tot de korpsuitrusting en moest dus bij de afzwaai terug ingeleverd worden.
Als SM ... Soldaat Milicien klas 68 heb ik zo een tentzeil gehad.
Dit tentzeil was opgeplooid in een soort tas uit hetzelfde materiaal, tas was aan een zijde dichtgeknoopt met twee aluminium knopen identiek aan deze van het zeil.
Achteraan was een systeem van een, of twee ''litsen'' ook met aluminium knopen zodat het ganse aan de web gordel kon hangen.
In het midden van het zeil was een opening, waar men zijn hoofd kon doorsteken en het zeil in feite een poncho werd.
De bovenkant van deze tas was breder uitlopend en kon omgedraaid over het hoofd gedragen worden als regenkap.
Als wederdienstnemer in 78 werd het zeil nog enkel gegeven als grondzeil, dat kon dan gebruikt worden bij het toen nog vrij nieuw persoonlijk half tentje.
Dit item behoorde tot de korpsuitrusting en moest dus bij de afzwaai terug ingeleverd worden.
Een vraag die ik mijzelf hierbij stel:
Waarom werden in sommige exemplaren het persoonlijk stamnummer van de militair gedrukt wanneer ze niet persoonlijk werden toebedeeld?
Het lijkt mij dat ze alleszins niet werden bijgehouden in de kazernekasten en rekken (zie foto).
Waarom werden in sommige exemplaren het persoonlijk stamnummer van de militair gedrukt wanneer ze niet persoonlijk werden toebedeeld?
Het lijkt mij dat ze alleszins niet werden bijgehouden in de kazernekasten en rekken (zie foto).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
„Ge zult zien hoe een Belgisch officier zich aan de vijand overgeeft!”
~ Onderluitenant R. Ansquer, Hees 10 mei 1940
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
„Ge zult zien hoe een Belgisch officier zich aan de vijand overgeeft!”