Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.

Slijpen van sabels

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog
Plaats reactie
Bram1940
Beheerder

Slijpen van sabels

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Was het toegestaan dat het lemmet van de sabels voor de gidsen, de lansiers, de trein of de artillerie werden bijgeslepen? Zijn er verslagen dat dit effectief gebeurde? Eventueel na het uitbreken van WOI? Deed dit dan afbreuk aan de stevigheid van het wapen? Wat met roestgevoeligheid? Was dit togestaan door het "oorlogsrecht" etcetera? Kortom, indien er iemand iets meer kan vertellen over de gebruiken m.b.t. deze blanke wapens in het Belgisch leger, voel je vrij om te reageren.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
koen
Sponsor 2022-2023

Re: Slijpen van sabels

Bericht door koen »

Over sabels kan ik helaas niets bijdragen.

Hoewel de bajonet een steekwapen is heb ik wel enkele vermeldingen tegengekomen van het slijpen ervan, steeds op eigen initiatief, in de eerste weken van de oorlog.

Momenteel vind ik alleen volgende passage terug :

“’S anderendaags, donderdag 13/8 kwam in de namiddag de dépot van mijn regiment aan. De kommandant’s Goebel & Veynière wilden mij maar ook in den dépot storten doch ik won mijn pleit en kreeg mijne papieren. Men zei mij naar Leuven te vertrekken en daar verder bevelen te ontvangen. Vrijdags ging ik nog eerst eens tot St.Nikolaas een vaarwel zeggen bij Vader, Moeder e Zusters. (blad 14) Lijk bij mij thuis verschillige officieren e manschappen uit het congoleesch korps gelogeerd waren, was ik met luit.Ray (laatste overlevende uit de campagne antiesclavagiste) op wandel en werd bij gelegenheid aan Kolonel Chaltin voorgesteld. Ik heb te St.Niklaas ook mijne baionnette laten slijpen op eene meule electrique, zoodat ze langs beide kanten sneed als een mes.”

(Uit een onuitgegeven dagboek van Joz.J.Oelbrandt Soldaat bij het 22ste linie R. Gewond op 18 augustus 1914 en nadien invalide )
Bram1940
Beheerder

Bericht door Bram1940 »

Dag Koen,

Bedankt voor je bijdrage.

Soldaat Oelbrandt is dan verwond geraakt in de omgeving van Tienen (Sint-Margriete-Houtem ofzo)?

Groeten,
Bram
koen
Sponsor 2022-2023

Bericht door koen »

Dag Bram,

Inderdaad, gewond geraakt bij de slag te Sint-Margriete-Houtem, en nadien was de oorlog voor hem voorbij.

Groeten,

Koen
Petervan6674

Bericht door Petervan6674 »

Beste,
In bijlage de “officiële” handelingen die men met het lemmet mocht doen.
Bron: JMO 1908 Tarif des réparations aux armes blanches.
Mvg,
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”