Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
Gelieve dus na het activeren van Uw account in te loggen en Uw vragen te stellen op het forum.

belgische leeuwknopen na 1915

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.
Plaats reactie
btns

belgische leeuwknopen na 1915

Bericht door btns »

Ik heb een overzicht gemaakt van de merken op de knopen met leeuwen.
De indeling en periodes heb ik zo goed mogelijk gemaakt.
Ik heb verschillende uitspraken vernomen over de overgang van knopen met rand naar zonder rand: voor WOII en net na WOII.
Er is veel aan dit document te verbeteren, maar een eerste overzicht is beter dan geen overzicht.
Graag uw meningen, mvrgr,
legerleeuwen.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder

Re: belgische leeuwknopen na 1915

Bericht door Bram1940 »

Halo,

Wellicht kan medelid Jef u helpen.

Zie ook https://www.ablhistoryforum.be/viewtopi ... jef#p53900

Groeten,
Bram
jef
Sponsor 2022-2023

Bericht door jef »

Is een moeilijk onderwerp,want er bestaat nauwelijks informatie, je kunt het met niets vergelijken.
Alles berust op waarnemingen. Enkel wanneer er knopen gemarkeerd zijn, kun je min of meer dateren. Vele niet gemarkeerde knopen kun je dateren via het uniform waar je de knopen vond. Maar dan moet je zeker zijn dat ze later niet opgenaaid werden.
De oudste officiële richtlijnen voor knopenfabrikanten van leeuwenknopen vond ik in een staatsblad van 1920. Zie bijlage.
groeten,
Jef
staatsblad.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
btns

Bericht door btns »

Beste Jef,
Hartelijk dank voor uw bijdrage. Ik ben het met u eens dat het een heel moeilijk onderwerp is.
Militaire voorschriften zijn heel summier in het beschrijven van knopen. Dat kon, omdat er vaak een voorbeeld was gemaakt dat bij het voorschrift hoorde. Die voorbeelden zijn vaak verloren gegaan.

De mode en dus ook de militaire mode zegt: zet altijd nieuwe knopen op een oud uniform dat nog gebruikt kan worden. Die regel geldt voor de echte gebruikers van die uniformen.
Een andere groep bestaat uit verzamelaars, handelaars en hergebruikers van een uniform.
Verzamelaars en handelaars hebben uniformen verbouwd naar het verleden. Er zijn ook musea die dat gedaan hebben, omdat ze een bepaald uniform voor een tentoonstelling nodig hadden. Hergebruikers maakt het niet uit wat er op een uniform zit aan knopen.

Mijn eerste aankoop van Belgische nummerknopen (nummers 1, 2 en 3) was bij een antiekwinkeltje dat ze van schooluniformjasjes had gehaald. De jasjes had ze niet bewaard, want ze waren vergaan.
Kortgeleden zag ik een oud Nederlands militair uniform van de administratie. Er hadden tinnen knopen op moeten zitten, maar het waren chromen knopen van 50 jaar later.

mvrgr,
Gerard
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”