Belgische kogelkoppen
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Belgische kogelkoppen
Dag Forum,
Toen ik in 1974 met het leger patatten ging rapen in Voormezele, had de boer rieten manden vol patronen (o.a.) in zijn bezit.
Het waren er bijna allemaal met een scherpe punt.
Toch vertelde hij dat het merendeel door de Belgen gebruikt werd.
Mijn vraag nu,
- gebruikten Belgen patronen met spitse kop in WO1?
- zo ja vanaf wanneer?
Ik begrijp dat het dubbel is, Belgen hadden ook Franse en Britse wapens (machinegeweren).
Werd voor de Belgische Mauser 1889 tijdens WO1 gebruik gemaakt van patronen met spitse kop?
Graag jullie deskundige mening aub.
Groeten Marc
Toen ik in 1974 met het leger patatten ging rapen in Voormezele, had de boer rieten manden vol patronen (o.a.) in zijn bezit.
Het waren er bijna allemaal met een scherpe punt.
Toch vertelde hij dat het merendeel door de Belgen gebruikt werd.
Mijn vraag nu,
- gebruikten Belgen patronen met spitse kop in WO1?
- zo ja vanaf wanneer?
Ik begrijp dat het dubbel is, Belgen hadden ook Franse en Britse wapens (machinegeweren).
Werd voor de Belgische Mauser 1889 tijdens WO1 gebruik gemaakt van patronen met spitse kop?
Graag jullie deskundige mening aub.
Groeten Marc
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Re: Belgische kogelkoppen
Dag Marc,
inderdaad. Het Belgisch leger schoot ook met 7,65 mm munitie met scherpe punt, maar dan enkel met automatische wapens. De Belgische Mauser kon inderdaad ook spitse munitie afschieten maar door de vorm van de kogel had deze kogel een meer gestrekte ballistiek en moest men dan de keep-korrel verhouding wijzigen (bij vuren over een lange afstand). Er werd aangeraden om enkel patronen met ronde kop te gebruiken bij het geweer en de karabijn.
Alles is goed uitgelegd in het tweede boek van Pierre Lierneux "het Belgische leger in de grote oorlog - de reglementaire draagbare wapens".
Beste groeten.
Jan.
inderdaad. Het Belgisch leger schoot ook met 7,65 mm munitie met scherpe punt, maar dan enkel met automatische wapens. De Belgische Mauser kon inderdaad ook spitse munitie afschieten maar door de vorm van de kogel had deze kogel een meer gestrekte ballistiek en moest men dan de keep-korrel verhouding wijzigen (bij vuren over een lange afstand). Er werd aangeraden om enkel patronen met ronde kop te gebruiken bij het geweer en de karabijn.
Alles is goed uitgelegd in het tweede boek van Pierre Lierneux "het Belgische leger in de grote oorlog - de reglementaire draagbare wapens".
Beste groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Inderdaad Jan, een scherpe punt zal minder weerstand van de lucht ondervinden dan een ronde punt.
De baan van de scherpe zal strakker (rechter) zijn dan de krommere van de ronde.
Dus bijstellen richtopties.
In die zin had ik er nog niet over nagedacht.
Misschien is het gewicht ook anders, dat zou dan de baan ook nog beïnvloeden.
Moet toch eens gaan uitkijken naar die twee boeken.
Bedankt weeral voor de toelichting.
mvg Marc
De baan van de scherpe zal strakker (rechter) zijn dan de krommere van de ronde.
Dus bijstellen richtopties.
In die zin had ik er nog niet over nagedacht.
Misschien is het gewicht ook anders, dat zou dan de baan ook nog beïnvloeden.
Moet toch eens gaan uitkijken naar die twee boeken.
Bedankt weeral voor de toelichting.
mvg Marc
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Die twee boeken zijn nog te verkrijgen (bestellen ?) hoor Marc, maar ze zijn nogal prijzig ... 99 euro per stuk.
ISBN: 978-3-902526-74-8
Ik heb ze indertijd gekregen onder de Kerstboom ...
Beste groeten.
Jan.
ISBN: 978-3-902526-74-8
Ik heb ze indertijd gekregen onder de Kerstboom ...
Beste groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
- one_O_five
- Admin
De automatische wapens waren oorspronkelijk ingedeeld bij de Artillerie, ze vuurden in batterijen over langere afstand met de bedoeling een regen van kogels over naderende troepen te strooien.
Pas in de loopgravenoorlog werden ze ingezet op kortere afstand, later ook tegen luchtdoelen en als boordwapen.
Zo als al aangehaald, het is een ballistische factor.
Pas in de loopgravenoorlog werden ze ingezet op kortere afstand, later ook tegen luchtdoelen en als boordwapen.
Zo als al aangehaald, het is een ballistische factor.
Als ik het goed begrijp werd de ganse oorlog met de ronde koppen geschoten door geweer en karabijn 1889.
Werden die dan in het buitenland gemaakt? Ik kan mij voorstellen dat men zou overschakelen op munitie van de bondgenoten.
groeten Marc
Werden die dan in het buitenland gemaakt? Ik kan mij voorstellen dat men zou overschakelen op munitie van de bondgenoten.
groeten Marc