Dotatie infanteriemunitie in mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder

Dotatie infanteriemunitie in mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

In het pdf-bestand hieronder zal ik trachten een overzicht te geven van de organieke vuurkracht van een infanterieregiment in mei 1940. Als voorbeeld neem ik het 4de Jagers te Voet. Dat regiment was een regiment van eerste reserve. In principe was haar bewapening dezelfde als die vaan een actief regiment, met name het pistool GP35, het Mausergeweer model 1935 of 1936 voor de fuseliers (waar geen wapen vermeld stond in de tabellen van 1940 gepubliceerd op www.abbl1940.be, nam ik de vrijheid om er van uit te gaan dat de militair dan bewapend was met een geweer 1889 of - eerder - een karabijn model 1916), de FM30 voor de ploegen machinegeweer, de DBT voor de ploegen DBT, de Maxim voor de mitrailleurscompagnieën en de mortieren 76mm FRC (al is het momenteel nog onduidelijk of men eventueel ook oudere mortieren 76A had in plaats van 76FRC). Als antitankkanon werd het kanon van 47mm FRC gebruik. Alle draagbare bewapening was in kaliber 7,65mm. De officieren hadden hun persoonlijk wapen. Het 4de Jagers te Voet kwam in actie langs de KW-Linie en mag dan ook zo goed als volledig geacht worden op het moment van het aangaan van de strijd.

Dotatie munitie meegedragen per man. Per geweer waren er 120 patronen voorzien (tijdens de mars beperkt tot 60 patronen). De Fuselier droeg 2 patroonhouders met telkens 5 patronen in iedere munitietas (= 60 patronen), de rest werd meegedragen in de ransel (= 60 patronen). De munitie die dus niet in de patroontassen paste, werd meegedragen in de ransel.
Per karabijnen model 1916 waren 60 patronen voorzien
Per pistool 7,65 waren 21 patronen voorzien (twee laders van 7 patronen in de pistooltas en 1 lader in het pistool)
Per pistool 9mm GP35 waren er 39 patronen voorzien (twee laders van 13 patronen in een aparte patroontas en 1 lader in het pistool)
Per FM30 waren er dat 1240, verdeeld over
- de korporaal : 230 patronen (2 pakjes van 15 patronen op 3 patroonhouders (clips) voor geweer in de bovenste tasjes, 4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen, 2 laders met 20 patronen FM in de bovenste tassen van de rugzak, 4 pakjes met 20 patronen FM in de onderste tassen van de rugzak)
- de schutter 80 patronen (4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen)
-de 1e lader 240 patronen (2 pakjes van 20 patronen FM in de bovenste tasjes, 4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen, 2 laders met 20 patronen FM in de bovenste tassen van de rugzak, 4 pakjes met 20 patronen FM in de onderste tassen van de rugzak)
-de 2e lader 230 patronen (2 pakjes van 15 patronen op 3 patroonhouders (clips) voor geweer in de bovenste tasjes, 4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen, 2 laders met 20 patronen FM in de bovenste tassen van de rugzak, 4 pakjes met 20 patronen FM in de onderste tassen van de rugzak)
- de 3e lader 230 patronen (2 pakjes van 15 patronen op 3 patroonhouders (clips) voor geweer in de bovenste tasjes, 4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen, 2 laders met 20 patronen FM in de bovenste tassen van de rugzak, 4 pakjes met 20 patronen FM in de onderste tassen van de rugzak)
- de 4e lader 230 patronen (2 pakjes van 15 patronen op 3 patroonhouders (clips) voor geweer in de bovenste tasjes, 4 laders met 20 patronen FM in de onderste tassen, 2 laders met 20 patronen FM in de bovenste tassen van de rugzak, 4 pakjes met 20 patronen FM in de onderste tassen van de rugzak)

Per Mi Maxim waren een 4.000-tal patronen voorzien

De tabel geeft de bewapening per persoon weer. Indien er dus op een bepaalde regel meer dan één militair weergegeven wordt, moet dit dus bekeken worden als dezelfde bewapening per persoon (op die regel). Ik laat de staf en de buitenrangpelotons even buiten beschouwing. Hier en daar komen mijn bevindingen niet overeen met het werk van Eric Simon, gepubliceerd in het Bulletin d'Information van het CLHAM.

Indien de tabel ergens niet correct is, verneem ik graag jullie feedback (graag met bronvermelding).

De gebruikte bronnen zijn onderaan het werk vermeld.

Dotatie munitie.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder

Re: Dotatie infanteriemunitie in mei 1940

Bericht door Bram1940 »

Via Piot1940 heb ik onderstaande foto ontvangen van een gevulde patroontas die zo gevonden werd. Er zaten drie gevulde patroonhouders in in het middelste tasje. Hoewel het hier gaat om een herbruikte Duitse patroontas uit WOI, zal het gewicht van dir patroonhouders per patroontas vermoedelijk niet erg comfortabel aangevoeld hebben op de riem. Organiek was voorzien dat er slechts twee gevulde patroonhouders per tasje meegedragen werden.

FEE ex-JL (3).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder

Bericht door Bram1940 »

Walter schreef eerder over d pistolen van de (reserve-)officieren:

Om een originele bron te citeren:

In de brochure "Aanwijzigingen en Raadgevingen voor de Reserveofficieren met Betrekking tot hun Wederoproeping bij Mobilisatie" (BIOR, 1ste trim 1939), lees ik op pagina 10 dat

- reserveofficieren benoemd voor 25/3/1928 hun pistool thuis bewaren
- reserveofficieren benoemd voor 25/3/1928 hun 7.65mm pistool sinds midden-1938 kosteloos tegen een FN GP 9mm kunnen omwisselen
- reserveofficieren benoemd na 25/3/1928 een pistool bij aankomst in de eenheid zullen ontvangen

Voor de veldtocht zelf, heb ik al ettelijke getuigenissen gelezen van eenheden waar men door gebrek aan pistolen overging tot het opvorderen van elk type burgerwapen met behulp van de plaatselijke politie.

Walter
Bram1940
Beheerder

Bericht door Bram1940 »

Op pagina 16 van die Aanwijzigingen en Raadgevingen voor de Reserveofficieren met Betrekking tot hun Wederoproeping bij Mobilisatie" (BIOR, 1ste trim 1939) wordt ook verwezen naar de 7 patronen per lader die de reserve-officier ter beschikking gesteld zou worden bij zijn aankomst in de eenheid. Bijgevolg ging men ervan uit dat de officier geen FN 1910/22 had. De lader voor de 1910/22 had een grotere capaciteit...
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”