Wat vele verzamelaars van militaria natuurlijk al langer wisten is dat er behoorlijk wat wordt afgezwendeld met te koop aangeboden spullen. En door duistere lieden wordt daar blijkbaar fors aan verdiend want anders deden ze het niet. Uniformen, medailles, helmen, je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt op internetsites, verzamelaarsbeurzen of in gewone winkels te koop aangeboden. Soms echt maar soms ook namaak of deels namaak. Voorzichtigheid is daarom geboden. Ook met boeken die vermeend gesigneerd zijn door de auteur, zo heb ik ervaren.
Recent vond ik in een bookshop in Berlijn een exemplaar van de memoires van de Duitse generaal Erich Ludendorff, Meine Kriegserinnerungen 1914-1918. Eerste druk, uit 1919. Redelijk zeldzaam maar toch nog wel te vinden. En voor mij interessant want Ludendorff heeft een belangrijke rol gespeeld bij de inname van Luik in 1914.
De verkoper vroeg er 250 € voor. Dat vond ik nogal veel omdat er antiquarische boekhandels zijn waar je datzelfde boek voor minder dan 100 € kunt krijgen. Toen ik daar een opmerking over maakte, meldde de verkoper met gewichtige stem en van trots opzwellende borstkas ‘Maar dit exemplaar is nog door Ludendorff zelf gesigneerd en gedateerd!’. En hij toonde mij de bladzijde met het prijsopdrijvende fenomeen.
Op mijn vraag of er leven na de dood is, keek hij mij meewarig aan. ‘Hoe bedoelt u?’. ‘Dit boek is gesigneerd in mei 1938’ zo meldde ik in mijn beste Duits.’ Iemand moet hem dan toch op de begraafplaats van het Beierse stadje Tutzing weer even opgegraven hebben, want Herr General is in december 1937 overleden'. Zijn boze reactie (ik was opeens een Klugscheißer) was voor mij het bewijs dat hij wist dat zijn verhaal niet klopte. De handtekening was met dezelfde zwierige pen gezet. Ook nep dus. Tijd daarom voor een tactische frontverkorting. Bookshops genoeg in Berlijn, namelijk. Ook betrouwbare.
Leven na de dood?
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Leven na de dood?
Vriendelijke groet / Cordialement / Mit freundlichem Gruß
Obusje
Obusje
Re: Leven na de dood?
Tof verhaal.
En herkenbaar
mvg Marc
En herkenbaar
mvg Marc