Journalist Reservist
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Journalist Reservist
Geachte Forumleden,
Op de website van Het Laatste Nieuws is een vierdelige reeks verschenen over een 24 jarige journalist, Kasper Goosens, die een 10-daagse opleiding volgt als Reservist in ons leger. In deel twee wordt aangehaald dat pompen niet meer mag omdat het aanzien wordt als lijfstraf... Hij geeft verder aan dat hij in die 10-daagse opleiding toch afgezien heeft...
https://www.hln.be/binnenland/pompen-al ... ~aad75d30/
Ik ben mid jaren 80 binngegaan als Kandidaat Beroepsonderofficier dus ik kan mij niet uistpreken over de vorming van een toemalige dienstplichtige of reservist. Via dit bericht wou ik een nagaan, wat forumleden die zelf dienstplichtige, KRO, KROO of beroeps geweest zijn, zelf van een dergelijk artikel vinden?
Ik weet bijvoorbeeld nog als je uw lief aka uw wapen liet vallen of je wapen ergens onbewaakt achterliet dat je u wel aan een straf zoals pompen of zo kon verwachten. Chinese drill als een opdracht volgens het kader niet verliep zoals gewenst. Als men dat al als lijfstraf bestempeld..... dat vind ik het persoonlijk erg gesteld....
Op de website van Het Laatste Nieuws is een vierdelige reeks verschenen over een 24 jarige journalist, Kasper Goosens, die een 10-daagse opleiding volgt als Reservist in ons leger. In deel twee wordt aangehaald dat pompen niet meer mag omdat het aanzien wordt als lijfstraf... Hij geeft verder aan dat hij in die 10-daagse opleiding toch afgezien heeft...
https://www.hln.be/binnenland/pompen-al ... ~aad75d30/
Ik ben mid jaren 80 binngegaan als Kandidaat Beroepsonderofficier dus ik kan mij niet uistpreken over de vorming van een toemalige dienstplichtige of reservist. Via dit bericht wou ik een nagaan, wat forumleden die zelf dienstplichtige, KRO, KROO of beroeps geweest zijn, zelf van een dergelijk artikel vinden?
Ik weet bijvoorbeeld nog als je uw lief aka uw wapen liet vallen of je wapen ergens onbewaakt achterliet dat je u wel aan een straf zoals pompen of zo kon verwachten. Chinese drill als een opdracht volgens het kader niet verliep zoals gewenst. Als men dat al als lijfstraf bestempeld..... dat vind ik het persoonlijk erg gesteld....
- one_O_five
- Admin
Re: Journalist Reservist
Bladvulsel ...
Mee eens. Zomertijd bij de gazetten...
Vriendelijke groet / Cordialement / Mit freundlichem Gruß
Obusje
Obusje
Wegens geen ABO kan ik dit bladvulsel niet lezen...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Mijn website,http://www.legerdienst.be
- one_O_five
- Admin
De moeite niet om te lezen, ik moet het U niet wijsmaken maar met 10 dagen opleiding ...
Ga hier toch even op reageren.
De 10 dagen is pas de initiatie fase.
Daar leer je de basis zoals militaire waarden,ehbo,drill,omgaan met een wapen plus schietstand,...
Zijn zeer goed gevulde dagen van sochtends tot savonds na 21u les.
De 10 dagen is niet voor iedereen die werkt zo gemakelijk te regelen.
Velen hebben maar 20 dagen verlof in een jaar.
Na deze eerste 10 dagen kan je nog eens 10 dagen doen.
Daarin gaat het meer over tactiek,bivak,stelling,...
Ook moet je nog je stage bij de eenheid doen en erna een evaluatie periode.
Na dit alles moet je zoals iedere andere militair ook slagen voor je sporttest.
Het artikel valt nog mee maar de titels zijn op zijn HLN .
Sensatie...
De 10 dagen is pas de initiatie fase.
Daar leer je de basis zoals militaire waarden,ehbo,drill,omgaan met een wapen plus schietstand,...
Zijn zeer goed gevulde dagen van sochtends tot savonds na 21u les.
De 10 dagen is niet voor iedereen die werkt zo gemakelijk te regelen.
Velen hebben maar 20 dagen verlof in een jaar.
Na deze eerste 10 dagen kan je nog eens 10 dagen doen.
Daarin gaat het meer over tactiek,bivak,stelling,...
Ook moet je nog je stage bij de eenheid doen en erna een evaluatie periode.
Na dit alles moet je zoals iedere andere militair ook slagen voor je sporttest.
Het artikel valt nog mee maar de titels zijn op zijn HLN .
Sensatie...
En chinese drill,pompen,... gebeurt nog steeds. Ook bij de reserve.
Alleen doet (iemand van) het kader ook mee.
Alleen doet (iemand van) het kader ook mee.
Weer wat wijzer.
- one_O_five
- Admin
Inderdaad is het woord initiatie het juiste.
En ook wel juist opgemerkt dat de reservist die in zijn eigen tijd doet, vroeger ''in onze tijd" was de basisopleiding van een dienstplichtige vier weken, voor een beroeps soldaat zes weken.
Daarna kwam nog een aantal weken opleiding in de verschillende wapenscholen gevolgd door dienst in de verschillende wapens.
Alles bij elkaar genomen was de reservist van vroeger een opgeleide militair die minstens acht maanden diende.
Met enkel een korte basisopleiding is men in een oorlog eens aan het front kansloos.
Als de politieke wil ontbreekt om de dienstplicht te her activeren ofwel reservisten tijdens hun opleiding en oefeningen een vorm van betaald verlof te geven ...
En ook wel juist opgemerkt dat de reservist die in zijn eigen tijd doet, vroeger ''in onze tijd" was de basisopleiding van een dienstplichtige vier weken, voor een beroeps soldaat zes weken.
Daarna kwam nog een aantal weken opleiding in de verschillende wapenscholen gevolgd door dienst in de verschillende wapens.
Alles bij elkaar genomen was de reservist van vroeger een opgeleide militair die minstens acht maanden diende.
Met enkel een korte basisopleiding is men in een oorlog eens aan het front kansloos.
Als de politieke wil ontbreekt om de dienstplicht te her activeren ofwel reservisten tijdens hun opleiding en oefeningen een vorm van betaald verlof te geven ...
Ook dat de meeste reservisten voor ondersteunde functies zijn.
Zoals instructeurs,provincie kommando ondersteunen,cybersecurity,...
Allemaal takken waar expertise van uit de prive een grote meerwaarde heeft.
Dus volgends mij alleen maar een grote meerwaarde voor defensie.
En de'nieuwe' reserve (mensen zonder voorgaande legerdienst) zijn ook nog enorm gemotiveerd.
Anders doe je dit niet extra op je dagdagelijkse job.
Zoals instructeurs,provincie kommando ondersteunen,cybersecurity,...
Allemaal takken waar expertise van uit de prive een grote meerwaarde heeft.
Dus volgends mij alleen maar een grote meerwaarde voor defensie.
En de'nieuwe' reserve (mensen zonder voorgaande legerdienst) zijn ook nog enorm gemotiveerd.
Anders doe je dit niet extra op je dagdagelijkse job.
Mij mogen ze bellen voor reserve geen probleem
Meld je bij een rekruterings centrum(brugge,gent,...) en zij kunnen je zeker verder helpen .
Bij vragen stuur me maar een bericht.
Bij vragen stuur me maar een bericht.