Ippon Seoi Nage

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Ippon Seoi Nage

Bericht door HKBA44 »

Tijdens mijn opleiding bij de zeemacht kreeg je eerst een algemene wapentraining. Op een dag ,het had wat gevrozen, maar er lag nog genoeg slijk om een irritante KRO te plezieren ,liet hij ons door die bagger kruipen springen etc. met bepakking en geweer. Na een tijd moesten de rugzakken af en mochten we wat drill met het geweer doen . Op een bepaald ogenblik moesten we in een halve cirkel gaan staan en nam hij mij als Chinese vrijwilliger uit de groep. Ik wist absoluut niet wat er ging komen , maar hij nam zijn geweer en zwaaide de kolf naar mij toe... en tegelijk zei hij wat zou je doen als je....Bam één seconde later lag hij op zijn rug te kronkelen terwijl mijn één knie op zijn borst drukte en de andere zijn hoofd naar beneden drukte en mijn linkerarm zijn arm klem zette... een tel later zag ik nog witter dan hem met het idee wat heb ik hier gedaan. Ze hebben die KRO moeten afvoeren naar de infirmerie omdat hij op een ijsplek was terecht gekomen . Gelukkig voor mij had een eerste meester chef van de marine- fusseliers dit zien gebeuren en kreeg ik geen straf maar een complement, hij mocht die KRO ook niet :) De reden van mijn directe actie was (ik wist totaal niet wat er ging gebeuren) maar ik had net mijn éérste dan graad in Ju-Jitsu behaald en stond nog zo scherp dat ik direct reageerde met een ippon seoi nage . Later toen ik 3 maanden in de Nederlandse marine basis lag, heb ik daar ontzettend veel getraind ,plezier en vrienden gemaakt met de Nederlandse mariniers en commando's in hun plaatselijke Dojo. Van die KRO heb ik nooit nog iets van gehoord
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Ippon Seoi Nage

Bericht door Obusje »

Prachtige stunt, HKBA44. Mijn complimenten!
Die KRO heeft die dag hopelijk een wijze militaire les geleerd: onderschat nooit je tegenstander.
Van judo en een ippon-nog-wat heb ik helaas geen verstand. Van mij had je zo'n treiterkop ook
een mep mogen geven met een krik van Toyota :mrgreen: .
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”