Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkochten

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkochten

Bericht door Exjager »

De federale regering gaat morgen normaal een nieuw pakket militaire steun aan Oekraïne goedkeuren, maar tanks zullen daar niet bij zijn. Ons land deed onze laatste tanks vele jaren terug van de hand en wil die nu terugkopen. De hoge prijs blijft een obstakel. "Ze vragen tot 500.000 euro voor een tank die we verkochten aan 15.000 euro", zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) in "Terzake".

Lees meer op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/26/tanks-dedonder/
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door Obusje »

Los van het vooral politieke gezever over aan- en verkoopprijzen, Oekraine mag blij zijn
dat het deze partij Leopard 1 niet in de maag gesplitst krijgt. Naar de technische stand van
heden totaal verouderd. Opnieuw rijklaar (laten) maken en moderniseren kost onze staat
(of Oekraine) een fortuin. Ik reed al in zo'n kolos toen ik nog piepjong en fit was. En dat is
beide geschiedenis.
Laat die Doornikse ondernemer ze, met exportvergunning, maar verkopen aan bananen-
republieken voor hun operette-legers. Voor ondersteuning van een staatsgreep voldoen ze
nog wel.
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door Exjager »

Vraag me toch ook af wat de toestand van deze voertuigen is, en de kost om ze rijdensklaar te maken. Dan hebben we het nog niet over het feit of deze anno 2023 nog voldoen aan de gestelde eisen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door Exjager »

Eigenaar Belgische Leopard-tanks: 'Ik ben geen schroothandelaar, dit is een serieuze business'

Ons land overwoog een rits Leopard 1-tanks, die jaren geleden openbaar verkocht werden, terug te kopen. Eigenaar Freddy Versluys hekelt de stemmingmakerij. 'Voor 15.000 euro gekocht en voor een half miljoen verkopen? Echt niet. Dit is een risicovolle business', zegt de CEO van het Oost-Vlaamse OIP.

De federale regering stuurt voor 94 miljoen euro aan militair materiaal naar Oekraïne. Belgische tanks horen daar niet bij, want ons leger heeft die simpelweg niet meer. In 1994 begon Defensie de tanks geleidelijk uit te faseren, omdat die niet meer in de militaire strategie van ons land pasten. België ging van 334 naar nul exemplaren.

In 2014 werden de laatste Leopard 1-tanks, onder toenmalig minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V), via een openbare aanbesteding verkocht. Het Henegouwse OIP Land Systems kwam toen als beste bieder uit de bus. Volgens huidig minister Ludivine Dedonder (PS) heeft Defensie de mogelijkheid onderzocht die terug te kopen, maar de prijs is een obstakel. 'Ze vragen tot 500.000 euro voor een tank die we verkochten voor 15.000 euro. En ze zijn nog altijd in dezelfde slechte staat als toen', zei ze in een interview met VRT NWS.

'Je reinste onzin. De minister is niet goed gebrieft. We hebben een faire prijs betaald voor die tanks', reageert CEO Freddy Versluys, die de bedragen niet wil bevestigen. Hij geeft wel toe dat de voertuigen onaangeroerd staan in een anonieme loods in Doornik. 'We kopen die dingen, zetten ze aan de kant en doen er niets mee tot een potentiële klant zich aandient. Zo werken we. Dat zijn risicoaankopen, maar voor ons zit daar een businessmodel in.'

Het bedrijf van Versluys bezit zo'n 400 militaire voertuigen, waarvan 50 Leopards. In 2021 was OIP Land Systems, een dochterbedrijf van de Oost-Vlaamse nachtkijkerproducent OIP, goed voor een omzet van net geen 3 miljoen euro. De volledige groep, die deel uitmaakt van de Israëlische multinational Elbit, draaide het afgelopen jaar een omzet van 65 miljoen euro. 'De voertuigenbusiness brengt soms niets op, andere jaren een paar miljoen. Het is allemaal afhankelijk van de opportuniteiten die zich aandienen.'

Vorig jaar verkocht OIP 46 voertuigen aan het Verenigd Koninkrijk. 'We zijn met een team van 20 mensen bezig geweest om die operationeel te krijgen. Twee maanden lang, dag en nacht, ook tijdens het weekend. Die voertuigen gaan hier buiten met nieuwe radio's en antennes. Ze zijn operationeel, ze werken. Dit is geen schroothandel', zegt Versluys, die betreurt dat zijn bedrijf in een slecht daglicht staat. 'Ik krijg elke dag haatmails. Ik ben dat beu.'
Volgens Versluys, die negen jaar bij het Belgisch leger gewerkt heeft, is het geen sinecure om de Leopard 1-tanks weer operationeel te krijgen. 'Alles hangt af van de staat van de tanks. Ik kan ze relatief snel operationeel maken, met de nadruk op relatief. Als de vuurleidingssystemen nog werken, spreken we over enkele maanden. Als die vervangen moeten worden, dan duurt het zeker een jaar', zegt hij. 'Om te weten of alles nog werkt, moet ik er eerst een team opzetten.'

Dat gebeurt pas bij concrete interesse. Met de Belgische regering lopen momenteel geen onderhandelingen, klinkt het. 'De tanks blijven gewoon in de loods staan. Om ze te verkopen, hebben we nog het fiat van de Duitsers nodig. Zowel de Waalse als de Duitse regering moet een exportvergunning verlenen.

Meer op https://www.tijd.be/ondernemen/defensie ... 43315.html
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door wolf »

ik ken niks van tanks maar denk dat die Leopards toch een stuk recenter en beter zijn dan die stokoude Russische T62 tanks.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door one_O_five »

De meeste tanks daar in Gebruik zijn T72 en latere upgrades, een paar T80 ook al gezien maar geen T62 tot nu toe in beeld gehad, verder @s! artillerie en voornamelijk infanterie voertuigen BMP II en varianten.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Ons land wil verkochte tanks terugkopen, maar valt over hoge prijs: "Ze vragen 500.000 euro voor tank die we verkoch

Bericht door Exjager »

Te duur voor België: anonieme koper stuurt ‘Belgische’ Leopard 1-tanks naar Oekraïense front

De eerste Belgische Leopard 1-tanks zijn maandag vertrokken naar Oekraïne. Dat schrijft ‘Business AM’. Opmerkelijk: het is niet België die de tanks naar het front stuurt, maar een ander land.

Aan het Oekraïense front zullen binnenkort Belgische Leopard 1-tanks rondrijden, al is dat niet te danken aan België. Een ander land kocht ze bij OIP Land Systems in Doornik, een bedrijf dat de tanks opkocht en restaureerde. De eerste exemplaren zijn nu via Duitsland onderweg naar Oekraïne.

Het is onduidelijk welk land ze kocht. Enkel Duitsland, Denemarken en Nederland maakten een paar maanden geleden bekend dat ze tanks zouden opkopen bij de industrie en doneren aan Oekraïne.

Meer op https://www.hln.be/buitenland/te-duur-v ... ~aa50d03d/

Lees ook op https://businessam.be/belgische-leopard ... -regering/
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re:

Bericht door Obusje »

Welk land de 50 stokoude Doornikse Leopards heeft opgekocht is nog niet bekend geworden.
Maar dat zal slechts een kwestie van tijd zijn. Misschien dat ze het in Moskou al weten.

De Duitse tv-zender ZDF meldde vandaag dat de tanks eerst naar oorspronkelijke producent
Rheinmetall terug gaan voor modernisering. Van de 50 worden er te zijner tijd circa 30 aan
Oekraine geleverd. Het restant is in te slechte staat en wordt voor onderdelen gesloopt.
De modernisering wordt volgens het ZDF door de Duitse Bondsregering betaald.

Meer info op:
https://www.zdf.de/nachrichten/wirtscha ... d-100.html
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”