AMX-13 mod.56

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

AMX-13 mod.56

Bericht door ABL »

De AMX-13 mod. 56 is van Franse makelij en werd vanaf 1956 gebouwd. De Landmacht gebruikte in totaal 555 AMX-13, waarvan er 523 in België
werden vervaardigd door de C.F.C. van Familleureux.
Er waren 5 verschillende versies :
+ troepentransport (305 exem.)
+ commandopost (72 exem.)
+ 81 mm mortierdrager (90 exem.)
+ cargo (58 exem.)
+ ENTAC telegeleide antitank lanceerder (30 exem.)
De Belgische versie van de troepentransporter was bewapend met een Browning .30 machinegeweer (7,62 mm) in een CALF 38 koepel.
De bemanning bestond uit 2 leden (chauffeur en boordcommandant) + 12 infanteristen.
Vanaf 1962 werden geleidelijk 6 gepanstserde infanteriebataljons van het 1 (BE) korps ermee uitgerust.
Vanaf 1983 en tot 1988 werden de AMX-13 vervangen door de M113A1 en AIFV’s.
De AMX-13 had een gewicht van 13 ton en een maximum snelheid van 60 km/u. Max afstand 350 km.

info uit : Tank en pantservoertuigen 1946-1996 van John Pacco.

Heeft er iemand een idee van de dikte van de pantsering van deze wagens?
Met 12 infanteristen kan daar achteraan tot ook niet veel plaats geweest......
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door one_O_five »

Iets meer inlichtingen vind U [link2]Hier,http://nl.milpedia.org/wiki/AMX-13_VTT[/link2]

Weinig plaats er in is zacht uitgedrukt, de infanteristen moesten er hun materiall en bewapening ook nog in weten te krijgen.
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door ABL »

daarom dat de M113A1 en de AIFV achteraan die authomatische open gaande/sluitende klep hebben

kwestie van die bende een beetje te kunnen 'aandrukken'

Gr/ABL
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door one_O_five »

En de sectiecommandant dan maar "pressen" roepen zeker :lol:

Even terug normaal doen, de reden van die klep is dat men dan veel sneller kan uitstijgen dan door gewone deuren, ook kan men dan veel sneller de sectie rond het voertuig verspreiden vermits de schutters niet eerst rond die openstaande deuren moeten lopen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door georges-cdl »

Ook een mooi voertuig, de AMX-13... heb nostalgie van die kisten !

Bestaat de AMX-13 in schaalmodel ?
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door ABL »

klein foto overzicht


Afbeelding

exemplaar getrokken in de VASCH Brasschaat nabij het artillerie museum

Afbeelding

dit rijdend exemplaar werd getrokken te Kapellen bij de reserve van het tank museum

Afbeelding

deze gevonden in Leopoldsburg

Afbeelding

zelfde voertuig, nu rechterzijde

Afbeelding

detail foto van de koepel met .30 mitrallieur

Afbeelding

getrokken op de koer va het Tank Museum te Brussel
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door one_O_five »

Afbeelding

De AMX 13 in het MKOK museum te Leopoldsburg
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door georges-cdl »

Nog andere plekken in België waar AMX-13's te zien zijn ?
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door ABL »

heb eens rondgekeken op google

blijkbaar staat er ook nog eentje in fort Eben-Email
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door georges-cdl »

Eben-Email
Excellent... modern times, insn'it ! ! ! !
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door bcordens »

ABL schreef:heb eens rondgekeken op google

blijkbaar staat er ook nog eentje in fort Eben-Email
Deze staat er niet meer. Er stonden ook 2 Walker Bulldog tanks, hiervan staat er vandaag de dag nog één. Wat er precies mee gebeurd is weet ik niet, ze zouden betrokken zijn in een ruil tussen een verzamelaar en het Belgisch leger (Legermuseum? Tankmuseum? Ik weet het niet).
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door one_O_five »

Waar de AMX nu is weet ik niet, vorige week heb ik wel gemerkt dat hij niet meer voor de poort stond.
Betreffende de twee Walker Buldog's, die staan, of stonden er maar geparkeerd door het Tankmuseum, het zijn ruilobjecten, en voor zo ver ik weet was er een ruiloperatie aan de gang.
Gebruikersavatar
Tabora
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 okt 2011 17:37

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door Tabora »

022.jpg
Het was inderdaad krap in de AMX in vergelijking met de M75. De twee achterbanken waren goede slaapplaatsen op bivak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles over het 14de linie regiment, Alles over de veldtocht van Luik tot aan de Ijzer 08/1914 - 11/1914
grumpy
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:09

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door grumpy »

Hallo,

In 1967 hebben wij N.A.T.O-maneuvers gedaan in Duitsland met AMX 13 ENTAC. Wij waren met een bemanning van 3 personen per AMX, plus Willy jeeps die uitgerust waren met een lanceerafuit ENTAC missile. Veel plaats was er niet in een AMX door al het matriaal dat je moest mee nemen: de telegeleide raketten, de lanceerafuit en je eigen materiaal. Wij hadden vier AMX 4 Willy jeeps ENTAC. Ik heb mij al eens afgevraagd wat er met de 7de cie Anti-tank is gebeurd? Ik heb al eens op het internet gezocht, maar ik vind er niets meer van terug. Weten jullie misschien iets hierover?

Groetjes, Jean.
Diabolo
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 nov 2012 20:02

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door Diabolo »

Makkers,die AMX is zowat de grootste brol waar ik mee gereden heb.Dat viel op alle mogelijke ogenblikken in panne.
Bij de mijne was het gaspedaal en systeem nog niet aangepast, moest dorie oppassen dat de motor niet op hol sloeg.
Dan "vloog" het karreke snel naar 100 per uur met alle resultaten,uitlaat uit elkaar,die spuwde dan op de flank de hete gassen op de voorraad brandstof.Hermaakte eens gewoonweg een stick aan de voet,met een paperclip,kon anders niet meer draaien.De fuseliers vanachter,werden tot moes gedumpt indien je niet in zeer hoge toeren ging,om naar beneden te schakelen,was een snok van jewelste,met alle gevloek langs achter.Olie zuipen evenveel als brandstof.
Verwarming,vergeet het,er zijn er "gestikt" en gered,dat ging op de brandstof.Op parades speelden we wel eens,gas terugnemen,dan opeens volle power,met als gevolg,een knal van Spich tot Keulen. :lol: :lol:

Dat noemden we dan SOXM...Aanval van de Russen,wahahahahaaa
grumpy
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2012 22:09

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door grumpy »

Hallo Dune65.

Dank U wel voor de informatie over wat er gebeurd is met de andere Anti-Tank Compagnies.

Groetjes, Jean
waverider
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2023 17:34

Re: AMX-13 mod.56

Bericht door waverider »

Ik ben van september 1973 tot juni 74 bij de 1e Cyclisten geweest als AMX chauffeur. Eerste een week naar Turnhout, dan naar Spich, In december naar Stockem voor een opleiding AMX. Daar reden toen ook CVRT's, dat zag er wel beter uit, helaas voorbehouden aan de beroeps. Terug in Spich kregen we een AMX toegewezen, vies, vuil en halfvol water. Eerst maar poetsen dan. Heb eens met mijn vinger tussen de scharen van de bestuurdersstoel gezeten, blij dat ik ze allemaal nog heb. Starten met de hydraulische starter was onbegonnen werk als je nog een arm wou houden. Afslepen naar de garage en wat opfrissen (nieuwe batterij veronderstel ik, wij miliciens mochten daar niet veel over weten). Nadien reed die van mij wel redelijk. Ik kan niet vergelijken, heb alleen maar met een AMX gereden maar er was toch veel beter en vooral betrouwbaarder: de Full Track, de CVRT en de Leopard natuurlijk. Op manoeuver heb ik eens daarin mogen zitten, een wereld van verschil.
De rupsbanden versleten ook wel snel, veel werk om daar een schakel uit te halen. We vertrokken eens naar Elsenborn, eerst naar de trein natuurlijk, 3 AMX-en geraakten de parking niet af. Op een NBC oefening natgespoten in mijn cabine, periscopen heb ik maar 1 keer vanop afstand mogen zien en 's nachts was het daar wel koud. Later, op een holle weg naar beneden kwam een loopwiel voorbij, lager warmgelopen en gebroken, nochtans dikwijls gesmeerd en gevoeld of ze warm stonden. Paar maanden later de aandrijving van de grote ventilator gebroken, afslepen dus.
De AMX had een benzinemotor en twee aluminium brandstoftanks van 160 liter ( denk ik), verbruikte toch redelijk wat, minstens 50 liter op terrein, op de weg wat minder. Heb er toch veel kilometers mee afgelegd, op terrein niet zo veel, dat was voor mij al niet erg comfortabel en voor de bemanning nog veel minder. Dan reed je 30 km op de tanktrack en kwamen de Leopards voorbijgevlogen. Later veel scholing gegeven, vooral op de baan want voor een aantal kilometers kregen we een extra dag verlof. Het leger was een ervaring, wel tijdverlies maar we hebben ons goed geamuseerd. Maar met zo een leger zou ik toch liever niet naar de oorlog gaan (chance dat er toen geen was in de omgeving) :) .
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”