poupouleke

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

poupouleke

Bericht door tsjokke »

Er zijn zo van die dingen die altijd door je hoofd blijven spoken.
Vroeger in onze geliefde “ tiende provincie” werden de dagervaringen ‘s avonds altijd in de bar besproken.De bar was onze huiskamer.Er was geen TV, enkel een tapkraan.
Na “enkele” biertjes voelde mijn maat uit Tongeren (helaas overleden)vaak behoefte om zijn tevredenheid met het leven uitbundig te uiten met een meeslepend liedje.
Het was meestal de Tongerse versie van “viens poupoule” van Mayol anno 1932
het was enkel het (gedeeltelijke) Tongerse refrein van de song in kwestie dat hij nog kende:

Origineel refrein: Viens poupoule, viens poupoule, viens ! Quand j'entends des chansons ça m'rend tout polisson Ah ! viens poupoule, viens poupoule, viens ! Souviens-toi qu'c'est comm'ça que j'suis dev'nu toi.
De Tongerse versie van dit refrein dat hij altijd zong was:

Viens poupouleke ,viens poupouleke viens
Vè goan de jèker aaf
Vè goan de jèker aaf………ha poupouleke!…
(De Jeker is een riviertje dat door Tongeren stroomt)

En dan stopte het!
Op onze vraag hoe het dan verder ging moest hij het antwoord schuldig blijven.
Later gaf hij meer informatie.
Tja,dat was het slaapliedje dat mijn oma vroeger altijd voor mij zong. Na die eerste regels ben ik waarschijnlijk altijd al in slaap gevallen.
Jaja repliceerde dan iemand: Ze zal uwen tutter diep in de jenever gedoopt hebben zo te zien aan uw altijd rode neus.
Is er onverhoopt iemand uit het Tongerse die de tekst van dit plaatselijke slaapliedje ook kent,het onthouden heeft en het niet door ongewilde jeneverdampen vergeten heeft?

Het origineel :https://www.youtube.com/watch?v=Epkt9SmqSqo
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”