Dateren kentekens

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
degens
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 nov 2018 11:00

Dateren kentekens

Bericht door degens »

Hoi allemaal,

Ik heb enkele kentekens waarvan ik het meeste weet of achterhaald heb. (maar extra info is steeds welkom:))

Maar het moeilijke zit het in het dateren van deze kentekens. Ik schat dat de meeste post 45' zijn. Maar ik denk dat er toch een paar zijn die misschien wel ouder zijn.

Iemand een idee welke pré 1945 zijn en eventueel er een meer specifieke periode op kan plakken?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Dateren kentekens

Bericht door jef »

Wat de gekruiste zwaarden betreft: zijn lintattributen van ofwel Leopoldsorde/Leopold II orde /Kroonorde om Oud-Strijders te bedanken voor bewezen diensten tijdens WOI. Ingesteld bij KB van 14/02/1939. Voor het verkrijgen van een nationale orde met zwaarden moest de oudstrijder een optelson maken van hun oorlogstitels. Zie o.a. https://servio-belgium.be/nl/verenigingen/81-frcg-kvrz.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: Dateren kentekens

Bericht door ABLcollector50s60s »

De kentekens kan je in de periode jaren 50-80 plaatsen. Het is moeilijk om specifiek de jaren te zeggen, maar je hebt wel een paar 'vuistregels'.

Degene met oogjes zijn meer in de periode jaren 50-60 te plaatsen terwijl degen pinnetjes jaren 60 en later. Degene met een vlakke achterkant (ik denk dat dat puur koper/brons is) zijn dan meer jaren 50 terwijl de exemplaren met holle achterkant dan later zijn en bestaan uit een legering van metalen.

Als je je echt in de kentekens wilt verdiepen raad ik je de Catalogus van Mutskentekens aan, gemaakt door een forumlid. Deze is te vinden in deze topic: viewtopic.php?f=62&t=7045&p=50883&hilit ... ens#p50883

Veel succes met de zoektocht!
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
degens
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 nov 2018 11:00

Re: Dateren kentekens

Bericht door degens »

Hoi,

Alvast bedankt beide voor de informatie!

Heb zelf wat verder onderzocht, mede met de informatie door jullie gegeven, en het zullen idd enkele jaren 50/60 zijn en de rest zal wat jonger zijn. Je merkt soms goed het kwaliteitverschil..

Bedankt nogmaals voor jullie tijd!

Grts
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”