firefighter ... dit is wel de "MI 6" van het Belgisch leger hé ... de militaire veiligheid.
Zeeeer geheim .. en inderdaad bijna niets over te vinden. Zo hoort het ook vind ik.
"We" mogen niet alles weten ...
Ik heb wel een vriend die er nog werkt alhoewel hij ook niet veel lost. Altijd maar afwijkende antwoorden op vragen ...
Ik stel hem ook geen "ambetante" vragen. Als ex-rijkswachter respecteer ik ieders job. Wij "mochten" ook niet alles vertellen toen ik nog in dienst was.
Veel succes in je speurtocht.
Mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Na de opleiding KROO MP (6 maand is Arlon-Callemyn) werd één van onze kamer aangewezen voor de Militaire Veiligheid, terwijl wij onze garnizoen waar we naartoe zouden geen, toegewezen kregen. Hebben er nooit meer iets van gehoord.
Er heeft onlangs een service dress ervan te koop gestaan uit de jaren 80. Had groene kraagspiegels met een zwart/donkergroen bliesje met daarop een dolkmet aan weerzijde drie bliksemschichten.
Er was wel iets als de ESR. Die zorgden voor de veiligheid in de BSD. Je kan er een stuk over lezen in het boek "wij BSD'ers" van Jan Brackx
En zoals Jan zegt, soms hoeven wij ook niet alles weten
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Hier een afbeelding van hun muts- en epaulettekenteken.
Ik heb het echte kenteken ook liggen. Ik heb ook nog een schildje maar ik moet dit even opzoeken.
Volgt zeker nog.
grt
Jan
Mil veiligheid.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Hier het schild SGRS (Service Général du Renseignement et de la Sécurité) of ADIV (Algemene Dienst Inlichting en Veiligheid), het hedendaagse voortvloeisel uit CInt.
Ook het kenteken. Dit bestaat in messing en wit metaal, gedragen op de muts (zonder schildje) en op de epauletten.
mvg
Jan
Herschaalde kopie van DSCN0416.jpg
Herschaalde kopie van DSCN0417.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk een kaki baret.
In vind ook niet wanneer CInt (contre intelligence - contra spionage) overgegaan is in ADIV/SGRS.
In de catalogus van Valère Wyckaert (Belgische kentekens 1945 - 1990) staat het kenteken hierboven getoond (zwaard en bliksems) voor CInt.
mvg
Jan
firefighter schreef: ↑19 apr 2021 13:17
Super al die reactie hier.
Het mutskenteken, op welk kleur baret werd dit gedragen?
Groetjes Didier
De muts was in principe deze van de laatste eenheid.
Een, spijtig genoeg reeds overleden, collega is destijds naar de CInt overgegaan komende van 2 JP, Hij droeg het kenteken van CInt, voor zover ze in militaire kledij waren want ze droegen burger kledij, op zijn zwarte muts met groen schildje.
In dienst in burger maar wel gewapend.
Toen ik nog dienst deed in de Rijkswacht in de '80 - '90 jaren, werkten we samen op niveau District met "SGR/SDRA". Zo was de naam van deze dienst. De militaire veiligheids- en inlichtingsdienst. Ik denk dat ADIV in het leven geroepen werd begin deze eeuw, toen bij de politiehervorming veel veranderde van naam.
mvg
Jan
Ik heb hem daar ook gezien. Stond ook op 2dehands dacht ik voor een 60 euro... Het is alleszins een prachtstuk! De borstzakhanger valt mij wel op. Iemand een idee naar de eenheid?
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Groetjes Didier
Een, spijtig genoeg reeds overleden, collega is destijds naar de CInt overgegaan komende van 2 JP, Hij droeg het kenteken van CInt, voor zover ze in militaire kledij waren want ze droegen burger kledij, op zijn zwarte muts met groen schildje.
Groetjes Didier
W.
2 JP is toch zwart met geel schildje?
mvg
Bertie
Inderdaad, maar hier ging het bij de MilitaireVeiligheid had een eigen mutskenteken. Enkel de muts van de vorige eenheid(zwart, kaki,...) werd behouden.
W.