Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog deed de nood aan een Marine zich weer gevoelen. Met stukjes en brokjes ging men over tot de oprichting ervan. Zo werd naar aanleiding van het losbreken van de onbeperkte Duitse onderzeebotenoorlog, die zware verliezen toebracht aan de Geallieerden in 1917 besloten tot de oprichting van een bemanningsdepot te Calais op 5 mei 1917. Dit Depot moest een Staf omvatten samen met 2 compagnies zeelui en 1 peloton marineartillerie (400 man).
Het Belgische leger trekt beroepszeelui terug van het front en hergroepeert hen in het depot. Ze maken eerst deel uit van de bemanningen van het 6de Franse Mijnveegsmaldeel, gebaseerd in Calais. Daarnaast leveren ze ook de ploegen die de artilleriestukken bemannen aan boord van onze handelsschepen.
In totaal sterven 284 officieren & manschappen tijdens de Eerste Wereldoorlog, 160 anderen werden als vermist opgegeven.
Na de oorlog werd dit Depot gekazerneerd te Oostende in het Leopoldsfort. Het Korps der Zeelieden en Torpedisten, zoals het genoemd werd na 18 december 1918, ontvangt 11 torpedoboten en 26 mijnenvegers, die in Brugge hun ligplaats krijgen. Bovendien doet de ‘Entrecasteaux’, een Franse kruiser, er dienst als vlottende basis. Bovendien werd beroep gedaan op het Depot om toezicht te houden op de Rijn en dit vanaf Keulen tot de Nederlandse grens; hiertoe werd de Rijnflottielje opgericht.
JMO 1917 tome II blz 341-350
Dêpôt des Equipages
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Dêpôt des Equipages
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Re: Dêpôt des Equipages
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Re: Dêpôt des Equipages
Wat voorgeschiedenis:
Hoewel België in 1831 een Zeemacht oprichtte om hoofd te bieden aan de Nederlandse blokkade van Antwerpen werd deze in 1862 vervangen door een staatsmarine. Deze zorgde voornamelijk voor het transport van goederen en personen en had geen militaire binding meer.
De Belgische mailboten zouden vanaf 13 oktober 1914 (ontruiming van Oostende) tot einde april 1915 meermaals hun nut bewijzen in het transporteren van gewonden naar Groot-Brittannië en Frankrijk. Alleen al tijdens de slag aan de IJzer (oktober-november 1914) werden ongeveer 7.500 gewonden naar Folkestone en Cherbourg overgebracht.
Het lijstje:
“Jan Breydel”, aantal reizen: 15, aantal gewonden:5.810
“Princess Clémentine”, aantal reizen:15, aantal gewonden: 4.503
“Rapide”, aantal reizen: 8, aantal gewonden: 2.908
“Leopold II”, aantal reizen: 14, aantal gewonden: 2.780
“Marie Henriette”, aantal reizen: 2, aantal gewonden: 1.340
Een totaal van 54 reizen en samen 17.345 gewonden
Eind april 1915 werden de schepen van dit werk ontlast door de herstructurering van het spoorwegnet.
Nadat het spoorwegnet en de aan- en afvoerwegen operationeel werden, wordt de Staatsmarine aangewend voor andere doeleinden. Eerst doen zij voornamelijk het werk van de koopvaardij, de aanvoer van materiaal.
Door de strijd op de Dardanellen moeten de Britten meer schepen inzetten in het Middellandse zeegebied en ontstaat er een tekort op het Westelijk Front. De Belgische schepen worden aan de Britse Admiraliteit in bruikleen gegeven waar ze worden omgebouwd tot gewonden- en/of troepentransportschip. Vanaf september 1915 werden de Belgische mailboten aldus overgedragen naar de Britse Marine.
Tijdens hun dienst in de Royal Navy werden volgende prestaties neergezet:
Jan Breydel, in Britse dienst op 21/09/1915, aantal reizen 798, aantal gekwetsten 118.633, aantal soldaten 16.894
Stad Antwerpen, in Britse dienst op 26/09/1915, aantal reizen 431, aantal gekwetsten 124.578, aantal soldaten 41.926
Princesse Clementine, in Britse dienst op 19/11/1915, aantal reizen 344, aantal soldaten 649.533
Princesse Henriette, in Britse dienst op 26/11/1915, aantal reizen 912, aantal soldaten 849.414
Princesse Elisabeth, in Britse dienst op 04/01/1917, aantal reizen 575, aantal gekwetsten 90.676, aantal soldaten 28.254
Pieter De Coninck, in Britse dienst op 15/03/1917, aantal reizen 292, aantal gekwetsten 89.284, aantal soldaten 37.626
Ville de Liège, in Britse dienst op 21/06/1917, aantal reizen 252, aantal gekwetsten 77.194, aantal soldaten 36.365
Totaal: 3.604 reizen, 500.365 gewonden en 1.661.952 soldaten tussen de datum van hun detachering tot en met 31 december 1918!
Bron: Onze Helden Gesneuveld voor het Vaderland, René Lyr, 1926.
Hoewel België in 1831 een Zeemacht oprichtte om hoofd te bieden aan de Nederlandse blokkade van Antwerpen werd deze in 1862 vervangen door een staatsmarine. Deze zorgde voornamelijk voor het transport van goederen en personen en had geen militaire binding meer.
De Belgische mailboten zouden vanaf 13 oktober 1914 (ontruiming van Oostende) tot einde april 1915 meermaals hun nut bewijzen in het transporteren van gewonden naar Groot-Brittannië en Frankrijk. Alleen al tijdens de slag aan de IJzer (oktober-november 1914) werden ongeveer 7.500 gewonden naar Folkestone en Cherbourg overgebracht.
Het lijstje:
“Jan Breydel”, aantal reizen: 15, aantal gewonden:5.810
“Princess Clémentine”, aantal reizen:15, aantal gewonden: 4.503
“Rapide”, aantal reizen: 8, aantal gewonden: 2.908
“Leopold II”, aantal reizen: 14, aantal gewonden: 2.780
“Marie Henriette”, aantal reizen: 2, aantal gewonden: 1.340
Een totaal van 54 reizen en samen 17.345 gewonden
Eind april 1915 werden de schepen van dit werk ontlast door de herstructurering van het spoorwegnet.
Nadat het spoorwegnet en de aan- en afvoerwegen operationeel werden, wordt de Staatsmarine aangewend voor andere doeleinden. Eerst doen zij voornamelijk het werk van de koopvaardij, de aanvoer van materiaal.
Door de strijd op de Dardanellen moeten de Britten meer schepen inzetten in het Middellandse zeegebied en ontstaat er een tekort op het Westelijk Front. De Belgische schepen worden aan de Britse Admiraliteit in bruikleen gegeven waar ze worden omgebouwd tot gewonden- en/of troepentransportschip. Vanaf september 1915 werden de Belgische mailboten aldus overgedragen naar de Britse Marine.
Tijdens hun dienst in de Royal Navy werden volgende prestaties neergezet:
Jan Breydel, in Britse dienst op 21/09/1915, aantal reizen 798, aantal gekwetsten 118.633, aantal soldaten 16.894
Stad Antwerpen, in Britse dienst op 26/09/1915, aantal reizen 431, aantal gekwetsten 124.578, aantal soldaten 41.926
Princesse Clementine, in Britse dienst op 19/11/1915, aantal reizen 344, aantal soldaten 649.533
Princesse Henriette, in Britse dienst op 26/11/1915, aantal reizen 912, aantal soldaten 849.414
Princesse Elisabeth, in Britse dienst op 04/01/1917, aantal reizen 575, aantal gekwetsten 90.676, aantal soldaten 28.254
Pieter De Coninck, in Britse dienst op 15/03/1917, aantal reizen 292, aantal gekwetsten 89.284, aantal soldaten 37.626
Ville de Liège, in Britse dienst op 21/06/1917, aantal reizen 252, aantal gekwetsten 77.194, aantal soldaten 36.365
Totaal: 3.604 reizen, 500.365 gewonden en 1.661.952 soldaten tussen de datum van hun detachering tot en met 31 december 1918!
Bron: Onze Helden Gesneuveld voor het Vaderland, René Lyr, 1926.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Re: Dêpôt des Equipages
De soldaat in het midden is duidelijk een Belg maar zouden de twee naast hem tot het Dépôt des Equipages behoren.
ps. het lint op de muts is zo goed als onleesbaar
ps. het lint op de muts is zo goed als onleesbaar
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Re: Dêpôt des Equipages
Hallo,
Heeft er iemand de foto's uit JMO 1917 tome II blz 341-350 die hier destijds door Paddy geplaatst werden? Paddy zelf misschien?
Alvast bedankt.
Groeten,
Bram
Heeft er iemand de foto's uit JMO 1917 tome II blz 341-350 die hier destijds door Paddy geplaatst werden? Paddy zelf misschien?
Alvast bedankt.
Groeten,
Bram