Identificatie holsters

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

Identificatie holsters

Bericht door obersalz »

Dag heren,
Kunnen jullie mij helpen met de identificatie van deze 3 holsters aub?
Ik vermoed dat er minstens 1 niet-Belgische tussenzit.
Ik ken eigenlijk zéér weinig van holsters, daarom...
Indien mogelijk graag: Belgisch/niet-Belgisch - Rijkswacht/leger - periode

Alvast bedankt!!!
Lieven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Identificatie holsters

Bericht door Walesha »

De eerste is denk ik voor de Wembley revolver, kan zowel Brits of Belgisch zijn.
De tweede lijkt me rijkswacht voor het FN pistool, de derde heb ik nooit gezien.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

De eerste (webbing) is inderdaad voor de Enfield of Webley .38 revolver. Aan de drukknip te zien : WO II.

De volgende (lederen) zijn NIET van de Belgische Rijkswacht. De Rijkswacht gebruikte geen holsters met ophanglussen.
Mij onbekend welke het zijn.
Kunnen wel gebruikt zijn door de lokale politie van ergens in België aangezien de steden en gemeenten vrij waren in de keuze van de wapens en de holsters bestemd voor hun politiekorps. Aan de vorm en lengte te zien misschien inderdaad voor het FN pistool 1910 of 1922.


mvg

Jan
Enfield 38 revolver.jpg
Webley 38 revolver.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Identificatie holsters

Bericht door homefront »

De eerste is niet Brits, maar Canadese makelij. Maar idd voor de Webley.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

homefront schreef: 13 mei 2018 09:43 De eerste is niet Brits, maar Canadese makelij. Maar idd voor de Webley.
Waaraan zie je dat die Canadees is Brecht ? Zijn de Britse niet identiek ?
Voor Webley Mk IV en Enfield N°2 Mk I en Mk I* beide in kaliber .38

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie holsters

Bericht door nick »

N* 1 = typisch Canadese holster WO II, onmiddellijk te herkennen aan de vorm van de flap.
N° 2 & 3 = modellen in gebruik bij de Belgische politie voor de FN Mdle 1922, Rogos = gekende fabrikant.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

Na een beetje opzoekingswerk het correcte antwoord gevonden in "Weapons of the WW II Tommy" door David B. Gordon :


Holsters1.jpg
Dus jouw exemplaar is bestemd voor de Britse revolver Webley N° 1 - Mk V en Mk VI in het kaliber .455 Webley. Dus niet "typisch Canadees"....
De webbing voor de Britse (Gemenebest) Troepen was in ieder gemenebestland waar ze geproduceerd werden tijdens de oorlog, gestandaardiseerd en was dus overal gelijk, buiten de bestempeling ervan die in ieder land van productie verschilde (G Brittannië - Australië - India - Nieuw Zeeland - Canada ...). De gebruikte webbing kon ook in kleur verschillen naargelang het land waar het gefabriceerd werd.

Ter vergelijking nog een beeld van alle holsters in gebruik tijdens WO II bij de Tommies.
Holsters2.jpg

Met vele groeten

Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie holsters

Bericht door nick »

Iets bijgeleerd... Ik dien wel te zeggen dat ik nog nooit de 'Canadese' holster gezien heb met een gewone broad arrow, altijd C & broad arrow.
Vandaar waarschijnlijk de verwarring.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Identificatie holsters

Bericht door homefront »

In het boek 'Le soldat Canadien de la liberation', staat dit ook gewoon vermeld als Canadese productie.

Wat wel zeker klopt: Ze zijn iets groter omdat de Canadezen vaak de S&W revolver en de oudere Webley (beiden .455) gebruikten. Toch werd ook de .380 Webley gebruikt in deze holster. Al deze holsters die ik ooit zag hebben de Canadese broad arrow.

De Canadese productie, begonnen in 1940, onderscheidt zich van de Britse in kleur en afwerking. Sommige stukken kregen een verstevigde rand, dat is zo bij de holster, getten en schophouder. Deze items werden niet geleverd aan Britten. De Canadese webbing werd enkel aan Canadese troepen geleverd. Er werd ook Britse webbing aan Canadezen geleverd, wegens tekort, omgekeerd niet.

Soms probeerden Britten wel aan Canadese uitrusting of uniformen te geraken, gewoon omdat de kwaliteit beter was. Maar dat waren individuele acties.

Ik heb nog nooit een foto gezien van een Brit met dit type holster, vandaar dat ik dit nog steeds benoem als 'Canadese holster'.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
geert45
Sponsor 2022-2023
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 jun 2011 15:49

Re: Identificatie holsters

Bericht door geert45 »

De twee lederen holsters heb ik beiden gebruikt bij de politie, de tweede was de laatste die ik droeg voor we die gevaarlijke cowboy revolvers kregen. Enkel met dat verschil dat de lussen maar afmetingen hadden, zoals de eerst lederen holster. Volgens mij zijn die van de tweede lederen holsters niet de originele lussen , te smal en te lang. Inderdaad beiden voor FN 1922
Groeten,
Geert
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

Hier foto van dergelijke revolvers met holster in Webbing die te koop hebben gestaan in de U.S. Nergens expliciet vermeld als "Canadees"
24907442_1m.jpg
B) Webley & Scott Mark VI Revolver with Holster
The frame is dated "1917". Includes a tan canvas holster.

Manufacture: Webley & Scott Ltd
Model: Mark VI
BBL: 6 inch solid rib
Stock:
Gauge: 455 Webley
Finish: blue
Grips: hard rubber
Serial Number: 311910


Enfield No. 2 MK I Revolver with Holster
The frame is dated "1936". Includes a tan canvas holster.

Manufacture: Enfield
Model: 2MK1
BBL: 5 inch solid rib
Stock:
Gauge: 380 Revolver
Finish: blue
Grips: walnut
Serial Number: E3728

We zoeken verder ...

mvg
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

Nog gevonden op ebay.
Inderdaad allemaal C Broad Arrow gestempeld.
Blijkbaar werden deze webbing holsters alleen in Canada vervaardigd maar heel zeker voor de Webley N° 1 Mk V en Mk VI.
Tijdens WOI zat deze revolver in een lederen holster, maar blijkbaar werden tijdens WO II dergelijke webbing holsters gemaakt in Canada ...
Herschaalde kopie van s-l1600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

Hier foto's van mijn N°1 Mk VI uit 1918 met lederen holster uit 1916 en mijn Mk IV met Brits gestempelde webbing holster.
Zoals je ziet past de Mk VI niet in de holster voor de MK IV.

mvg
Jan
Webley 1.jpg
Webley 2.jpg
Webley 3.jpg
Webley 4.jpg
Webley 5.jpg
Webley 6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Identificatie holsters

Bericht door canadian2nd »

@ obersalz :

kan je eens een foto plaatsen van de binnenkant van de flap aub ? Misschien is daar nog bestempeling te zien.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
obersalz
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jun 2012 21:52

Re: Identificatie holsters

Bericht door obersalz »

Dag Jan,
Sorry voor de late reactie. Geen stempeling aan binnenkant flap helaas...

Aan allen: superbedankt voor jullie opzoekwerk en expertise! Super!!!!

Groeten,
Lieven
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”