Falling-Bostel

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Falling-Bostel

Bericht door Ludoke »

Mijn nonkel Philippaerts Johannes Hubert (° Bosstraat, Wellen 19-11-1909) was soldaat bij het 11° Linieregiment van de klas 29.
In oktober 39 werd hij terug onder de wapens geroepen voor de mobilisatie in het 45° Linieregiment (info door Walter Timmermans-oudstrijdersvereniging Wellen bij het overlijden in 1965). In die hoedanigheid streed hij mee in de 18 daagse veldtocht tot hij als krijgsgevangene gedeporteerd werd naar Falling-Bostel (Stalag XI B).
-Waar zou hij krijgsgevangene genomen zijn ?
-In de buurt van Falling-Bostel moest hij werken hij bij een boer ( Erdarbeiter)
Hij mocht terug naar huis in april 41. Hij was zo uitgeput dat de familie hem met een kruiwagen moesten ophalen in het Station van Alken

Terloops : rond 1990 las ik een reportage in het Belang van Limburg over een gelijklopend verhaal...?
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Falling-Bostel -foto klas 29 /11°L

Bericht door Ludoke »

Hierbij een portret van Philippaerts Hubert als soldaat.

Een kleine groep van het 11° Linieregiment , 19 dagen voor de afzwaai.
Ph7.jpg
Ph8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

kleine groep van de 11° Linie-klas 29

Bericht door Ludoke »

Foto
Ph8.jpg
Philippaerts zit 2° van L (iets naar achter) op 1° rij;
Nog 19 dagen....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

11°Linie klas 29

Bericht door Ludoke »

Foto
Ph9b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Terug naar Wellen vanuit StalagXI B in Falling Bostel

Bericht door Ludoke »

Ph10c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Falling-Bostel

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Toffe post.

De ster op de mouw duidt aan dat die man mitrailleurschutter moet geweest zijn.

Mvg,
Bram
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Falling-Bostel :Erdarbeiter

Bericht door Ludoke »

Philippaerts moest werken bij een boer, in de omgeving van Stalag XI B, ten Oosten van Falling-Bostel.
Een van zijn dochters werd verliefd op hem. Zij stuurde zelfs na 1945 nog brieven naar Wellen. Dit kon rieken naar collaboratie en dus zweeg Hubert erover en werden de brieven vlug vernietigd.
Ph.J.H bei bauer.jpg
Erdarbeiter en Krijgsgevangene Hubert staat rechts op de foto van het boerengezin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Falling-Bostel-foto aan spoorweg

Bericht door Ludoke »

Philippaerts Hubert aan een spoorweg in of bij Falling-Bostel 1940-41
Ph.J.H .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Falling-Bostel

Bericht door eaw458 »

Mooie bijdrage - dank u wel!

Er was helaas geen 45ste Linieregiment....

Het regiment van tweede reserve van 11Li was het 41Li.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Falling-Bostel

Bericht door Bram1940 »

Goed opgemerkt door Walter. Indien je zekerheid wil omtrent het juiste regiment, kan je de kaart van krijgsgevangene opvragen in Evere, Blok 6C. Je kan er ook het persoonlijk militair dossier inkijken. Reken op een antwoordtijd van 6 à 8 weken na je vraag alvorens je je ter plaatse kan gaan aanbieden.

Groeten,
Bram
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Oproepen tot herinnering in het BvL...

Bericht door Ludoke »

-In het Belang van Limburg -14-5-90- stond een artikel door Joors Jeanne , Vanhaesendonklaan 35 Hasselt, over Jean Becks uit de Congostraat Hasselt. Het verhaal leek op dat van mijn nonkel Hubert. Ik zal die krant opzoeken in de Prov Bib Hasselt.

-Omdat mijn nonkel in 43 ook nog eens tot dwangarbeid werd gewongen in Leipzig viel mijn oog ooit op een andere oproep in het Belang.
Ph12.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Dit Hulde-schildrerij hing in de huiskamer te Wellen

Bericht door Ludoke »

Het werd gemaakt met de middelen van die tijd...overhandigd...door welke instantie...?
Wellicht zijn er vele van deze "Honnor Patria" schilderijen
De scande het in 2 delen.
Ph11b2.jpg
Ph11a2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Rechterdeel van Huldeschilderij

Bericht door Ludoke »

Ph11a2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

in 1943 dwangarbeider n Leipzig

Bericht door Ludoke »

Am 4. März 1943 kam er nach Leipzig zur Reichsbahn. Ich habe im Archiv ein Lager „Goldener Stern“ gefunden: in der Naumburger Straße 23. Das Gebäude gehörte der Firma „Deutsche Kugellagerfabrik“, sie haben selbst mehr als 400 Zwangsarbeiter_innen eingesetzt. Ob es das Lager ist, in dem Ihr Onkel untergebracht war, kann ich nicht sicher sagen. Eventuell hat die Firma Räume an die Reichsbahn vermietet, um dort Zwangsarbeiter unterzubringen.
=info uit Leipzig.
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Falling-Bostel

Bericht door mava105 »

De gebouwen bestaan vandaag de dag nog steeds, en je kan ze bekijken via Street view.
Ann1966
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2018 16:35

Re: Falling-Bostel

Bericht door Ann1966 »

Beste,
Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen. Ik ben de kleindochter van Jozef Van Peel die soldaat was bij het 41 linieregiment, krijgsgevangen genomen en kwam terecht in Stalag XI B daar is hij tijdens een werkongeval? Overleden op 10 oktober 1940. Hij heeft dus maar 6 maanden daar doorgebracht. Misschien dat iemand onder jullie hier meer informatie over heeft. Of iemand iets weet. Misschienheeft iemand van jullie (groot)ouders hier iets over verteld. Heeft iemand foto’s van die maanden?
Alvast bedankt
We plannen volgend jaar naar daar te gaan met mijn moeder ( dochter van Jozef Van Peel)
Ann
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Falling-Bostel-foto aan spoorweg

Bericht door Ludoke »

[quote=Ludoke post_id=48304 time=1525718025 user_id=3343]
Philippaerts Hubert aan een spoorweg in of bij Falling-Bostel 1940-41
Ph.J.H .jpg
[/rechtzetting : foto dwangarbeider nabij Station Plagwitz, Leipzig. Gebouw is 2019 herkenbaar als woonblok]
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Falling-Bostel

Bericht door Bram1940 »

Ann1966 schreef: 30 jul 2018 16:55 Beste,
Ik ben toevallig op deze site terechtgekomen. Ik ben de kleindochter van Jozef Van Peel die soldaat was bij het 41 linieregiment, krijgsgevangen genomen en kwam terecht in Stalag XI B daar is hij tijdens een werkongeval? Overleden op 10 oktober 1940. Hij heeft dus maar 6 maanden daar doorgebracht. Misschien dat iemand onder jullie hier meer informatie over heeft. Of iemand iets weet. Misschienheeft iemand van jullie (groot)ouders hier iets over verteld. Heeft iemand foto’s van die maanden?
Alvast bedankt
We plannen volgend jaar naar daar te gaan met mijn moeder ( dochter van Jozef Van Peel)
Ann
Beste Ann,

Heb je ondertussen al meer informatie gevonden over de omstandigheden van het overlijden van Jozef Van Peel? Zijn militair dossier kan (binnenkort?) geraadpleegd worden in het Rijksarchief. Meestal zitten er getuigenverklaringen in het dossier van de omstandigheden waarin een omgekomen militair de dood vond in bevolen dienst. Zeker het proberen waard dus, moest je dat nog niet gedaan hebben.

Groeten,
Bram
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Arbeitkomando

Bericht door Ludoke »

Mijn nonkel soldaat ( Hasselt 41 RI -8 Co) Philippaerts Jean Hubert werd op 23 mei 1940 van Gent vervoerd over Ziegenhain IXA, Altengrabow XIA naar Fallingbostel XIB.
Als Erdarbeiter moest hij naar het ArbeitKomando 769 (40 Fransen en 2 Belgen) bij boeren in Esperke tot april 1941. Een aangestelde Franse krijgsgevangene- George Pierre-Puysegur tijpte verslagen over 1200 komandos. Hij bezocht in 1985 Fallingbostel ( blz 333 in boek : Die Heidmark van Hinrich Baumann).
Ik bezocht Esperke op 30 maart 2022 en vond 2 boerderijen terug. Boer Feddler zou "zijn" Belg enkele malen opgezocht hebben in Belgie.
Ludoke
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2018 08:25
Locatie: Limburg

Re: Falling-Bostel

Bericht door Ludoke »

mava105 schreef: 24 mei 2018 20:13 De gebouwen bestaan vandaag de dag nog steeds, en je kan ze bekijken via Street view....sorry in Leipzig tijdens deel 2 = dwangarbeider aan het spoor
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”