Persoonlijke militaire dossiers

Op zoek naar een persoonlijk dossier, oorkonde etc.? Misschien vindt je hier het juiste adres!

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door one_O_five »

De vijf en de acht liggen onder elkaar op het nummerblok, ik vermoed dus dat dit de beruchte tikfout zal zijn. (eigen ervaring)
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door wsegers1 »

2015 natuurlijk. 2018 stel je voor.

Maar op de lange termijn zullen de dossiers verhuizen naar het Rijksarchief.
Welke termijn is echter koffiedik kijken

Grts

Willem
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Hallo,

Krijgt m'n trouwens een ontvangstbevestiging of iets dergelijks?
Ik heb m'n vraag eind september verzonden en nog helemaal niets ontvangen.

Vriendelijke groeten,
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

SignalH schreef:Hallo,

Krijgt m'n trouwens een ontvangstbevestiging of iets dergelijks?
Ik heb m'n vraag eind september verzonden en nog helemaal niets ontvangen.

Vriendelijke groeten,
Neen, geen ontvangstbevestiging, maar er zijn lange wachttijden. Ik heb mijn laatste aanvraag in Juli gedaan, eind september had ik het dossier. En aangezien Xavier tot 18 januari afwezig is zal je nog wat langer geduld moeten hebben vrees ik.
Ik denk dat die man dit jaar tot over zijn oren in de dossiers aanvragen zat.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Yente,

Ok, dan zie ik het wel komen.

Eigenlijk jammer dat diegene die al 30 jaar of meer met de hobby en opzoekingen bezig zijn nu moeten wachten door de toevloed van "toeristen" die er misschien volgend jaar al geen interesse meer in hebben ...

Vriendelijke groeten,



PS: en dan gaat mijn aanvraag zelfs nog niet over een dossier uit WO 1 (maar heb er wel de nadelen van)
detlev
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:09

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door detlev »

wachttijd is nu tussen de 6 à 10 weken
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

En vandaag na net geen drie maanden een antwoord mogen ontvangen.

En het was positief dus de moeite van het wachten waard !

Vriendelijke groeten,
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Op de site van het KLM vind ik dat het museum ook open is op zaterdag en zondag, maar is het archief dit ook? Want hiervan vind ik geen openingsuren?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Sgt. Veldeman »

Op de site staat toch nog altijd dat het documentatiecentrum open is van dinsdag tot vrijdag, van 8u30 tot 12u00 en van 13u00 tot 16u30.

http://www.klm-mra.be/klm-new/nederland ... /praktisch

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Yente »

Amai, los over gelezen. Bedankt! Dus dan zal ik wel in de zomer het dossier eens gaan inkijken.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Stef »

Is er iemand die binnenkort nog in Evere komt die enkele foto's wil maken van 3 dossiers die ik heb aangevraagd?
Tijdens de week kan ik er moeilijk geraken en in het weekend is de dienst niet open :(

kleine vergoeding bespreekbaar ;)
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door BPS10 »

Beste forumleden,

Is er iemand recentelijk nog op bezoek geweest in het CHD te Evere? Ik vraag mij namelijk af of de dossiers van Officieren zich nog steeds binnen het CHD bevinden of dat ze al overgebracht werden naar het Rijksarchief? Daar was een jaar of twee geleden al sprake van...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door eaw458 »

BPS10 schreef:Beste forumleden,

Is er iemand recentelijk nog op bezoek geweest in het CHD te Evere? Ik vraag mij namelijk af of de dossiers van Officieren zich nog steeds binnen het CHD bevinden of dat ze al overgebracht werden naar het Rijksarchief? Daar was een jaar of twee geleden al sprake van...

Alvast bedankt!
Die zijn nog steeds op het CHD. Enfin, eind februari toch nog :-)

Groetjes,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Kenneth88
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2017 15:05

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Kenneth88 »

Beste forumleden,

Tot mijn verbazing wordt mij hier meegedeeld dat ik mits wat moeite toegang zou kunnen krijgen tot het persoonlijk dossier van mijn overgrootvader.
Zijn deze dossiers per 28/2/2017 nog steeds toegankelijk?

Mijn overgrootvader werd geboren op 14 mei 1894 en diende voor zover ik weet tijdens beide wereldoorlogen. Ik zou heel graag een wat meer overzichtelijke informatie kunnen verkrijgen met betrekking tot zijn diensttijd.

Als ik het goed begrijp kan ik hiervoor het adres in Evergem contacteren?

Alvast bedankt voor de eventuele reactie(s).
Mvg
Kenneth
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door mava105 »

Kenneth88 schreef:Evergem?????????????
Evere zeker.
Kenneth88
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2017 15:05

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Kenneth88 »

mava105 schreef:
Kenneth88 schreef:Evergem?????????????
Evere zeker.
Klopt... ;)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Laatste persoonlijke ervaring was bijzonder positief. Binnen de twee dagen had ik bericht dat de dossiers voor inzage ter beschikking lagen! Sneller dan snel, dus. Nogmaals bedankt aan het personeel.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:32
Locatie: Lier

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door wim »

De grote toevloed van aanvragers is dan ook gedaan ondertussen. Heb er paar weken geleden een ganse dag alleen gezeten.
Steeds op zoek naar foto's en documenten over Lier tijdens zowel 1914-1918 als 1939-1945.

Mijn grootoom Jozef Slootmans, 17 Linie / 11 Cie. Overleden te Moorslede op 29 september 1918.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Walesha »

Welke gegevens heb je eigenlijk nodig om een dossier aan te vragen? Ik zou dat van mijn vader zaliger wel eens willen bekijken want zijn loopbaan als levenslange beroepsmilitair is voor ons nogal vaag. Zo zou hij tijdens zijn loopbaan één en ander hebben uitgestoken waar wij niks of bitter weinig van hem (mochten) weten. De laatste jaren van zijn loopbaan zijn voor ons al helemaal een mysterie, sinds de sluiting van het Mil. hospitaal in A'pen waar hij telefonist was weten wij van hem al helemaal niks mede omdat hij op dat moment al zo'n 20 jaar niet meer tot ons gezin behoorde. Hij moet hoe dan ook overgeplaatst zijn geweest maar naar waar dan? Feit dat hij in die periode in Beerse woonde doet ons vermoeden dat hij naar ergens in de Kempen werd gestuurd, dus ja... wel erg dat je je eigen vader zijn (beroeps)leven niet kent! :(
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door RSMCI »

Walesha schreef: 10 nov 2017 18:02 Welke gegevens heb je eigenlijk nodig om een dossier aan te vragen? Ik zou dat van mijn vader zaliger wel eens willen bekijken want zijn loopbaan als levenslange beroepsmilitair is voor ons nogal vaag. Zo zou hij tijdens zijn loopbaan één en ander hebben uitgestoken waar wij niks of bitter weinig van hem (mochten) weten. De laatste jaren van zijn loopbaan zijn voor ons al helemaal een mysterie, sinds de sluiting van het Mil. hospitaal in A'pen waar hij telefonist was weten wij van hem al helemaal niks mede omdat hij op dat moment al zo'n 20 jaar niet meer tot ons gezin behoorde. Hij moet hoe dan ook overgeplaatst zijn geweest maar naar waar dan? Feit dat hij in die periode in Beerse woonde doet ons vermoeden dat hij naar ergens in de Kempen werd gestuurd, dus ja... wel erg dat je je eigen vader zijn (beroeps)leven niet kent! :(
In principe met de volledige naam, de geboortedatum en geboorteplaats moet je genoeg hebben. Stamnummer help zeker ook.
OPGEPAST : als je vader beroepsmilitair is geweest en vrij "recent" ( in de laatste 25 jaar) is overleden zal zijn dossier nog bij het stamboek zitten.

W.
RES NON VERBA
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Hallo,

Is het nog steeds Adjudant Van Tilborg die moet aangeschreven worden? Met inzage in Evere of sturen ze al terug scans door?

Vriendelijke groeten,
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door nick »

SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Nick,

Bedankt om me op het goede spoor te zetten.

Vriendelijke groeten,

Gert
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Hallo,

Weten jullie of de wachttijd terug opgelopen is?
Heb een mail verzonden op 25/08 (Arch@mil.be) maar nog geen antwoord gekregen.

Vriendelijke groeten,
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Hallo,

Niemand recente ervaringen?
Ik wacht in elk geval nog steeds …

Vriendelijke groeten,
Vestingartilleur
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2017 13:03

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door Vestingartilleur »

SignalH schreef: 12 okt 2018 20:19 Hallo,

Niemand recente ervaringen?
Ik wacht in elk geval nog steeds …

Vriendelijke groeten,
ik had vorige maandag een mailtje gestuurd met aantal dossiers in, en volgende dag lagen ze al klaar ( wel in Brussel).
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Bedankt voor je reactie!

Niet normaal dus dat ik nog altijd wacht ….
Welk Emailadres had je gebruikt?

Vriendelijke groeten,
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

En nog steeds wacht ik op een reactie. Heb alle hier opgegeven Emailadressen al geprobeerd maar nog steeds geen enkele reactie. :?
Of dient de aanvraag in het Frans te gebeuren?

Vriendelijke groeten,
luc
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2011 17:28
Locatie: Eeklo

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door luc »

Een maand geleden een aanvraag gedaan en kreeg een mail terug dat er een wachttijd is van 40 werkdagen.

Uw aanvraag werd goed ontvangen en zal zo vlug mogelijk worden behandeld.
Momenteel kan de wachttijd oplopen tot 8 weken (40 werkdagen).
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Persoonlijke militaire dossiers

Bericht door SignalH »

Luc,

Bedankt voor de reactie.

We zullen dan nog maar een herinnering sturen.
Op hoop van zegen!

Vriendelijke groeten,
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Persoonlijke militaire dossiers raadplegen - versie maart 2023

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Stilaan wordt de nieuwe manier van opzoeken van persoonlijke militaire dossiers duidelijk. Het Rijksarchief plaatste hierover op 31/03/2023 een bericht op haar website.

Duizenden stamboekdossiers van officieren die in de 20ste eeuw dienden in het Belgisch leger raadpleegbaar in het Algemeen Rijksarchief

31/03/2023 - Onderzoek - Inventarisatie - Aanwinsten - Algemeen Rijksarchief
De stamboekdossiers en -registers van het personeel van het Belgisch leger vormen een indrukwekkende informatiebron. De overbrenging ervan naar het Algemeen Rijksarchief wijst op nauwere banden tussen het Rijksarchief en Defensie en op de gemeenschappelijke wil om herinneringen en erfgoed die essentieel zijn voor de geschiedenis van ons land te bewaren.

Vanaf WO II stond de Centrale Dienst van het Stamboek in voor het beheer van de dossiers over de loopbaan van Belgische militairen. Geleidelijk aan moest de dienst een immense massa papier het hoofd bieden. Een van de belangrijkste taken was het opstellen van stamboeksamenvattingen met de loopbaan van de militairen. Andere belangrijke opdrachten waren onder meer het bepalen van het pensioen dat werd toegekend aan krijgsgevangenen en de administratie van de voordelen die werden verleend voor statuten in verband met gewapend verzet, gevangenschap, oorlogsinvaliditeit of voor oud-strijders.

Begin jaren 2000 veranderde de Dienst van naam en werd ‘onderafdeling Notariaat’ van het DG Personeelszaken van Defensie, dat zijn archieven bewaarde in Blok 6C van het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere. In deze dossiers zitten meerdere reeksen stamboekdossiers van officieren. Het zijn deze dossiers die werden overgebracht naar het Algemeen Rijksarchief, waar je ze voortaan kan raadplegen.

Dossiers van officieren geboren na 1890

De dossiers van officieren geboren na de jaren 1890, van officieren van de Zeemacht, van hulpofficieren en van aalmoezeniers zijn voortaan raadpleegbaar in de leeszaal van het Algemeen Rijksarchief. Daarnaast zijn er nog meerdere reeksen stamboekregisters van officieren met voor elk van hen een volledig overzicht van de loopbaan: bevorderingen, sancties, affectaties, eretekens, enz.

De dossiers en registers zijn gerangschikt per stamboeknummer van de officier. Indien je het archief wil raadplegen maar het stamboeknummer niet kent, kan je dit terugvinden in de alfabetiche fiches van de Dienst van het Stamboek, voorafgegaan door de O van ‘Officier’. Dit bestand van meer dan 2 miljoen steekkaarten gaat over alle personeelsleden van het Belgisch leger. Er is een digitale toegang op dit bestand in alle leeszalen van het Rijksarchief.

Hieronder vind je een overzicht van de 5 dossierreeksen en de 3 reeksen stamboekregisters die tot dusver beschikbaar zijn, met alle randinformatie. Je kan ze ook terugvinden via onze zoekrobot (trefwoord “stamboek”).

Toegang tot de alfabetische steekkaarten van de Centrale Dienst van het Stamboek (enkel in de leeszaal)
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekregisters van officieren
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekregisters van officieren van de Luchtmacht
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekregisters van hulpofficieren (hulpkader)
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekdossiers van officieren (geboren voor 1900) [dossiers 15574-44702]
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekdossiers van officieren (geboren na 1900) [dossiers 19687-52000 en 70001-73500]
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekdossiers van officieren van de Zeemacht (1920-1990) [dossiers 4600-5009]
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekdossiers van officieren (hulpkader) (geboren voor 1900) [dossiers 1013-10947]
Ministerie van Defensie. Centrale Dienst van het Stamboek. Stamboekdossiers van officieren (hulpkader) (geboren na 1900) [dossiers 8847-12518]

Dossiers van soldaten en onderofficieren geboren na 1890

Momenteel worden de dossiers van soldaten en onderofficieren geboren na 1890 overgebracht naar het Algemeen Rijksarchief 2 - depot Joseph Cuvelier. Deze bestanden zullen geleidelijk aan raadpleegbaar worden vanaf oktober 2023, zodra de eerste fase van deze enorme verhuisoperatie is afgerond.

Dossiers van officieren, onderofficieren en soldaten geboren vóór 1890

De oudste dossiers van officieren (vóór nr. 15574) blijven bewaard in het Documentatiecentrum van het Legermuseum (War Heritage Institute), samen met de dossiers van soldaten en onderofficieren geboren tussen 1845 en 1888. Databank via https://www.old.klm-mra.be/D7t/nl/conte ... e-dossiers

Bron: https://www.arch.be/index.php?l=nl&m=ni ... jksarchief
Plaats reactie

Terug naar “De officiële instanties - les pouvoirs officiels”