Ingekorte infanteriecapotejas Ardeense Jagers

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Ingekorte infanteriecapotejas Ardeense Jagers

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 30 Okt 2010 12:15
piot1940 schreef:Deze fotos van een ingekorte infanteriecapotejas met kentekens van de Ardeense Jagers werden me door een collega-verzamelaar toegestuurd.
Ik heb sedert jaren een gelijkaardig ingekorte capotejas in mijn collectie waarvan ik oorspronkelijk dacht dat het om een capotejas ging die door een krijgsgevangene ingekort was.
Met het opduiken van een tweede gelijkaardig exemplaar rijst echter het idee dat het mogelijks toch om een officiële aanpassing gaat van infanteriecapotejas tot cyclistencapotejas

Foto's, info ... alles uitermate welkom

M vr gr, Jean

Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Afbeelding
...
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Ingekorte infanteriecapotejas Ardeense Jagers

Bericht door Paddy »

Frans schreef:Spijtig genoeg geen top kwaliteit plaatje en ook zijn de zakken niet te zien, maar het zou het kunnen zijn afgezien dat er op het plaatje nog een tweede rij knopen zichtbaar is. Je zou op het orgineel eens moeten kijken of die ooit aanwezig zijn geweest, waarbij ik persoonlijk denk van wel.
mvg,

Frans

Afbeelding
Frans schreef:Hier nog maar plaatje waar twee verschillende jassen te zien zijn een korte met knopen in de midden, en een korte met twee rijen knopen.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Ingekorte infanteriecapotejas Ardeense Jagers

Bericht door Paddy »

piot1940 schreef:Frans,

Die korte met twee rijen knopen blijken Amerikaanse model 1918 overjassen te zijn. Die waren toen nog in gebruik, al dan niet met toevoeging van epauletten. Die komen overigens nog voor in de tabellen van de "rekendienst der eenheden 1934"


m vr gr. Jean
piot1940 schreef:Frans,

Er zijn inderdaad sporen van een tweede rij knopen, werd me zojuist door de eigenaar bevestigd.

m vr gr, Jean
Frans schreef:Jean,

Hier nog een plaatje waar sommige capotejassen me aan de korte kant lijken.

mvg,

Frans

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Ingekorte infanteriecapotejas Ardeense Jagers

Bericht door Paddy »

t.kurt schreef:Hallo Frans,

Mooie foto's.
Dit zijn naar mijn mening Amerikaanse WO1 overjassen.
Zie mijn topic hierover op dit forum.
De Amerikaanse overjassen hebben 2 rijen van 4 knopen tegenover 5 knopen voor de ingekorte Belgische overjassen, en ze hebben vertikale steekzakken in tegenstelling tot de Belgische overjassen die horizontale zakken hebben die sluiten met een klep en een knoop.

Kurt
Frans schreef:Kurt,

Dat denk ik ook, en als ik naar de klaroen blazer kijk lijkt het er op dat ook die werden ingekort . Wat ik me alleen vraag is of dat de onderkanten nog steeds teruggeslagen konden worden in dat geval, want bij de klaroen is nog net een knoop zichtbaar die daar voor gediend moet hebben lijkt me, terwijl bij inkorten het knoopsgaten aan de jaspunten verdwenen zou zijn . of zou men de knopen gewoon hebben laten zitten ?

mvg,

Frans
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”