M15 adrian

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

M15 adrian

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

ik zoek al een tijdje een m15 en zie nu eentje hier op 2dehands.

http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... dium=email

Het lukt mij spijtig niet genoeg nu foto's op te zetten

Hij staat er al een tijdje op maar nog steeds niet verkocht. Zijn er onder jullie kenners om mij mee te delen waarom? Ik zie wel dat de aluminium ring van het binnenwerk ontbreekt aan de voorkant, klop dit?

MVG

David
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M15 adrian

Bericht door canadian2nd »

Ik denk een beetje te "prijzig" voor zijn staat. Geen kinriem, twijfelachtig lederen binnenwerk, ontbrekende aluminium verluchtingswafeltjes, de kleur ...
Ik denk niet dat hij snel voor die prijs zal verkocht raken.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: M15 adrian

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Canadian

Bedankt!!

David
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: M15 adrian

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Canadian

Hij zegt dat de alu wafeltjes er niet zitten omdat het gaat om een kleiner model. Dan werd dit niet gedaan...

Wat zeg jij hiervan?

Mvg

David
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: M15 adrian

Bericht door piot1940 »

Hij zegt dat de alu wafeltjes er niet zitten omdat het gaat om een kleiner model. Dan werd dit niet gedaan...
klinkklare onzin ....

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: M15 adrian

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad zoals Piot zegt : klinkklare onzin.
4 strookjes alu per helm, groot of klein.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: M15 adrian

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste leden,

Alvast bedankt voor jullie reactie. Hij biedt mij nu een m15 eerste model aan in goede staat voor een prijs van ................. 400euro :lol: :lol: :lol:

David
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: M15 adrian

Bericht door langemarck »

ik ken deze verkoper en wil deze hier absoluut niet gaan zitten verdedigen, maar hij heeft op een bepaald punt wel gelijk ivm de alu plaatjes!!!

De helmen zullen idd wel allemaal uit de fabriek vertrokken zijn met vier stuks rondom, maar er zijn heel veel helmen gekend waar er twee en zelfs soms alle vier ontbreken en dat heeft allemaal te maken met de persoonlijke aanpassing van de drager in kwestie volgens mij. Ik heb verschillende helmen die uit rechstreeks nalatenschap komen waar er plaatjes in ontbreken.

je mag wat mij betreft geen helm afkeuren op originaliteit omdat er plaatjes zouden ontbreken, je moet het stuk op zich beoordelen, dat wil zeggen dat je moet uitmaken of er al dan niet later mee gesjoemeld zou zijn of niet, en aangezien de meeste van deze helmen toch wel last hebben van een los komend binnenwerk omdat de stof aan het vergaan is, is dat in veel gevallen niet makkelijk.
Aan de hand van mogelijk meer recent overgeplooide pinnetjes zou je het kunnen zien, en dan nog is dat niet altijd duidelijk...

Ik ga van de veronderstelling uit dat wanneer een helm kompleet is, met uitzondering van bv twee plaatjes,dat deze er niet uitgehaald zijn voor de fun!!!

Ivan
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: M15 adrian

Bericht door langemarck »

PS: Heb trouwens zou net gezien dat de maten A3 B3 en C3 enkel plaatjes hadden aan de zijkant!! ;-)
Philippe Vandeweege
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 mei 2011 16:00

Re: M15 adrian

Bericht door Philippe Vandeweege »

Hallo,
Omgekeerd;Er worden ook veel banden gevouwen krantenpapier gevonden in Adrianhelmen om de helm goed passend te maken voor de drager.
Groeten.Philippe
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: M15 adrian

Bericht door wolf »

zoekertje is verwijderd
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: M15 adrian

Bericht door langemarck »

Philippe Vandeweege schreef:Hallo,
Omgekeerd;Er worden ook veel banden gevouwen krantenpapier gevonden in Adrianhelmen om de helm goed passend te maken voor de drager.
Groeten.Philippe

idd philippe!! dat kom je ook soms tegen!!
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”